Flow wordt soms niet uitgevoerd

Sinds een paar weken heb ik de Homey Pro 2023 via de app Somfy RTS aangesloten op gordijnen. In zo’n 99% van de gevallen werkt het allemaal gewoon, maar een enkele keer gaat een gordijn niet mee in de flow. Soms is dit het gordijn aan de voorkant van de kamer, soms aan de achterkant. De flow is zeer eenvoudig (‘als het 22.00 uur is, sluit dan de gordijnen’) en de gordijnen bevinden zich op een paar meter naast de Homey Pro.

Is dit een bekend probleem? En heeft Homey een foutlogboek om te achterhalen wat er mis gaat?

RTS is vrij simple, je stuurt op 433Mhz een signaal en als iets anders er op die frequentie door heen blaat en de ontvanger het niet herkent heb je pech. Daarom worden signalen ook wel een paar keer herhaald.
Probeer tussen de verschillende gordijnen een vertraging van één of twee seconden en als het vaak voorkomt gewoon na 10 seconden alles nog eens sturen.

Tevens onderzoeken of er nog andere zaken op 433Mhz veel ruis veroorzaken.

En nee Homey heeft daarvoor geen foutlogboek toegankelijk voor gebruikers. En als het er was, RTS kan niet zien of het bericht ontvangen is.

2 Likes

Je zou kunnen proberen om in plaats van alles in 1 keer dicht te laten gaan er een vertraging in te zetten van bv 10 seconden zodat het volgende signaal iets later gaat.
Ze gaan dan alleen dus niet allemaal tegelijk meer.

1 Like

Bedankt voor de reacties! Ik ga nog even kijken wat de beste oplossing is. Of voor elk gordijn een andere flow bouwen met steeds 1 minuut verschil, of ermee leven dat de gordijnen soms de hele dag dicht blijven als ik niet thuis ben :smile:

Groeperen middels advanced virtual device kan ook. Die stuurt de groep apparaten na elkaar aan i.p.v. tegelijk.
Of
In advancedflow kun je de gordijn kaartjes in serie verbinden i.p.v. parallel. Zo worden ze ook ná elkaar gestart.

1 Like

Als het alle godijnen in een (sub)zone zijn, kun je ook de flowkaarten van Device Capabilities gebruiken: set devices in zone to x.
Deze werken ook seriel en zijn specifiek ontwikkeld (vroeger) om gordijnen snel achter elkaar te sluiten, zonder extra nutteloze wachten.
Gebruik ze nog steeds en zelfs wanneer ik alle 9 gordijnen in huis tegelijk sluit, lijkt het alsof ze allemaal tegelijk gaan, maar ik heb nooit dat ze niet reageren.

2 Likes

Ah, goeie tip ook. Da’s ook super simpel!