Groep met lampen aan/uit, werkt niet goed

Ik heb een aantal lampen in een groep gezet, maar bij het uitzetten worden een paar lampen niet uitgezet. Onder instellingen en dan onder Apps en zie ik onder de betreffende groep, diversen opties, staat bij mij op "“aangezet is” “on if any devices are on”. Heb andere ook al geprobeerd, maar maakt nog geen verschil. Wat ik wil is dat de groep lampen(hue verlichting) aan en uitgezet kan worden. Dus of allemaal uit of allemaal aan. Wat doe ik verkeerd? Er blijven bij het uitzetten nu twee (willekeurige) lampen aan. BIj het aanschakelen gaan ze wel allen aan

Please send me your email address so I can add you to the groups alpha program, the latest alpha has three items which may fix your problem.

a) The Group will now attempt to set a value regardless of what Homey thinks the value is.
b) When Homey fails to change a device - the group will re-try
c) As a last resort you can now add a delay which will be implemented between devices, this generally fixes the problem you are seeing for flows.


Personally when using the Athom Hue App (with Bridge), I have noticed that Athom doesn’t track the correct state of a Hue light when you attempt to change multiple items, this can also cause issues.

Any news on this? I am having the same issue with the “group” app.
Not all devices in a group will respond in the same way.
I have this problem with different groups. Turning a group on or of or changing the dim level will result that one or more lamps will not respond as triggered.
I use several groups with 2 to 6 lamps.
I use mostly Ikea Tradfri lamps

Het probleem is dat Homey niet goed om kan gaan met het verzenden van commando’s naar meerdere apparaten tegelijkertijd. Dat probleem bestaat inmiddels al een paar jaar, dus de kans is groot dat het nooit opgelost gaat worden.

Je zou een volledige Zigbee reset kunnen overwegen (instructies te vinden hier op het forum) om te zien of dat de situatie verbetert, maar er zijn geen garanties. Als alternatief zou je een hele andere Zigbee controller kunnen overwegen, bv de IKEA gateway of deCONZ, die de mogelijkheid hebben om échte Zigbee grouping te configureren (waar apparaten op Zigbee-niveau gegroepeerd worden, in tegenstelling tot de <group> app die dat alleen op Homey-niveau doet).

Ik meen dat de <group> app wel een workaround heeft, waarbij je kunt instellen dat er tussen het versturen van commando’s naar de verschillende apparaten in een groep een delay wordt opgenomen. Maar dat zou je zelf even moeten uitzoeken.

1 Like

Dank je voor je feedback.
Ik ga er mee aan de slag. Is de Trafferdi gateway trouwens goed te koppelen met Homey zodat ik de ikea lampen beter kan grouperen? Dan haal ik er direct één nl.

Groeperen doe je in de IKEA app, daar heten groepen “kamers”. Dus alle lampen die je in dezelfde kamer “stopt” worden gegroepeerd. Die groep kun je vervolgens als één “device” in Homey importeren (of de lampen afzonderlijk, maar als je ze per groep wilt schakelen moet je de groep ook gebruiken, anders loop je nog steeds tegen het teveel-apparaten-tegelijkertijd-probleem aan).

Overigens werkt de IKEA gateway app alleen met lampen, schakelaars en rolgordijnen, dus niet met sensoren (in ieder geval niet direct).

Top, dank voor de uitgebreide info!

Even inhakend op Robert:
Ik heb goede ervaringen met de “vertraging” instelling van de < group > app. Bijv. 250ms is dan de in- en uitschakelvertraging tussen iedere lamp in de groep.

Alleen als je echt alles tegelijk geschakeld wilt hebben, is het/er geen bruikbare oplossingworkaround in Homey zelf.

1 Like