Ik ben verhuisd en heb nu een Netatmo thermostaat. Helaas niet geschikt om aan/afwezigheid te detecteren.
Nou heb ik via homey (icm met mijn mobiel) thuis / afwezig aangezet icm een flow en de thermostaat. Maar helaas ziet homey niet goed of ik er wel/niet ben. Vaak sta ik afwezig terwijl ik al uren thuis ben.
Iemand hier een oplossing voor? Liefste met geofencing en mijn telefoon…
Maar de oplossing die ik zelf dacht, is een draadloze knop bij de deur hangen. 1x drukken thuis, 2x drukken afwezig (lang drukken zal ik niet gebruiken tot nu toe).
Maar ik krijg mijn zigbee (aliexpres) knop niet in de smart life app ingesteld.
Kan iemand mij hier (stap voor stap) bij helpen?
Ik heb hem proberen te vinden als wireless switch, als scene schakelaar, als bedraade schakelaar… maar niks.
Of moet ik nu moeilijk gaan doen door een flow te maken met mijn deur en aanwezigheid (FP2) sensoren om aanwezigheid in te stellen, maar hoe dan met afwezig…?
Deze dien je middels de Tuya Zigbee app met Homey te pairen.
Mocht deze als “onbekend zigbee apparaat” worden geïnstalleerd, dan wordt deze (nog) niet ondertsteund. Volg deze link om support aan te vragen bij de app ontwikkelaar.
Gebruik je iphone of android?
Er zijn nl. diverse oplossingen om tóch je locatie betrouwbaar(der) aan Homey door te geven.
Geofence werkt op basis van Gps locatie die teruggemeld word aan Homey.
Smart Presence op basis van het op je wifi netwerk aanmelden van je phone (aka : je hebt wifi op je phone)
Vervolgens maak je een trigger XX kwam thuis.
Dan evt voorwaarden: EN het is na 18:00
Vervolgens een actie: DAN zet verwarming aan
De velden in je kaartje zijn overigens ‘tags’ geen variabelen in Homey. Een tag is een bepaalde ‘waarde’
Aan een variabele kun je je eigen waarde toekennen.
Ik vind Smart Presence te beperkt, en irritant;
Heb een paar x in het donker gezeten omdat:
ik met m’n wifi versus 5Gdata verbinding zat te klooien
m’n telefoon leeg raakte, net toen ik 'm niet bij de hand had.
Met de rechtstreekse wifi van mijn warmtepomp gekoppeld was, om instellingen te kunnen aanpassen.
Ik weet dat je er “bedenktijd” in kan stellen, maar ik vind dat gewoon te tricky.
Ik gebruik Macrodroid i.c.m. webhooks
Je kunt bijv het volgende instellen:
Als wifi X is verlaten én Geofence X is verlaten, stuur webhook naar Homey
Deze start dan de flow dat ik de deur uit ben
Misschien was ik niet duidelijk. Ik vind locatie bepaling puur via wifi te gevoelig voor ‘false positives’:
Puur vanwege het feit dat je telefoon niet verbonden is met wifi, zou betekenen dat je bent vertrokken.
En dat is dus niet altijd zo
Vandaar dat ik voorkeur heb voor geo én wifi: zeggen beiden nu dat mijn telefoon niet thuis zou zijn, dan ben ik blijkbaar écht van huis. Dit werkt nagenoeg foutloos.
Daar gaat het niet om.
Ik zit gewoon thuis ‘te klooien’ en schakel wifi UIT, om zodoende iets anders te kunnen testen op mijn telefoon via de databundel.
Dan denkt Smart Presence op een moment “Peet is weg”
En dat vind ik irritant
Trouwens, mijn telefoon kan prima webhooks versturen via de databundel, en Smart Presence werkt ook niet met webhooks