Heeft Homey Pro 2023 een afwezigheidsstand?

Hallo, na vele jaren Homewizzard (die niet meer ondersteund werd) nu overgestapt op de Homey Pro 2023.
Bij de homewizzard had je knoppen waarmee je snel kon wisselen tussen thuis, afwezig, vakantie. Zo heb ik bij de vakantiestand de helft van de lampen aan, en gaan de rolluiken op tijd naar beneden.
Ik mis zoiets bij de Homey pro.

Is het überhaupt mogelijk om je flows een “thuis” of "afwezig"label mee te geven en met 1 knop te wisselen van label? En zo ja hoe doe ik dat? Het is me gelukt wat simpele flows te maken, maar verder gaat mijn kennis niet. Dus hele ingewikkelde verhalen gaan mij boven mijn pet.

Alvast bedankt!

Dit is bijvoorbeeld iets om thuis en afwezig te registreren, zonder knop. Alle huisgenoten dienen natuurlijk de Homey app op de smartphone te hebben, en een account, en hun telefoon bij zich te hebben.
Screenshot from 2023-10-30 01-17-38


Screenshot from 2023-10-30 01-20-09

Met een knop kan ook, dan kun je een virtuele knop toevoegen
→ wel even Power User inschakelen:

Peek 2023-10-30 01-25


En te gebruiken in flows om de status in te stellen:
Screenshot from 2023-10-30 01-30-24

Screenshot from 2023-10-30 01-33-51


Voor de vakantie stand kun je zo’n zelfde soort knop maken met bijbehorende acties / flows

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

Bij HomeWizard kon je een setje flows aan een toestand koppelen. En via het wisselen van toestand, een ander setje flows aan en uitzetten.
Met de hierboven beschreven oplossing moet je per flow rekening houden welke toestand aktief is.
Of je kunt bij overgang van de ene naar de andere toestand een setje flows enablen en disablen.

Zonder extra apparaten:

Maar misschien wil je het gemakkelijker en sneller kunnen gebruiken, dan moet je het bijvoorbeeld doen, zoals Peter heeft laten zien.

(Vertaald met dict.cc en deel.com)

dat klinkt redelijk simpel. Dank je wel.

1 Like

ik heb zo’n knop gemaakt en dat werk; althans…alle lichten die uit moeten gaan uit. Maar ik zal dan denk ik datums moeten toevoegen? Nu gaat alles uit met die knop, maar morgen zal gewoon aanspringen denk ik?

Wat doet die knop dan? Het handigste is als je de flow even laat zien.

Zo heb hem gemaakt, maar het was een beetje naief om te denken dat ik alles in 1 keer in de stand kon krijgen. Ik zoek een “knop” waarmee ik kan aangeven dat ik afwezig ben en hoe ik het dan wil met de verlichting.
Ik weet dat ik het kan doen met de afwezigheid in te stellen, maar dat kan bij ons niet.

Je kunt twee dingen willen met “vakantie”:

  1. eenmalig moeten er dingen aan en uit gezet worden, zoals alarmsysteem aan wanneer je op vakantie gaat.
  2. als je op vakantie bent, moeten er andere scripts draaien dan wanneer je thuis bent. Bv in plaats van elke dag om 18:00 de verlichting op 100%, slechts een paar lampen op 50%. Dus bv in plaats van de flow “verlichting aan” de flow “afwezigheidsverlichting aan”.

Ergens moet je dus een variabele “Status” van “thuis” op “vakantie” kunnen zetten.
Dan krijg je voor punten 1 en 2 de volgende scripts:

  1. ALS de status op vakantie wordt gezet
    DAN zet alarmsysteem aan.

  2. ALS het 18:00 uur is geworden
    AND status is vakantie
    DAN voer uit script “afwezigheidsverlichting aan”
    ELSE voer uit script “verlichting aan”