Een simpele flow

Hallo ik heb een simpele flow aangemaakt
Tado weg gaan
When : De laatste persoon gaat weg
Then: Stel de temparatuur in op 17 Graden
Dit is in Tado bij de kamer thermostaat
Dit leek mij simpel om mee te beginnen want ik ging er wel vanuit dat Homey wist dankzij het netwerk dat er iemand thuis is ja of nee
Nee dus nu heb ik smart preference maar ik kanniets toevoegen
Zo wat doe ik verkeerd

Kun je de flow delen (share-functie)?

Ik vermoed dat je de presence functie van Homey zelf (ingebouwd) in je flow hebt opgenomen, terwijl je de presence-functie van Tado eigenlijk wil gebruiken in je flow. Als je dat niet gekoppeld hebt, werkt het niet.

Bedankt voor je reactie


En nu maar hopen dat dit werkt

OK, ik denk dat ik even een en ander uit moet leggen. Er zijn in feite drie dingen die we even los moeten koppelen.

  1. Tado > hier zit geolocatie op. Oftewel, Tado weet wanneer je thuis bent en wanneer niet. Dit kun je gebruiken in Homey, maar is niet automatisch ingesteld. Homey weet ook of je thuis of weg bent, maar bepaalt dat zelf en gebruikt op basis van de standaard instellingen niet de informatie van Tado.
  2. Homey’s locatie-functie > dit is ingebouwd in Homey en is standaard altijd losgekoppeld van Tado (of andere apparaten). In de Homey app te vinden onder ‘Meer’ > ‘Instellingen’ > ‘Locatie’.
  3. Homey’s aanwezigheid ‘registratie’ > per gebruiker wordt de status bijgehouden (in dit geval is enkel aanwezig/afwezig van belang). Dit wordt normaal gesproken ‘gevoed’ vanuit Homey’s locatie-functie (zie onderdeel 2). Zie ‘Home’ > klik op een gebruiker (icoon links bovenin) en je ziet ‘Thuis’ en ‘Wakker’ staan. Staat daar een vinkje voor, dan ben je thuis / dan ben je wakker.

Wat ik van je verhaal begrijp is dat je Tado wil gebruiken voor het registreren van je aanwezigheid. Dat kan, maar dan moet je:

  1. Homey’s locatie-functie uitzetten. Onder ‘Meer’ > ‘Instellingen’ > ‘Locatie’ beide zaken uitzetten
  2. Flows maken die de aanwezigheid van je Tado-apparaat gebruiken om de aanwezigheid in Homey te regelen. Ik heb zelf geen Tado, dus ik kan geen flow delen. Maar een simpel voorbeeld is:
    Als
    Bart is aanwezig (let op! selecteren bij Tado in je Homey app, dus niet de gele ‘Aanwezigheid’ die je nu hebt gebruikt)
    Dan
    Aanwezigheid > Markeer als thuis > Bart

Dit moet je voor alle gebruikers regelen, voor zowel aanwezig als afwezig. Mogelijk hoef je niet eens zoveel flows te maken hiervoor, maar dat ligt (deels) aan de Tado-app in Homey

  1. Vervolgens kun je de hierboven gedeelde flow gebruiken. Houd er wel rekening mee dat alle gebruikers weg moeten zijn. Dus als je een extra gebruiker aanmaakt voor een dashboard (heb ik zelf gedaan), moet je daar ook rekening mee houden.

Hopelijk maakt dit een en ander duidelijker. Stap 2 is mogelijk wat complex, maar laat maar even weten waar je vastloopt. Bij voorkeur met veel screenshots aangezien ik geen Tado heb en dus niet kan uitleggen wat je moet gebruiken zonder het te zien. Ik ben er wel vrij zeker van dat dit moet lukken.

Mocht je overigens niet erg tevreden zijn over de smart presence / geolocatie van Tado, weet dan dat er alternatieven zijn binnen Homey. Als je op dit forum zoekt, vind je genoeg. Succes!

Zo wat een tijd steek je erin hartelijk dank hiervoor ik ga het proberen
En hopelijk val ik je niet meer lastig

mvg

Ik vind het leuk om er zelf mee te spelen, dus ik help anderen ook graag. Succes en laat even weten of het gelukt is! :wink:

Nou dan heb je genoeg om uit te zoeken denk ik dus je kan genoeg spelen
Maar het werkt
Nogmaals hartelijk bedankt voor je hulp en je oplossing

Mvg

Ik zit hier ook wel naar te kijken, het lijkt zonde om te stoken als niemand thuis is. Maar als er iemand thuis komt moet de CV-ketel weer gaan stoken tot, nou ja 20c of zo?

Ik heb wel eens gelezen dat het zuiniger is om een constante temperatuur in stand te houden dan ineens 2 of 3 graden erbij te gaan stoken.

Zelf heb ik de NetAtmo thermostaat, ik zet hem, alleen als iedereen naar bed is, op 17c (dat is toch de nachtstand bij ons).

My 2cents…

Ik laat mijn temparatuur ook nooit te ver dalen stoken is duurder als op temparatuur houden
Dit heb ik ook ergens gelezen.
Maar ik heb met mijn Tado al wat bespaart zegt Tado tenminste ik zie het wel op mijn afrekening