Gasbudget vertalen naar dagelijkse tijdlijn melding

Ik heb PBTH nog niet geüpdatet.
Maar word er ook rekening gehouden met de datum van de jaarafrekening in het prijsplafond op jaarbasis?
Als je bv op 12 mei de jaarafrekening krijgt mag je het eventuele tegoed van januari tot 12 mei niet meenemen naar de periode na de afrekening.
Dus heb je ook niet het totaal van de 1200m3 en/of de 2900kWh op jaarbasis.

Ja dat kan. Je begint op 1 januari, en PBTH houd iedere dag automatisch het budget bij.
Als je dan op 12 mei de startdatum weer instelt op 12 mei begint PBTH vanaf die datum te rekenen, en wordt het budget van voor die datum niet meegenomen.

1 Like

Ja die had ik dus net ff gemist.
Gevalletje RTFM in dit geval :grin:.
Mooi bedacht en uitgevoerd.
Thanks!

1 Like

Bij deze even een leuk plaatje van de waardes in “meter” uitvoering (Home Assistant):

  • Bovenste 2 zijn van het script & flow in dit topic
  • Onderste 2 zijn van PbtH app “onBudget” feature

Screenshot from 2022-12-29 17-27-37

3 Likes

Eh, hoe stel je de startdatum in?
Is dat hetzelfde als “Startdatum nieuw jaar”?

Dank!

Yep

1 Like

En veel dank voor je donatie @Eternity ! :heart:

nog een aanvullende vraag hierop…

mijn jaar afrekening vond 18 sept plaats…
moet ik nu bij : start datum nieuw jaar 19 09 invullen ? of kan ik hem beter vanaf 01 01 laten beginnen ?
en met 19 09 dan ook de daarbij horende meter standen ? bij maand en jaar

Ligt er aan wat je belangrijker vindt. Als je wilt controleren of je leverancier de juiste hoeveelheid in rekening brengt op de jaarafrekening vul je de contractdatum in.
Als je wilt weten hoeveel je per jaar verbruikt om te vergelijken met gemiddelde verbruiken, en /of wilt weten of je binnen het budget van het prijsplafond blijft, vul je 1 januari in.

Ik wil natuurlijk controleren of ik binnen het prijsplafond blijf… maar de overheid maakt het zo makkelijk mogelijk natuurlijk volgens de reken tool van rtl mag ik dit nog gebruiken in het nieuwe jaar:

Weet niet zo goed hoe ik dat moet doen of is het simpel weg het jaar doel aanpassen ?

Die berekening is alleen van toepassing als je van leverancier wisselt. Maar mocht je dat doen is het antwoord hoe je PBTH in moet stellen al hierboven gegeven Gasbudget vertalen naar dagelijkse tijdlijn melding - #21 by Mike1233

Dus nu 0101 invullen als start, en op de dag dat je een nieuwe leverancier krijgt die dag invullen als start.

Aha bedankt !

Dan start ik hem 0101 !

1 Like