Enphase zonnepanelen toevoegen

Hij is bij mij nu wel toegevoegd, maar ik krijg geen waardes binnen.
Alles blijft op -0- staan :thinking:

Duurt heel even ! Maar fantastisch hij werkt weer :partying_face::partying_face: ik krijg alles weer binnen !

Ook bij mij werkt hij als een zonnetje.

Het lukt me niet. Misschien hierom:

  1. Heb de oude Homey-app "Zonnepanelen"verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Ik zie dan staan “v5.2.0” dan niet “v5.2.2”.
  2. Ik installeer als nieuw apparaat “Enphase Enlighten” en moet daarin invullen:
    2a Enphase user ID. In mijn Enphase-app vind ik onder Menu>Account>Mijn toegangscontrole helemaal onderin bij API-instellingen een gebruikers-id van 26 aaneengesloten tekens van letters en cijfer. Die vul ik in de Homey-app.
    2b Enphase API key. Waar haal ik deze API key vandaan?
  3. Je schrijft “heel eenvoudig met je Enphase login” maar dat kom ik nog niet tegen. Wat doe ik fout?

Vast bedankt vor het geven van een reactie.

Er is een nieuw apparaat import optie bijgekomen in de zonnepanelen app. Dit is voor Enlighten v7

2 Likes

Ik heb via v7 mijn enphase kunnen toevoegen .
Alleen blijft alles op nul staan.
App gewist daarna opnieuw alles geĂŻnstalleerd.
Blijft op nul staan .
Firmware d7.6.114
Micro omvormers Iq8

Je moet jezelf bij enphase als developer aanmelden en dan kan je op zn manier uiteindelijk de API en user ID verkrijgen, Als je ergens in dit forum ver terug bladerd moet je wel een beknopte how-to kunnen vinden

1 Like

Ik lees eigenlijk net hier verder boven dat ik dat ook al eens had gehad met een eigen test versie :joy:.

Op Github lees ik dat de data wordt gevraagd met “/api/v1/production” maar volgens mij moet dat met “ /production.json” en dan krijg je wel de data

Bij mij werkt deze nu met Envoy firmware 7.6.172 omvormwers IQ8+ 521-00005-r05-v06.05.02 via Envoy V7. Geeft actueel vermogen productie en energieproductie van vandaag.

Hier IQM 8en jou firmware is nieuwer.
Even geen idee waarom het hier niet werkt.
Screenshot_20230705_162918_Enlighten

Dat is alleen als je via de Enphase cloud wil uitlezen, kies hiervoor het apparaat genaamd Enphase Enlighten.
Het is ook mogelijk om direct lokaal met de Envoy te communiceren, kies hiervoor het Envoy IQ apparaat.

image

1 Like

Okej, Maar als ik in HP2023


dan kies voor “Enphase envoy” dan krijg ik wel waardes maar dit lijkt alleen het energie verbruik dit de gateway zelf

image want je ziet dat die -7w aangeeft terwijl de slimme meter -1589w aangeeft.

1 Like

Geeft de Enphase app wel goede waarden?

Ben er inmiddels achter waarom de app niet werkt. Er zijn namelijk geen ct spoelen geĂŻnstalleerd. Ik ging ervan uit dat de omvormer alles kon uitlezen .

Enphase kent de Envoy-standaard en de Envoy-Metered (met 2x3 CT-meetspoelen om vermogen import/injectie en vermogen productie 3-fasig te meten. De Homey-app Zonnepanelen detecteert welke je versie er geïnstalleerd is. Bij de Metered-versie zijn er 10 ALS-kaarten en 4 variabelen: ‘#Vermogen (productie)’, ‘#Vermogen (eigen gebruik)’, ‘#Vermogen (net-afname)’ en ‘#Energie-opwek vandaag’. De variabelen worden met een verschillende frequentie geupdated. Resp. 15 minuten, elke minuut, elke minuut, 15 minuten.

‘#Vermogen (net-afname)’ geeft in Watts aan hoeveel vermogen op dat moment inkoopt danwel injecteerd (over hebt). Je ziet hem ook op je slimme meter terug als ‘Actueel vermogen’. M.b.v. de Homey-app SmartGateways Meter kun je deze waarde ook in Homey beschikbaar krijgen. Dan als ‘Verbruik Saldi’ met een instelbare update van 20 seconden.

‘#Energie-opwek vandaag’ geeft in kWh’s aan hoeveel je deze dag geĂ«xporteerd hebt naar het openbare net. Van belang bij saldering en terugleveropbrengsten. Het is dus niet het aantal kWh’s die jouw PV-systeem vandaag geproduceerd heeft. (Geproduceerd - GeĂ«xporteerd) + GeĂŻmporteerd = Eigen consumptie

1 Like

Bij mij geeft, gaf, de Enphase app, totale opbrengst huidige dag, verbruik huidige dag, momenteel verbruik, en de huidige opbrengst.
Envoy metered met 2 ct spoelen.
Op dit moment geeft hij niks meer aan want de Enphase is onbereikbaar.

yes de enphase app werkt wel naar behoren, misschien moet ik de app even ontkoppelen op mijn HP2019 misschien bijten die mekaar een beetje.

Hier heb ik hetzelfde maar ik zie nog niet ergens een oplossing staan.
ben jij hier al uit gekomen?

groetjes marco

Als je de Zonnepanelen app op 2 Homey’s tegelijk installeert gaat het ook niet goed. Bij mij dan.
Ik had hem op de HP19 en de HP23. Dit ging 2 weken redelijk goed en daarna was het helemaal van de leg. Op beiden regelmatig een uitroepteken van onbereikbaar.
De Envoy metered vond het denk ik een beetje te druk.
Dus weer uitgeschakeld op de HP23 en het loopt weer als een zonnetje.

Ik heb het ook nogmaals geprobeerd via api maar kom daar niet doorheen. Geen idee wat ik fout doe. Telkens user id/ipa key wrong

Hoe moeilijk moet het zijn zou je denken