Fibaro rookmelder 2 werkt niet

Hallo even voorstellen, Henrie ben een nieuwe gebruiker van een Homey sinds 2 weken voorheen homewizard.
Er is veel gecommuniceerd over de fibaro rookmelder maar met weinig resultaat.
heb vandaag 2 nieuwe fibaro rookmelder 2 aangeschaft en heb geprobeerd om ze met Homey te koppelen dat gaat vlot maar om het werkend te krijgen is nog niet gelukt heb al veel berichten gelezen maar die zijn al gedateerd kan iemand mij helpen.

Vertel anders eens wat er mis gaat.

Ps welkom!

Hallo Martijn,
Bedankt voor de snelle reactie, ik ben een hele tijd bezig geweest om een flow te maken mbt accuniveau pushmelding en dat lukte gewoon niet en omdat ik deze flow al voor de fibaro motionsensor werkend heb moet dat bij de fibaro rookmelder ook lukken daarna ben ik al de berichten gaan lezen die al vanaf jaar 2018 mee bezig hielden en toen nog geen oplossing hadden
maar het zelfde probleem hadden nl. wel temperatuur aanduiding maar niet hittealarm en rookmelder de bewuste 2 streepjes dus ben ik maar direct op dit forumplatform gaan melden.
De vraag is nu kun je me verder helpen met de procedure.
alvast bedankt

Maar, wat heb je gedaan.
Wat wil je dat er gebeurd.
Wat lukt en wat niet?

Goede Morgen Hugo,
Bedankt voor de snelle reactie, gisteren twee fibaro rookmelders binnen gekregen heb er een gepaird
is goed gegaan maar voor de rest werkt het niet hij communiceert niet verder wel temperatuur aanduiding maar voor de rest niets bij instellingen rookmelder wijziging gedaan maar het blijft niet ingesteld omdat het niet communiceert met homey,
hoop dat je me kunt helpen

Ik denk dat als je wilt weten of hij werkt je de rookmelder wat rook moet ‘voeren’.
Dan moet hij afgaan en zal Homey ook een respons moeten geven.
Verder zul je dan met flows aan moeten geven wat de uiteindelijke reactie(s) van Homey moeten zijn.
Anders zul je alleen bij devices zien dat het alarm afgaat.

BTW, ik heb zelf geen smart rookmelders dus kan je daar niet bij helpen.

Wel viel het mij op dat ik je probleem niet begreep, vandaar mijn eerste bericht.

Oke Hugo
Ik denk dat het voor mekaar is heb hem echt met rook moeten voeren om hem wakker te krijgen zo zal het ook met de hitte melding moeten gebeuren ik ding snap ik niet waarom het niet duidelijk is vermeld bij Athom dit is wel apart dat je hem moet activeren met serieus rook om hem aan de praat te krijgen ga nu verder met de tweede melder alvast bedankt voor de goede tip en veel plezier met de hobby.

Dat is geen beperking van Homey maar van de rookmelder.
Je kan hij deze rookmelder geen flow triggeren met de test knop. De rookmelder geeft dan geen signaal door, dit doet hij alleen als je er echte rook bij houd. Dit is een bekend probleem en als je zoekt op dit forum kan je daar veel meer over vinden.

Fibaro heeft dit eenmaal zo geprogrammeerd

Ha Hugo

Ik weet niet hoe ik een nieuwe vraag moet stellen in het systeem, dus kom ik bij jou uit. Sorry daarvoor.

Hoe kan ik al mijn fibaro rookmelders laten afgaan in geval er een wordt geactiveerd door rook? Ik heb een homey pro en dacht wellicht met een flow.

Bedankt

Hoi André, dat gaat niet. De rookmelders zijn niet van buiten aan te sturen en/of te koppelen met elkaar. Dat is het gevolg van de keuzes van Fibaro en logisch voor batterij gevoede apparaten: ze kunnen niet continue luisteren naar z-wave signalen.

Ha Tjerk, bedankt voor je snelle reply. Begrijpelijk dat dit niet mogelijk is. Ik denk met een HC3 van fibaro wel, althans ik dacht dat ooit ergens gelezen te hebben.

Bedankt

Met vriendelijke groet/best regards
Andre S.
[mod break: removed private data]

99% van alle z-wave apparaten die op batterijen werken (waaronder de fibaro rookmelder 2) slapen om batterij leven te sparen, en worden maar zeer kort wakker (paar keer per dag), en kunnen dus niet worden geactiveerd vanuit buitenaf, dit geldt ook voor de HC2/HC3.
Ik ken 2 merken die wel een rookmelder hebben waarbij het kan, die rookmelders ondersteunen FLiRS (Frequently Listening Receiver Slave), maar dat ondersteunt de rookmelder 2 dus niet.

1 Like

Hallo Mannen, ook ik was in de veronderstelling dat men fibaro melders kan koppelen, in de sofware van de melder zie je dat je ze wel in een groep kan zetten, wat is het nut daarvan dan?