Duco mechanische ventilatie besturen met Homey

Even een tip voor als je het eenmaal elektrisch werkend hebt.
Mijn mechanische ventilatie dacht ik eerst ook ff gemakkelijk in/uit te schakelen bij bijv, 70% luchtvochtigheid, alleen merkte ik dat de luchtvochtigheid binnen al flink schommelt in de winter/zomer veel weinig regen etc waardoor ie altijd aanstond of niet aan ging.

Dus als je dit volledig automatisch wilt doen moet je wel ff iets slims gaan maken dat je een stuk code maakt waardoor je een plotselinge stijging in de vochtigheid ziet en dan de ventilatie voor X tijd aanzet.

Zelf heb ik een 6-voud slimme knop in de badkamer daarmee zet ik “douche modus” aan en zal de ventilator op hoge stand gaan, en een bijkomstigheid als ik achter de glazen doucewand staat “ziet” de beweging sensor mij ook niet waardoor de verlichting uit ging. Dus nu heb ik het ook zo geprogrammeerd dat de verlichting niet uit gaat als de “douche modus” aan staat.

Shelly 1 Plus is binnen. Even voor de dubbelcheck: klopt ie dan zo? Voor ik hem aan zet en de vonken er uit vliegen :wink:

Ziet er goed uit. Ben benieuwd :wink:
Tip, draai ook de schroefjes van de ongebruikte aansluitingen even vast.

1 Like

Mission accomplished hoor, dit werkt!

Thanks!!

1 Like

Cool!

Ik had een Zehnder Comfofan CMF 14P. Die heeft het begeven en heb nu de Duco box Silent.

De Comfofan was via perilex aangesloten op de Qubino Flush 2 Relay.

Enige wat ik nu heb gedaan is die twee omgewisseld. Duco gaat netjes aan maar gaat in de auto stand volgens mij. Gaat na een paar seconden flink afzuigen in de laagste stand.

Iemand een idee of dit zo is en hoe ik dit naar de normale stand krijg?

1 Like

Mijne net zo aangesloten, werkt direct en perfect!
Ik heb hem met de Aqara T2 dual relay schakelaar aangesloten.

Hoi! Ik heb geen Duco Focus of Silent, maar een Duco Energy Comfort. Deze zou ik graag willen verbinden, maar helaas ook weinig technische kennis. Kan iemand zien of dit mogelijk zou moeten zijn? En zo ja, welke apparatuur (Shelly 2.5?) zou ik moeten aanschaffen om dit mogelijk te hebben?

Ik heb een foto gemaakt van de Duco Energy Comfort achter de kap.

Overigens hebben wij een draadloze controller in de badkamer, wat er wellicht op kan duiden dat er al iets voorbereid is?

Zo te zien kan de 3-polige aansluiting hiervoor gebruikt worden (disclaimer: zelf heb of gebruik ik dit niet) De 3 benodigde draden gaan naar een bedieningsschakelaar. De bedieningsschakelaar zou dan vervangen worden door b.v.b. een Shelly of andere switch.

Hoi, weet jij misschien wat de juiste opvolger van de 2.5 is voor deze klus? De 2.5 is ‘discontinued’.

@MartyDog ik heb ook een aqara relay T2 voor mijn Ducobox silent gehaald. Echter heb ik dit nog niet werkende. Welke instellingen gebruik je in homey zelf, puls of geen puls.

Hey @Jelmertje,

De aansluiting op die jij hebt op de DUCO is hetzelfde als bij mij. Deze is bedoeld voor een zogenaamde perilex stekker. Deze stekker geeft constant stroom op 1 van de poorten en bij geen poort heeft hij dan stand 1 (stil)

Het is dan ook belangrijk dat je oplet dat je altijd of stand 1 of stand 2 hebt aanstaan en niet allebei tegelijk. Dit zou in theorie schade kunnen veroorzaken.

Ik heb dit op de volgende manier opgelost:

Succes! En vergeet niet dat je nog steeds de handmatige knoppen kunt gebruiken om de DUCO over te nemen.
Let wel: zodra je de DUCO via Homey bedient, schakelt de automatische stand uit.
Wil je de automatische stand weer activeren? Druk dan op de Auto-knop op de DUCO-schakelaar. Deze blijft actief totdat je opnieuw via Homey ingrijpt.

Ik vond de oplossing met bv een Shelly relais ertussen plaatsen te ingewikkeld voor een leek. Duco maakt inmiddels een Boxsensor voor vochtmeting, die je hangt in de buis voor de badkamerafvoer. Kost wel 95 euro, maar works like a charme. Binnen een minuut nadat ik begin te douchen springt-ie aan op de hoogste stand, totdat er geen vocht meer wordt gemeten.