Hallo iedereen, we beleven terug een warme redelijk droge zomer. Ik heb me een Gardena water control aangeschaft. Ik zou nu mijn tuin 's nachts willen laten besproeien. Ik wil dit vanuit flows doen. Ik heb een eigen goed werkend weerstation in Homey van Ecowitt. Ik zou willen het aantal droge dagen tellen en dat in combinatie met dagen boven de 25 °c. Maar ik zie niet in of dat kan via flows een optel functie. Heeft iemand ideeën of hier ervaring mee ? heel erg bedankt. Mvg Alexander
Maak een nieuwe variabele aan om de berekende waarde in op te slaan.
Vervolgens vul je die variabele met een “Logic” flowkaart
Variabele = variabele +1
ok ben hier helemaal niet thuis in. Maar hoe haal je de waardes uit Ecowitt bvb in je Homey ?
in dit topic staat hoe je de data in Homey kan krijgen
Dat weet ik is ook geen probleem kan ik ook. Het probleem is hoe haal ik de waardes er uit en laat ik ze dan in een formule verschijnen die ik dan in Flow gebruik.
Als de antwoorden je niet bevallen, dan is m.i. je vraag te onduidelijk?
Iedereen doet zijn best om mijn vraag te beantwoorden waar ik heel dankbaar voor ben. Maar aangezien ik nog niet echt het juiste antwoord gevonden heb denk ik dat ik mijn vraag niet duidelijk genoeg geformuleerd heb. Maar om te stellen dat de antwoorden me niet bevallen dat lijkt me wat kort door de bocht.
Ik heb de Gardena water control gecombineerd met hun sensor. Er hoort een app bij en als combinatie heb je een zeer eenvoudig en betrouwbaar irrigatie systeem. Ook de weervoorspelling wordt in aanmerking genomen. De investering dik en dwars waard. Een mooie tuin met een zo laag mogelijk waterverbruik.
Maak even een schermafdruk van je flow en laat die hier even zien, dan wordt het wat duidelijker waar je vast loopt.
Dit is een op een simplistische manier voorgesteld waar ik naar toe wil. Maar bij de laatste kaart wil ik graag met de variabele tags er uit halen dat de temperatuur 5 dagen boven de 25 °c geweest is als voorwaarde. Ik weet niet of dit mogelijk is. Snappen jullie wat de bedoeling zowat is met dit schema. Dus de uitleg van dit schema is 120 minuten voor zonsopgang als het meer dan 600 uren niet meer geregend heeft als het tussen mei en september is en als de maximum temperatuur 5 dagen boven de 25 °c is geweest. Mvg Alexander
Er is geen één tag die deze voorwaarde kan en klaar levert. Een tag levert je een kenmerk, een eigenschap van een apparaat, en is geen complexe berekening.
Je zult dus zelf die voorwaarde moeten berekenen met een buitenthermometer. Bv elke 5 minuten uitlezen en dan bepalen of die op dag 1 boven de 25 graden is geweest. Zo ja, dan een variable op TRUE zetten. Dat doe je dan ook voor dag 2, 3, 4 en 5. En als al die variabele waar zijn, is je voorwaarde waar.
Hoi @Alexander_Manhaeghe, misschien geen antwoord op jouw vraag, maar ik heb het anders opgelost. Ik laat mijn flow tweemaal per week kijken naar de buienverwachting van KNMI weather voor die dag. Wordt er minder dan 10mm verwacht dan gaan de sproeiers een half uur aan.
Wat gebeurt er als het woensdag de hele dag geplensd heeft?
Ha! Ja, dat kun je wel raden denk ik. Als er donderdag geen regen wordt voorspeld, gaan de sproeiers gewoon aan. Ik gebruik geen drinkwater, maar pomp het water zelf op. Ik vind het geen probleem als de tuin soms wat extra water krijgt. En ik ben erg tevreden over de afgelopen jaren met deze simpele flow.
Kan je daar een voorbeeldje van tonen ? Mvg
Dankjewel lijkt me een goed alternatief als ik niet tot een oplossing kom. Ik ga eerst nog wat proberen bij te leren. Omdat ik een eigen weerstation heb lijkt het me wel boeiend dit eerst zelfs te proberen gebruiken. Maar zeker een heel leuke werkend alternatief.
Nee, want dat heb ik nog niet eerder gemaakt. Dat kun je toch zelf zeker ook wel?
Zoals @Peter_Kawa al eerder opmerkte, blijf je maar doorvragen. Ben je dan soms pas tevreden als je een kant en klare flow voorgeschoteld krijgt😁?
Uiteraard moet ik geen kant en klare flow voorgeschoteld krijgen. Maar dat was niet waar Peter_Kawa op zinspeelde denk ik toen (stonde toen nog niet veel vragen in het topic) Ik probeer gewoon op gang te geraken en dat is voorlopig nog niet gelukt. Ik probeer mijn weg te zoeken in tags en variabele maar ben er helemaal nieuw in. Ik geraak er wel uit. Ik ben in ieder geval dankbaar van iedereen zijn hulp.
Misschien ben je dan aan iets te groots begonnen, en zou je het probleem in stukken kunnen hakken. En dan diverse testflows maken waardoor je steeds meer kennis krijgt van de onderdelen die je in je eindoplossingen nodig hebt. Zoals bv een flow die bepaalt of de temperatuur vandaag boven de 25 graden is geweest.