Duco mechanische ventilatie besturen met Homey

Wellicht een alternatief?

Klopt. Ik heb zo’n kabeltje omdat ik veel met duco werk.
We kunnen alle waarden instellen
-min. Max. Ppm. Fabrieksinstelling 800-1200 ppm.
-nalooptijd (knop 1,2,3 1x2x of 3x drukken = 15, 30 of 45 minuten. Werkt alleen wanneer er sensoren inhet systeem zitten.

  • startwaarde RH: af fabriek 60% en bij 70% draaait de ducobox op 100%.

Beste Ivo ik heb mijn duco exact zo aangesloten als op de foto. Met een Shelly 2,5. Alles werkt super fijn. Echter meer de Shelly geen power. Ik zie het verbruik van de ventilatie niet. Is dat een instelling, doe ik iets niet goed of klopt dat?

Groet Jacob


Hoi Pascal, ik heb zelf een Duco silentbox en mijn afstandsbediening kan ik niet meer koppelen.
Is het dan mogelijk om er dan een Homey tussen te plaatsen of een switch?

Hoi, een vraagje.ik heb mijn Shelly zo aangesloten op de foto maar ik krijg geen verbinding met de shelby.heb jij nog tips?

Nog iemand gevonden hoe je de auto stand weer kan herstellen of blijven gebruiken?

Dit fotootje is top, ga dit precies zo namaken. Alleen… hoe hebben jullie hem nou verder ingeregeld in Homey? 1 aan, allebei aan, allebei uit, hoe schakel je dat zonder dat ik de boel sloop?


Snap hem nu. L1 is bruin, L2 en L3 om de beurt (!) is 2 of 3.

Heb in het afgelopen weekend mijn Duco Silent slim gemaakt, in combinatie met een virtueel apparaat. Verslagje staat hier:

Voor iets van E500 heb je nu een duco focus met modbus interface. Dat is toch veel handiger.
Kun je ook alle zones uitlezen als er sensoren zijn aangebracht.

Helemaal enthousiast alles voorbereid om dit identiek aan te sluiten (maar dan met een Shelly 2.5), maak ik mijn Duco Silent Connect box open, is de indeling net anders.

Iemand een idee wat nu op wat moet? :slight_smile:



@Daan_Dagevos Heb je de draad bij de N en bij de L nou allebei in het zelfde lasdopje zitten?
Zo ja, dan zou ik het schema er weer even bijpakken als ik jou was.
Elektra is wel levensgevaarlijk.

Haha, ik zie dat ik dat hele ding in spiegelbeeld heb aangesloten. Meevallertje dan, dat ik het niet kon aansluiten :sweat_smile:

Thanks!

Sensor toch gewoon te koop?

@PascalB @IvoP

Ik wil heel graag mijn Duco Silent Connect box via een Shelly slim maken. Echter ziet de binnenkant van mijn Duco Box er net anders uit dan in jullie situatie waardoor ik nu twijfel wat ik waar op moet bevestigen. In de foto’s van jullie hier boven gaat de Shelly naar 5 punten op de printplaat van de Duco Box. Maar mijn Duco Box heeft 6 punten.

Is dit uberhaupt mogelijk?

Een foto of schema is wel nodig om een antwoord te kunnen geven, Daan :wink:

1 Like

Je hebt volledig gelijk! :sweat_smile:

In de bijlage de foto’s met de tekst op de printplaat (pe, pe, n, n, l, l).

Ik heb er een shelly 2.5 bij (n, o1, l, l, o2, s1, s2).

Vraag is hoe het aangesloten moet worden zodat ik de verschillende standen van de duco silent connect kan activeren via de shelly.



Dit komt uit de documentatie van Duco zelf, maar gaat over een bedrade schakelaar.

Pfff wat een gezoek :crazy_face:
In ieder geval heb je iets heel anders dan eerdere posts.

Die 6 aansluitingen links op de print, zijn bij jouw duco enkel voor de netspanning. Voor de print, en doorgelust naar de motor.
PE = randaarde
N = nuldraad
L = fasedraad
Niet te gebruiken dus voor de snelheden.

Als je hem uit wil kunnen schakelen:
Ik heb een simpele Itho met vochtsensor, en heb er een tussenstekker tussen gezet, om hem zo te kunnen schakelen middels flows. Kan ik meteen het gebruikte vermogen bijhouden.

Okee. De schakel ingang is N132, en ook N133, N134, N135 op de 2e print rechts.
Dat lijk mij gericht op een “zet fan handmatig op hoogste stand” mode, vanaf in totaal 4 verschillende schakelpunten te bedienen.
Als ik de beschrijving goed begrijp.
Het eerder genoemde Shelly model is hier ongeschikt, want deze schakelt 230V i.p.v. potentiaalvrij ( = een spanningsloos contact wat een draad kan onderbreken).

Een Shelly Plus 1 heeft wel zo’n contact, en kun je op deze manier aansluiten:

Ik zie ook een ethernet aansluiting op je foto, kun je daar niets mee doen?
Welk type Duco heb je?

1 Like

Mega bedankt man! Zit me echt al weken blind te staren op dat ding!

Het is een Duco Silent Connect. Daar heb ik - op verkeerd advies van de webshop - een communicatie-print bij gekocht. Toen ik die wilde aansluiten, bleek hij eigenlijk niet meer ondersteund te worden door Duco. Er is wel een (oude) Duco app, maar die weet het apparaat niet te vinden. Laat staan dat ik hem vanuit Homey aangesproken krijg.

Wanneer de Duco Silent Connect op de stroom staat, gaat hij altijd draaien op een lage stand. Ik heb er nu een draadloze wandcontroller bij waarmee ik stand 2 (mid-hoog) en 3 (hoog) kan activeren. Daarnaast zit er nog een soort ‘auto’ knop op, maar die werkt alleen met een vochtsensor van Duco zelf (die ik niet heb). Ik heb wel een Aeotec 7 Multisensor in de badkamer hangen en die zou ik graag via Homey willen koppelen aan de ventilatie, zodat de ventilatie boven een bepaalde luchtvochtigheid naar de hoge stand gaat.

Ik heb een shelly plus 1 besteld om te zien of het daarmee lukt te schakelen naar de hoogste stand.

Nogmaals enorm bedankt!! ben heel benieuwd of hier een oplossing voor te vinden gaat zijn…

1 Like

Op de foto is een kabel te zien met blauw/geel/rood/wit. Daar staat ook Fan bij.
Het lijkt mij dat deze naar de fan gaat. Op stand 1 zou op bv wit/rood 230V kunnen staan, op stand 2 wit/geel en stand 3 wit/blauw.
Dan zou wit de N zijn. Maar het kan ook blauw zijn natuurlijk. Dat zou je moeten meten.

Als dat zo is dan kan je de uitgaande draad van stand 2 en 3 de shelly kunnen laten schakelen en de kabel die naar de fan gaat uit de Shelly kunnen laten komen op de uitgang van de Shelly.
Alleen wel opletten of je eventueel op een gecombineerde stand van de fan op alle 3 spanning mag zetten, anders gaat misschien de fan stuk.

Op mijn box mag de fan tegelijkertijd een spanning hebben op alle drie de kabels.

Dit alles op eigen risico natuurlijk.
En kijk uit met 230V.
Ik gebruik een rolluik Shelly voor mijn box.