Ghost device in Google Home na verwijderen uit Homey

Hey all,

Ik zit de afgelopen dagen met een bijzonder irritant probleem en ik krijg het maar niet opgelost.

Situatie

Ik heb thuis een aantal domotica producten die mijn huis ‘slim’ maken. Althans, dat hoop ik dan :upside_down_face: Primair gebruik ik Google Home voor de aansturing van mijn huis icm de Google Assistant en een aantal Google Home Mini’s. Er ontstaat echter een probleem bij de samenwerking tussen mijn Homey Pro en Google Home.

Ik heb een Homey Pro en daarop waren, tot een aantal dagen geleden, 3 devices op aangesloten. Omdat 1 van de apparaten niet zo lekker werkte (Fibaro Dimmer 2) en zich te ver weg van de Homey bevond, heb ik besloten om over te stappen op een Shelly Dimmer 2. Deze werkt namelijk via het WiFi protocol en daarmee is, gelukkig, het connectiviteit probleem opgelost. De Fibaro dimmer heb ik verwijderd uit de Homey App en dus zijn er nog maar 2 apparaten verbonden in de app. Vervolgens heb ik de Google Home app bijgewerkt, maar blijkt het apparaat er toch blijft instaan en geeft de melding ‘offline’ en ‘Reageert niet’.

De afgelopen 3 dagen heb ik dit proberen op te lossen, maar het lukt me voor geen meter… onderaan heb ik een aantal screenshots (ik mag als 'nieuwe gebruiker blijkbaar maar 1media toevoegen!? Wie bedenkt dit soort regels? Bad UX people!) bijgevoegd die wellicht iets meer inzicht geven in het probleem. Dit is wat ik heb geprobeerd:

  • In de Homey App via instellingen de cache leeggemaakt, het Zwave netwerk gereset, de app verwijderd én het device verwijderd
  • In de Homey App via instellingen de Sync met Google Assistent onderbroken
  • In de Google Home app het device proberen te verwijderen
    • Via het tandwieltje van het device deze proberen te verwijderen door te klikken op ‘Homey ontkoppelen’. Deze knop is ‘disabled’ en kan ik niet bedienen
    • Toewijzen aan een nieuwe ruimte en vervolgens de ruimte verwijderen, waardoor hij weer opduikt in ‘In je huis’ en niet valt te verwijderen. Ook niet als ik de vorige methode gebruik.
  • In de Google Home app via ‘+’ naar ‘Apparaat instellen’ > ‘Werkt met Google’ ga
    • Als ik kies voor ‘Account ontkoppelen’ lijkt er niks te veranderen en blijven alle devices nog steeds zichtbaar in de Google Home app
    • Als ik kies voor ‘Controleren op nieuwe apparaten’ lijkt er ook niets te veranderen en blijkt dat er nog steeds 3 devices in de pijplijn zitten
  • In de Google Home app een nieuw huis aanmaak en probeer het device te verplaatsen naar deze nieuwe woning, waarna ik tracht deze woning te verwijderen
    • Dit laat Google Home niet toe en verteld mij dat ‘Alleen eigenaren dit apparaat kunnen verplaatsen’. Dit is een gekke melding, want ik ben de eigenaar van dit account/gezin.
  • Als ik via de Google Home Mini vraag om apparaten te synchroniseren, dan blijkt dit niet te kunnen voor de Homey en moet ik dit doen via de app

Kortom: ik word echt volledig gek van deze onzin. Niks blijkt te werken. Can you help? PLEASE?

Cheers Bjorn

Hier zijn de andere screenshots (via een omweg dan maar)

Hier zijn de andere screenshots (via een omweg dan maar)

Hier zijn de andere screenshots (via een omweg dan maar)

Hier zijn de andere screenshots (via een omweg dan maar)

Roep eens:
Hey google, synchroniseer apparaten

En of zet het schuifje aan bij …Meer>Instellingen>Google assistent.

.

Homey’s zwave zender is vrij zwak, je had het ook op kunnen lossen met een extra router (=elk zwave apparaat op 230V).

.

Lekker zo doorgaan, dan denken we hier: Bad bngies!
Maar dat is een anti bot/troll/spam setting vermoed ik. Wat denk jij?
Tis niet om jou te plagen hoor.
En het is vlgs mij door Athom ingesteld, niet door ‘UX people’.

Thanks @Peter Kawa

  1. Ik had de ‘synchroniseer apparaten’ al geprobeerd, maar dan geeft hij aan dat dit niet kan en het handmatig moet voor de Homey. Het schuifje onder Meer > Instellingen > Google Assistant staat al aan.

  2. Die extra router had ik wel in mn hoofd zitten, maar ik gebruik maar 1 Zwave product, de rest is WiFi of Zigbee. Dus een extra router voor 1 product vond ik wat gortig.

  3. Ik snap de ‘anti-spam’ bot instelling wel, maar ik wil graag zo volledig mogelijk zijn, zodat mensen een goede oplossing kunnen bieden. Laten we dit gespreksonderwerp parkeren voor nu :slight_smile:

Cheers Bjorn

1 Like

Graag gedaan.

Dan zit er maar 1 ding op voorzover ik weet (gelukkig heb je nog niet veel apparaten): De Homey integratie van Google verwijderen en opnieuw toevoegen.

Hoe doe ik dat?

Door in Google Home te gaan naar ‘Werkt met Google’, ‘Homey’ zoeken en dan ‘ontkoppelen’?

Dat heb ik namelijk al geprobeerd, maar werkt niet…

Exact. Ik heb dat een x gedaan en toen was alles van Homey verdwenen.
Heb je mss meerdere Google accounts? Meerdere Homey’s?.
Ik lees wel eens dat niets wilde werken omdat men dan met een ander Google account op de Ghome app was aangemeld o.i.d.

Ghome app gefoceerd stoppen en mobiel herstarten na het onkoppelen misschien?