Fibaro Rookmelder v2 Flow Push melding bij brandalarm werkt niet

Dat klinkt hoopvol Patrick. Enig idee wat er veranderd is?

Nee eerlijkheidshalve niet.
Heb, zoals aangegeven, alles verwijderd, app gereset, opnieuw toegevoegd.
Lucifer eronder, en gaan met die handel :wink:

Ik heb de Homey op dit moment maar voor één reden, dat is een melding op mijn telefoon krijgen als mijn huis in de fik staat. En je raadt het al; dat werkt dus niet.

Vind de Homey sowieso een waardeloos ding, maar dat heeft voornamelijk ermee te maken dat ik door een crash alles kwijt ben geraakt, en camera’s na 100 jaar nog steeds niet goed ondersteund worden.

Niet vervelend bedoeld. Maar dit is een topic omtrent de Fibaro Rookmelder, en hoe dit eventueel op te lossen is.
Niet om je gal te spuwen omtrent Homey, daar zijn andere topics voor.
Of neem contact op met Athom zelf, om daar je onvrede te uiten. :wink:

1 Like

Mijn Fibaro rookmelders geven géén melding als ze ‘echt’ afgaan, via mijn Homey. Doe ik het via de “Test flow” knop, werkt het prima.

Net even getest met een wierook stokje en bij mij komt de melding wel door op Homey.
Ik had gehoopt dat bij alarm van een van mijn 3 melders ze alle 3 zouden gaan loeien, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Dat zou een nuttige toevoeging zijn als dat met een Homey flow te realiseren zou zijn, maar ik weet niet of de Fibaro de mogelijkheid heeft om zijn sirene via Z-Wave aan te zetten.
Ik lees wel iets over een alarm broadcast: zou daar iets mee te doen zijn via de Z-Wave groep associaties? Heeft iemand daar ervaring mee?

Is mij nog niet gelukt.


Op het fibaro forum staat dat ze (smoke sensors) de zwave antenne uitschakelen om batterij te besparen. Ze staan dus niet op een modus om signalen te ontvangen.
Allemaal afgaan als er één rook detecteert kan dus blijkbaar niet.

Hmm, gisteren heb ik toevallig mijn Fibaro rooksensor weer eens uit de kast getrokken, na eerdere problemen i.c.m. Homey. Uiteindelijk (na 10+ pogingen) het ding kunnen pairen, maar nu ik dit ook weer lees, begin ik te twijfelen of het wel zal werken.

Tot nu toe heb ik alleen streepjes bij de alarmen, geen batterijniveau, etc. Misschien toch ook maar even fikkie stoken :slight_smile:

Ik heb ook 4 fibaro rooksensors gekocht en deze aan de homey toegevoegd, dit ging erg moeizaam zeer vaak op het knopje moeten drukken mmar uiteindelijk toch toegevoegd gekregen.

Ik had toen streepjes bij hitte alarm en rookalarm batterij melding was goed en temperatuur meting was ook goed.

Toen geprobeerd wat op het forum verteld word eerst verwijderen dan app restarten en dan weer toevoegen maar helaas geen verbetering.

Ik heb het temperatuur alarm wat lager gezet en en hitte test uitgevoerd melding komt binnen op homey en streepje is weg melding is ja en rood en na temperetuur omlaag is melding nee en wit , hierna rook gemaakt en rookmelding kwam door op homey en rookalarm geeft ja aan en rood en na weghalen rook melding is nee en weer wit.

De herrie wat die rook melders maken is echt hard en de meldingen blijven staan ook na herstarten app of wat dan ook, dus alleen via testknop geen melding op homey of alarm wijziging in de app, dus voor mij is dit oke, mooie kleine rookmelder die zijn werk doet.

Ik heb 1 fibaro rooksensor getest, ook met veel pijn en moeite weten te koppelen met de Homey. Ik heb het vervolgens getest om iets tijdelijk, onder controle, te laten fikken, maar de Fibaro reageerde totaal niet op rook. Hebben dat ding direct teruggestuurd omdat ik vind dat het altijd moet werken.

Vervanging is nu de heiman, deze moet nog binnenkomen. Ben benieuwd.

Dag Nick,

Ik heb zojuist even uitgevogeld waarom je geen melding krijgt wanneer je een test doet middels het "als rook alarm ingeschakeld is " met je Fibaro rookmelder V2 (Z-Wave plus). Dit komt omdat Fibaro’s api schijnbaar is veranderd. De verandering is:

  • bij een testalarm (zelf getriggered door 8 sec de B button in te houden) wordt er GEEN Z-Wave signaal uitgezonden.
  • bij een “echt” alarm (ik heb het gedaan door 3 tandenstokers in de brand te zetten en halverwegen uit te blazen en onder de fibaro te houden), wordt de flow wel getriggered.

Probeer dit maar eens eerst te valideren. Je kunt na het reproduceren van het “echte” alarm het signaal uitzetten door de B button (ik geloof) 8 seconden weer in te houden. Vervolgens, als dit allemaal gewerkt heeft zal de Fibaro onder devices in de Homey App aangeven dat het brandalarm is geactiveerd, dit kun je uit zetten door het volgende te doen -> Op de fibaro sensor houdt je 3 seconden de B button ingedrukt, dan krijg een geluidje en komt het " menu " tevoorschijn (indices door middel van lichtjes (zie Fibaro site). Wanneer het lampje groen gaat branden druk je nog een keer de B button in, de Fibaro sensor zal een signaal uitsturen van z’n huidige state (dus geen brand meer :slight_smile: ).

Luuk

2 Likes

Vandaag de fibaro rookmelders getest ik heb er 4 door het hele huis wat mij nu opviel is dat via de testknop de melding op homey nu ook doorkomt dit is een mooie toevoeging, je hoeft nu niet meer met echte rook te testen voor de melding in homey, de bijbehorende flows worden ook mooi uitgevoerd zo behoord het ook te werken dit is ook wat ik wilde bereiken met deze rookmelders dus eindelijk toch een goede investering geweest.