Flow, warmtepomp op EPEX prijzen (Shelly en Power of the hour)

Hallo,

Zonder het wiel opnieuw uit te moeten vinden; heeft er iemand een goede, werkende flow om een warmtepomp, met Shelly, te sturen op aan/uit met de EPEX prijzen, die ‘m met mij wil delen? Ik kom er namelijk niet uit.

Ik heb al de volgende apps; Better Logic Library v3.4.16, Shelly v3.56.0, Power of the hour v1.4.0

Dit wordt de eerste stap, in de toekomst wil ik de warmtepomp sturen en dan gebruik maken van de batterij tijdens hoge energieprijzen. Dat komt later wel.

Alvast bedankt.

Volgens mij heeft dat geen zin. Als van het prijsverschil gebruik wil maken, wil je van het maximale prijsverschil gebruik maken. Dus wanneer de prijs maximaal is de pomp uit, en wanneer de prijs minimaal is de pomp aan. De tijd tussen het maximum en minimum is al gauw een uur of 6. Dus staat je warmtepomp 6 uur uit. Is dat wat je wil? Dat kun je ook bereiken door de thermostaat van een werkprogramma te voorzien en in de “drukke uren” de ingestelde temperaturen te verlagen.

Dat heeft zeker wel zin, zeker als je een afroming zet op het hoogste tarief want dan kan je de tijd van stilstand beter inrichten. Ik heb vloerverwarming en heb meerdere weken een test gedaan met weekprogramma, van 16:00 tot 21:00. Nagenoeg niet merkbaar in comfort.

Hoeveel graden loopt de temperatuur dan terug in huis?

Kijk eens in de “ALS” van de power by the hour app.

Daar heb je al heel veel opties.

Welke je wilt gebruiken is vooral zoals je het zelf wilt inrichten:

Minimum van de dag, minimum komende 8 uur, %lager dan gemiddelde etc.

Als je het niet erg vind dat je warmtepomp dan uren uitstaat zijn dat prima kaartjes om mee te starten.

heb zelf geen warmtepomp, maar ik meen me te herinneren dat een een warmtepomp veel onzuiniger draait als hij flink moet opwarmen (nadat hij lange tijd heeft uitgestaan). Dus dat kan je “winst” van lage prijzen teniet doen…. (Prijsverschillen zijn nauwelijks meer dan 20%, als je pomp dan 20% onzuiniger draait heb je niets gewonnen…)

Als eerste wil ik het toch graag zo proberen. Kan me goed voorstellen dat het verschil de winst te niet doet. Maar als dit goed werkt, wil ik mijn 45,6 kWh batterij inzetten om dat gat op te vangen. Ik denk dat dat zeker gaat werken. Voor nu, ik moet bekennen dat ik beginnende gebruiker ben en niet bekend ben met flows maken, hoop ik dat iemand iets dergelijk al gebouwd heeft en het wil delen…