Ik zie op de Flic site dat er een Matter protocol is toegevoegd voor de Flic Twist (zie screenshot). Ik kan echter verder niets vinden op de site over matter. Homey Pro kan Matter. Dus ik hoop op een doorbraak, want de knop lijkt super mooi, maar ik wil niet nog een hub in mijn kast hebben staan.
Mijn vraag is nu: Kan ik een Flic Twist nu rechtstreeks koppelen met de Homey Pro (2023) en de knop instellen met de gewenste licht en muziek scenario’s (via Matter?) of is er alsnog een Flic Hub nodig?
Het is allemaal nogal onduidelijk, maar het lijkt erop alsof de Twist zelf geen Matter ondersteunt, maar alleen de Flic hub (dat is iets dat je tegenwoordig wel vaker ziet: de fabrikant adverteert een apparaat met “ondersteunt Matter”, maar vervolgens blijkt dat het apparaat gewoon Zigbee gebruikt en dat je voor het Matter gedeelte de hub van de fabrikant nodig hebt).
Met de Flic app kun je dan andere Matter apparaten pairen (bijvoorbeeld een Hue hub) en die koppelen aan de Twist om op die manier bijvoorbeeld lampen te dimmen.
Als het zo werkt dan kun je de Twist niet gebruiken met Homey, want Homey kan geen apparaten via Matter exporteren (alleen importeren, maar de Flic hub kan, net als Homey, ook geen apparaten exporteren).