Hoi alle smart Homey gebruikers. Onlangs ben ik aan de Homey verslaafd. Ik heb een Homey Pro 2026 en een Homey Energy Dongel aangeschaft. Mijn huis is van het gas af en alles werkt nu op elektriciteit. Mijn huis heeft zonnepanelen en een thuisbatterij. De winterse warmte wordt verzorgd door een 3-fasen warmtepomp. Mijn huis heeft een 3x 25A hoofdzekering. Zoals jullie wel zullen begrijpen, kan het in de winter tijdens koken, tijdens laden van de thuisbatterij en tijdens het draaien van de warmtepomp druk worden op de fasen van de hoofdzekering. Nu onlangs heb ik ook nog een Daikin-airco aangeschaft, wat ook een belasting kan geven op de hoofdzekering. Om een mogelijk overbelasting van de hoofdzekering te voorkomen door de airco, heb ik een flowschema opgesteld. Mijn verzoek is of een andere forumgebruiker dit flowschema wil controleren op Logica-fouten. Met de flowstart staan alle variabelen op NEE. De airco is vervangen door een lamp, dit was handiger tijdens testen. Uitleg van de bedoeling van dit schema: als fase 3 een stroomsterkte heeft van 20A of meer komt, komt er een 2e meting na 12 sec. Dit om een eenmalige piekstroom niet mee te nemen. Als de tweede meting ook 20A of meer aangeeft, moet de lamp uitgaan. Blijft de stroomsterkte onder de 20A, dan gebeurt er niets. Wordt de lamp uitgezet door de flow(door de overbelsting), dan komt er een wachttijd van 10 minuten. Is na de wachttijd de stroomsterkte onder de 14A, mag de lamp weer aan. Graag jullie reactie.
Hallo Jan,
Ik zie dat je voor de overload zowel een timer als een boolean gebruikt. Volgens mij is dat dubbel en zou de timer voldoende zijn.
In de tweede flow check je de voorwaarde of de timer niet loopt. En als dit niet het geval is wordt de timer toch gestopt. Is niet erg maar niet nodig.
Je wilt na afloop van de overload timer testen of er nog sprake is van overload. In tweede flow gebruik je hiervoor kaartje ‘Als het vermogen veranderd’. Ik zou hiervoor kaartje gebruiken ‘Als de timer is afgelopen’. Dan vindt de check altijd plaats en meteen na 12 sec.
Je schakelt de airco aan/uit. Als dit vaak gebeurt is dat slecht voor de buitenunit. Die moet hierdoor steeds de druk weer opbouwen wat slijtage veroorzaakt. Beter is het om de airco te sturen met de temperatuur instelling. Als je niet wilt dat de airco koelt zet je de doeltemperatuur hoog en moet hij weer gaan koelen omlaag. En bij verwarmen net andersom. De stand van de airco moet dan niet ‘Auto’ zijn maar ‘koelen’ of ‘verwarmen’ anders werkt het niet.
Hoi alle smart Homey gebruikers. Onlangs ben ik aan de Homey verslaafd. Ik heb een Homey Pro 2026 en een Homey Energy Dongel aangeschaft. Mijn huis is van het gas af en alles werkt nu op elektriciteit. Mijn huis heeft zonnepanelen en een thuisbatterij. De winterse warmte wordt verzorgd door een 3-fasen warmtepomp. Mijn huis heeft een 3x 25A hoofdzekering. Zoals jullie wel zullen begrijpen, kan het in de winter tijdens koken, tijdens laden van de thuisbatterij en tijdens het draaien van de warmtepomp druk worden op de fasen van de hoofdzekering. Nu onlangs heb ik ook nog een Daikin-airco aangeschaft, wat ook een belasting kan geven op de hoofdzekering. Om een mogelijk overbelasting van de hoofdzekering te voorkomen door de airco, heb ik een flowschema opgesteld. Mijn verzoek is of een andere forumgebruiker dit flowschema wil controleren op Logica-fouten. Met de flowstart staan alle variabelen op NEE. De airco is vervangen door een lamp, dit was handiger tijdens testen. Uitleg van de bedoeling van dit schema: als fase 3 een stroomsterkte heeft van 20A of meer komt, komt er een 2e meting na 12 sec. Dit om een eenmalige piekstroom niet mee te nemen. Als de tweede meting ook 20A of meer aangeeft, moet de lamp uitgaan. Blijft de stroomsterkte onder de 20A, dan gebeurt er niets. Wordt de lamp uitgezet door de flow(door de overbelsting), dan komt er een wachttijd van 10 minuten. Is na de wachttijd de stroomsterkte onder de 14A, mag de lamp weer aan. Graag jullie reactie.
Hoi Rene0, erg fijn dat je hebt meegekeken. ik heb een aantal weder reacties: 1) De boolean heb ik er in gezet, om te voorkomen dat de onderste flow de airco aanzet, ongeacht de situatie. Dus na de lock tijd zou de airco aan gaan zodra de stroomsterkte <14A zou zijn. Zonder de boolean zou de airco aan gaan, terwijl die eerder niet aan stond. De airco mag alleen aan als er een uitschakeling is geweest door de flow vanwege overbelasting. 2) De actie om de zandloper te stoppen kan inderdaad weg. Ik heb hem verwijderd. 3) Het kaartje ‘Als het vermogen veranderen’ heb ik steeeds gebruikt omdat ik dacht dat het de trigger is om stroomsterkte te gaan lezen. Bij de 1e flow heb ik dat gedaan, anders werd de stroomsterkte niet gelezen. Ik ga die ene wisselen met ‘Als de timer is afgelopen’. dir zou dan ook gelden voor de 3e flow met de locktijd, die eerder is ingesteld. 4) Airco aan/uitschakelen. Ik hoop dat dit niet vaak zal voorkomen. Maar eerlijk gezegd, ik heb er niet bij stilgestaan dat het vaak uit- en inschakelen schadelijk zou kunnen zijn. Bedankt voor deze tip. Ik ga dit aanpassen naar de situatie voor tijdens het koelen, maar ik maak dan ook een flow voor het geval dat de modus op verwarmen staat. Eigenlijk een copy van het koelscenario. Erg bedankt voor je reactie.