Op de een of andere manier krijg ik een paar lampen, die wel op mijn Dirigera hub staan, niet meer te zien op mijn homey pro.
Ik zou nu graag de matter koppeling met de Dirigera hub willen opheffen en vervolgens opnieuw koppelen.
Ik kan echter nergens de mogelijkheid vinden om te ontkoppelen.
Probeer het eens op een andere manier.
Via de Dirigera hub, verwijder zo’n lamp eens, om het daarna weer toe te voegen, om te zien of deze zo weer op Homey verschijnt.
Dat werkt zeker. Hoewel ik dan alle 15 lampen in mijn achtertuin moet herkoppelen. (Dmv de aardlekschakelaar.)
Maar ik vraag me sowieso af of het überhaupt mogelijk is om los te koppelen. Ander optie is mijn Homey terug naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw opbouwen. In mijn geval nog geen heel groot issue omdat ik nog aan het experimenteren ben en nog niet heel veel of ingewikkelde flows heb gemaakt.
Ik heb tot nu toe hier nog geen oplossing voorbij zien komen om “verdwenen” Matter apparaten te kunnen verwijderen van Homey.
Heeft het restoren van een backup niet geholpen?
Informeren bij homey.app/support lijkt me ook een goed idee.
En wat altijd het proberen waard is; probeer de lampen eens op te zoeken via https://tools.developer.homey.app/tools/devices
Als ze daar wel verschijnen, zou je ze alsnog ‘echt’ kunnen verwijderen door op het ‘afvalbak’ icoontje te klikken:
Een fabrieksreset is voor mij een laatste oplossing, ook al is dat nu voor jou geen ramp.
Want zo kom je er nooit achter hoe je een ‘verdwenen’ Matter apparaat kunt verwijderen of repareren.
Ik mis nu 5 van de 15 lampen en begrijp niet hoe dat komt. Het lijkt dat Homey een beetje de weg kwijt is na een stroomstoring gisteren. Ook bij de developer zag ik ze niet.
Net 1 lamp en afstandsbediening toegevoegd aan de dirigeren en die zie ik gelijk in homey verschijnen.
Alles geprobeerd en uiteindelijk toch een factory reset uitgevoerd. Nu wordt het nóg vreemder want nog steeds krijg ik de melding dat dit apparaat al gekoppeld is met deze homey. Dat lijkt mij toch raar na een factory reset?
Iemand nog tips? Ik heb ook al een ticket aangemaakt bij Athom trouwens.
Ja, dat heb ik bewust gedaan omdat ik alles van scratch af aan weer wilde instellen, aangezien het merendeel van de Dirigera komt. En pas als alles goed draait ga ik meer aanschaffen waarbij ik dus een ruimere keus heb
Inderdaad wel interessant dan dat Homey zegt dat ie al gekoppeld is met dat apparaat. Kun je niet ergens aan de Dirigera-kant zien welke apparaten er een Matter-koppeling mee hebben?
Nee. In de IKEA app kun je alleen naar integratie om vervolgens een matter code op te halen die vervolgens bij homey nodig is om te koppelen. En dat werkt dus niet meer. En ik ben bang dat een factoryreset op de Dirigera ook niet zal helpen omdat de matter code hetzelfde zal blijven.
Enig wat ik nog als mogelijkheid zie is om te hub te wisselen met die van mijn schoonzoon en daar dan eerst 1 of 2 lampen op te zetten en kijken of het dan werkt….
Enkel een melding? Of is het apparaat ook op de Apparaten/Devices tab te zien?
Na een factory reset zou de staat toch gelijk moeten zijn aan ‘nieuwe ongebruikte Homey’ zou je denken.
Ik dacht even dat ik het had gevonden want ik vond in de IKEA app bij ‘gebruikersprofielen’ een aantal homey profielen. Na deze verwijderd te hebben beide hubs opnieuw gestart maar helaas….nog steeds de melding dat er al een koppeling is. Het is mij een raadsel hoor.
Toch lijkt het een cache ‘restje’ te kunnen zijn (oude informatie).
Mss helpt dit als laatste:
Ikea + Homey app compleet van je telefoon verwijderen, telefoon herstarten, Ikea hub + Homey 10 min van stroom halen, en ondertussen Ikea + Homey app weer installeren.
Dit is absurd natuurlijk, maar ja. Het proberen waard.
Heeft de Ikea app (phone en/of Homey) geen mogelijkheid om de logs in te zien?