Simpel Presence

Hallo

Ik ben sinds kort eigenaar van een Homey.
Nu lukt wat ik wil redelijk, één dingetje wat me niet lukt.
Dit is de presence/geofencing. Ik zou dit graag in hele simpele taal uitgelegd willen zien aangezien ik hierover niet kon vinden wat ik zocht.

Groet Roel

Er zijn vele manieren hiervoor. Smartpresence van homey. Diverse apps in de appstore waaronder Heimdal. Maar ook presence van slimme thermostaten als Nest, of via je wifinetwerk, Uniquiti en Fing via IFTTT. Zoveel keuzes. Ik heb gebruik gemaakt van de smartpresence van IFTTT, Homey, Fing en Nest. Voor mij voldeed dat niet. Ik gebruik nu locative naar volle tevredenheid.

Succes met jou keuze

Ik gebruikte Tado hiervoor, helaas is deze echter al 6 maanden instabiel en onbruikbaar.
Sinds vorige week laat ik Apple HomeKit een virtuele schakelaar omzetten die dan Heimdal surveillance bedient. (Direct ging niet omdat HomeKit daarbij om bevestiging vraagt). Dit werkt omdat ons gezin alleen IPhones gebruikt).
Gasten geef ik een vast ip en laat deze lopen via smart presence. Smart presence is wat instabiel als enige methode)
Keuze genoeg zou ik zeggen.

Ik gebruik ook Tado en deze is met Homey 2.2.x en Tado 3.0.3 app op de Homey erg stabiel, tot gisteren, maar vanmorgen werkte weer alles.
Een alternatief op Android kan de app Tasker zijn, geavanceerde flows te maken in tasker in combi met Homey en dan werkt het lokaal.
Indien verbonden aan thuis WiFi netwerk, zend http commando naar Homey dat je thuis bent, dit doet Tado in principe ook voor ons). Zend dat commando elke 10 minuten, als Homey na 10 minuten niets meer ontvangt, dan ben je buiten.

Ipv de tasker http comamndo’s naar Homey te sturen kan et ook naar homey cloud en dan werkt het omgekeerde commando ook: als nie tmeer verbonden met thuis WiFi, dan ben je niet thuis.
Wel is het handig als je wifi netwerk voor de deur al werkt en niet pas als je binnen bent :wink:

Dank voor je bericht.
Helaas heb ik al langer problemen met TADO en die zijn ook nu niet verdwenen helaas.

Voor Presence is de oplossing via Homekit nu 2 weken super stabiel. Ik handhaaf deze optie dus. Als ik iets heb geleerd is het “If it ain’t broke don’t fix it”

:+1:
Helaas is HomeKit Apple :slight_smile: en daar heb ik niet zoveel aan met Android telefoons.

Weer een goede reden om te switchen naar een echte telefoon​:stuck_out_tongue::smirk:

Ja, werkt dat goed? Kun je daar ook triggers op zetten?

Nokia 3310, das pas een echte, en nee, ik ga mijn Fairphone 2 niet inruilen voor een pooppie jooppie telefoon :stuck_out_tongue: :smirk:

Met Tado vele mogelijkheden tot flows, met Homekit waarschijnlijk ook, IFTTT kan het ook en Tasker op Android zou het ook kunnen. Geofencing (of is het Geofancy) kan met meerdere apps, zelfs met de Homey App.
Betrouwbaarheid wisselt per persoon/configuratie/telefoon en gekozen app.

Hoi Roel,

Ik ben ook vrij nieuw met Homey en heb ook Android smartphones en ik moet zeggen dat heel wat positieve test heb gedaan met IFTTT. Zou er zeker eens naar kijken als ik jou was.

@Martijn_Hoogenbosch

Bedoel je zo iets als dit? Of bijv. Locative voor presence.

Geofencing automatisering werkt inderdaad goed. Ik gebruik het om een virtuele schakelaar aanwezig/afwezig om te zetten. Binnen Homey is dat dan een trigger voor flows.

@Marcel_Ubels, dat is toch met IFTTT de presence? Want daar was ik niet heel tevreden mee en kost weer een extra app (wat voor mij niet zo’n probleem is, maar voor de vrouw wordt het lastig uit te leggen dat ze weer extra apps nodig heeft om iets te doen waar zij geen moer om geeft).

@Toon_Vos zou je hier is wat meer over kunnen vertellen, want ik denk dat ik hem niet begrijp. Ik kan inderdaad een virtuele schakelaar aanmaken, maar hoe koppel ik homekit hier dan aan? Want daar zie ik geen cards van. En hoe bepaal je dan de range waarmee acties getriggered worden? Of denk ik nu te moeilijk?

– ik denk dat ik hem begrijp. Virtuele schakelaar gemaakt en die wordt geset vanuit de automation van homekit. Het enige nadeel is dat de homehub altijd aan moet staan, toch? Want die verzorgt de automation. Onze ipad die dat regelt is nogal is leeg…

Voor presence gebruik ik deze. Werkt veel sneller en betrouwbaarder dan ifttt. Geïnstalleerd bij mijn vrouw, werkt in de achtergrond hoeft zij niets aan te doen. Heb twee locaties bij haar ingesteld. Werk en thuis. Op die manier weet homey wanneer zij aankomt op vertrekt van huis of werk.

De buttons zijn via ifttt om nest thermostaat te bedienen. Of een druk op de knop om de thermostaat te bedienen. Of om in het schema van Nest een aanpassing te maken. Bijv volgende week maandag temperatuur om 5 uur 20°

Dank voor alle reacties.

Nu is het zo dat ik dus een “leek” ben in dit soort dingen…

Wij hebben hier alleen maar android telefoons.
Ik heb als enige smart-controller Homey.
Heb/wil dus geen andere!

Wat ik graag zou willen is het volgende;
Als ik (of mijn vrouw) in een radius van een X aantal meters van de elektrisch bedienbare roldeur/garagedeur kom dan zou de roldeur open moeten gaan!
In mijn beleving kan dit het beste met geofencing…

Alle ideeën zijn van harte welkom!

Ps. Ik ben heel slecht met termen als MQTT en dergelijk…

Ik ben mezelf bewust van het feit dat ik nog veel kan leren…

Geofencing werkt naar mijn mening hier niet voor. Daarvoor is het niet precies of niet snel genoeg. Wel zou je kunnen denken aan een keyfob( bijv fibaro). Druk op de knop en hij gaat open. Wellicht dat ook bluetooth goed werkt, de tile bijvoorbeeld. Heb met die laatste echter geen ervaring. Wel lijkt mij het probleem om het geheel automatisch te laten verlopen dat het kan gebeuren terwijl je nog iets verder weg bent dan de bedoeling. Denk dat er hier op het forum wel enige ervaring met het door jou gewilde is.

Met Homekit of Homeykit (in mijn geval) deel je een virtuele schakelaar aan Homekit, zoals je al hebt ontdekt.

Inderdaad je hebt een homehub nodig voor Homekit. Ik heb een AppleTV die die rol heeft gepakt en daarmee dus een bedraad apparaat. Dan is automation in Apple Homekit beschikbaar.
Als je toevallig deze apparatuur al hebt is het een goed werkende oplossing.