Flow Forest Shuttle Z-wave werkt niet meer

Hi allen,

Sinds vanavond werkt mijn flow niet meer waarbij de gordijnen automatisch dicht horen te gaan als de zon 30 min onder is. Ik heb de flow opnieuw een keer aangemaakt en als ik de flow test dan blijft hij in de app maar ‘draaien’ en hij lijkt het signaal niet naar de gordijnen over te brengen. Zie eventueel bijlage hieronder wat ik bedoel met ‘draaien’.
Het gekke is dat de flow waarbij bij zonsopkomst de gordijnen automatisch open laat gaan wèl gewoon werkt.
Handmatig (via de schuifbalk) werkt alles ook zoals het hoort. Het lijkt dus echt in deze specifieke flow ergens fout te gaan.
Wat ik al geprobeerd heb: Ik heb de stroom van de Forest Shuttle er een x vanaf gehaald. Het apparaat heb ik een keer verwijderd en opnieuw toegevoegd in de Homey. Ik heb de Homey spanningsloos gemaakt en een keer opnieuw laten opstarten, echter heeft dit alles helaas niet geholpen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Een geheel nieuwe flow maken, en de huidige flow daarna verwijderen, is het enige wat ik kan bedenken.

Heb je de forest’s nog als oude gordijnen gekoppeld of heb je ze al een keer opnieuw gekoppeld sinds 1,5 jaar?
(Met andere worden: als je in de Homey App naar een gordijn gaat, krijg je dan een rode melding boven in: This device may not be suported in the future".
Of iets in die trant?)

Dit heb ik als eerst ook geprobeerd. Helaas werkte het niet

Ik heb de gordijnen vanavond voor het eerst opnieuw gekoppeld met mn homey. En dat is allemaal gelukt. Daarbij krijg ik geen rode balk oid.

Wat er denk ik mis is gegaan is het volgende. Ik had een werkende flow waarbij savonds de gordijnen netjes automatisch dicht gingen. Toen ze dicht zaten dacht ik, ik verwijder die flow (want ik wilde ze iets later dicht laten gaan). En dan maak ik een nieuwe aan. En na het aanmaken van deze nieuwe flow werkte het dichtgaan niet meer. De flow voor automatisch openen wel en ook handmatig met de balk doet het wel.

Het lijkt erop alsof die ‘oude flow’ nog ergens stoort/ actief staat of kan dit niet?

Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Kun je je flow eens delen?

Misschien de TEF?

The Flow Exchange(r) - Exchange Your Flows with Others! - Flows - Homey Community Forum

Dat heb ik weer :wink:

Hierbij een link naar de flow: Shared Flow | Homey

Ik wil de TEF wel sturen, maar waar kan ik dit vinden?

Mocht je nog meer nodig hebben dan hoor ik dat graag!

Die kun je zelf maken inde App Settings van Device Capabilites (zie de link die ik stuurde).
Echter, niet nodig hiervoor (TEF is for Advanced Flows delen).

Aan deze simpele flow kan het niet liggen m.i.
Als je in de Homey App naar de Forest gordijn gaat en dan naar het laatste Tab-blad, daar zie je in welke flows je gordijn voorkomt.

Staat hier alleen deze ene flow in?

Dit is op zich correct, het balletje zal 30 minuten blijven draaien en daarna de gordijnen dicht doen.
Het balletje draait zolang hij wacht.

Als je in de flow de delay/vertraging op 1 seconde zet en je voert de flow uit, werkt het dan wel?

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.
Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Haha dit lijkt wel te werken ja! Ik zal volgende week nog eens testen met 30 min of 45 min vertraging. Voor nu bedankt je hulp en een fijn weekend alvast!

Misschien werdt de App opnieuw gestart of de flow disabled/enabled.

Delays zijn handig voor een paar minuten soms, maar voor jou situatie raad ik je een countdown app aan, zoals Countdown of Chronograph.

Standaard delays kun je niet stoppen (start de flow twee keer achter elkaar en de eerste delay gaat gewoon alsnog uitgevoerd worden, wat resulteert in gevoelsmatige willekeurigheid) of updaten.
En herstart Homey, een app die in de flow(-lijn) wordt gebruikt of wordt de flow disabled/enabled, dan stopt de delay zonder dat je het echt door hebt.

Met de apps kun je een timer/countdown voor 30 minuten beginnen.
Deze kun je ook stoppen, checken, updaten. Bij een herstart wordt het vervolgt/afgerond.

Hiermee weet je zeker dat je flows ook gaan werken zoals je het bedoeld.

Ik had hetzelfde probleem met een 3-tal gordijnen. Werkte dan wel dan weer niet.
Heb ook bij ieder gordijn een andere vertraging ingesteld en nu werkt al een hele tijd probleemloos.

Ik heb wel al een hele tijd deze rode melding en tekst, maar de gordijnen gaan hier wel dagelijks open en dicht automatisch afhankelijk van de zons op en ondergang. Maar handmatig zijn de gordijnen niet te bedienen door deze foutmelding, ik zal de gordijnen opnieuw proberen te koppelen, hopelijk helpt dit.

Ik denk niet dat dit te maken heeft met de melding aangezien handmatig buiten Homey om gaat, alleen een feedback van de huidige status na het open/sluiten word verzonden.

Die melding bij Forest betekend dat het nog de oude capabilities gebruikt: Je kunt hetzelfde apparaat opnieuw koppelen, maar de device en flowkaarten zullen enigsinds anders zijn.
(Geen open/dicht aan/uit meer, alleen een percentage positie)

Misschien een bug in de Homey App dat de oude capabilities niet meer goed wordt aangestuurd?

Ik heb het issue in elk geval niet meer, maar ik heb al enige tijd geleden alle Forest gordijnen opnieuw gekoppeld.

Bedoelde je daadwerkelijk ‘met de hand open of dicht trekken’ zoals @Caseda volgens mij eruit begrijpt?
Of bedoelde je met handmatig de slider in de Homey App, zoals ik begreep?

1 Like

Inderdaad niet duidelijk omschreven. Met de hand aan het gordijn trekken zet wel het gemotoriseerd openen en sluiten van de gordijnen in werking.
Maar dat bedoelde ik niet, ik bedoelde wanneer ik met de slider zelf in de Homey app op de telefoon de gordijnen dicht of half dicht wil doen werkt dit niet en zie ik deze rode foutmelding.

1 Like

Dan verwacht ik dat het probleem weg is zodra je ze opnieuw hebt gekoppeld. Dat was in elk geval bij mij zo.