Thuis/afwezig tado

Ik heb mijn tado gekoppeld aan mijn homey en werkt perfect.
Nou vroeg ik me af of ik de tado thuis modus of afwezig modus ook kan in en uitschakelen door homey.

Als mijn vrouw en ik weg zijn gaat tado op afwezig, soms zijn de kinderen thuis of iemand anders in huis en zou dan graag het slimme schema voor alle ruimtes in willen kunnen schakelen door middel van een virtuele knop.
Ik kan in homey wel zien of er iemand thuis is en gebruik dit ook om aanwezig te versterken in homey. Maar kan hem ook niet in een flow bij “dan” gebruiken.

Ik zou graag locatie in tado uit willen schakelen zo dat hij zelf niet in en uit schakelt maar de tado locatie wel gebruiken voor homey.

Kan dit wat ik wil of kan ik de tado locatie niet meer gebruiken als ik deze uitschakel in de tado app.

Hoi @Steven_Mollema je kan de thuis/afwezig status van Tado niet veranderen met homey dit is een vast gegeven vanuit Tado. Wat je wel zou kunnen doen is de thuis/afwezig status gebruiken in je flow. In de als kolom zet je de Tado kaart Algemene Thuis/afwezig status veranderd vervolgens plaats je in de EN kolom de kaarten logica is gelijk aan ja deze kaart geef je een invert zodat hij nee word als tag selecteer je iemand is thuis(waar of niet waar) ook plaats je de kaart iemand is thuis in de EN kolom. In de dan kolom plaats je van alle ruimtes de kaart Activeer het slimme schema wat deze flow dan doet is: als de status van Tado veranderd en de status is weg en in homey is een van de gebruikers thuis dan zet hij de slimme schema’s aan van de ruimtes die je hebt opgegeven en als het goed is ziet je flow er als onderstaand uit. Wel is belangrijk dat alle leden in huis een eigen homey account hebben met een goed werkende geofencing. Een andere optie zou zijn om iedereen aan te melden bij de Tado app.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb al een soortgelijk geprobeerd maar als in tado niemand thuis is en ik schakel via homey het slimme schema in dan blijft als nog de verwarming uit in huis.
Ik denk dat dat komt omdat tado zegt dag niemand thuis is en dit het slimme schema activeren overruled, klopt dat?
Dan zou ik nooit tado het huis laten verwarmen via een slim schema als niemand thuis is in tado?

Mijn kinderen zijn net op een leeftijd van soms wel alleen thuis maar niet consequent de telefoon altijd mee waardoor ik de aanwezigheid modus van tado of homey kan gebruiken voor hun. Of er zit oppas in huis die ook warm wil zitten :grin:

Vandaar dat ik een virtuele knop wil maken om het huis te laten verwarmen als niemand thuis is in tado.

Ik had eenzelfde probleem, ook als de oppas thuis is wil ik niet dat de verwarming uit gaat :).

De locatie gebaseerde detectie van Tado heb ik uitgeschakeld en met Homey ondervangen. Normaal gesproken gaat het gehele huis op afwezig als de telefoon van mijn vrouw en mijzelf er niet zijn, tenzij dit “overruled” wordt door de virtuele schakelaar welke voorkomt dat het huis op de afwezig stand gaat.

Locatie bepaling doe ik overigens met unifi en niet met Homey.

Dus: Als iedereen afwezig=ja is gaat alles van Tado op “uit”. Zodra iemand weer thuis komt (afwezig=nee) wordt het slimme schema weer geactiveerd op alle ruimtes. Dus door de afwezigheid te regelen via een parameter kan ik het huis laten denken dat er gewoon iemand thuis is.

Ja precies zo moet ik het dan ook doen :+1:t2:

Dan schakelt hij de verwarming per ruimte volledig uit of houd hij dan zijn minimale verwarmings temperatuur?

https://homey.app/nl-nl/app/nl.terryhendrix.smartpresence/Smart-Presence/

Zou deze app ook iets zijn om homey op aanwezig te laten zetten? Of zijn er beter suggesties?

Dan schakelt hij naar vorstbeveiliging (5 graden). Alternatief kan je natuurlijk een vaste doeltemperatuur instellen die hoger ligt dan de 5 graden.

Het is idd jammer dat Homey de afwezig/thuis status van Tado niet kan schakelen. De app is wel beschikbaar in Homey (afwezig/thuis), maar kan niet gebruikt worden in een flow, lijkt het. Enige optie is om in een flow elke ruimte apart te sturen.