Hmm ik heb verder ook geen ideeën.
Ik vraag me nog steeds af wat je met melding bedoelt.
Bedoel je dat je een melding krijgt zodra je de hub met Homey wil koppelen?
Of zie je direct al een melding, en op welke plek, de tijdlijn?
Hmm ik heb verder ook geen ideeën.
Ik vraag me nog steeds af wat je met melding bedoelt.
Bedoel je dat je een melding krijgt zodra je de hub met Homey wil koppelen?
Of zie je direct al een melding, en op welke plek, de tijdlijn?
In de ikea app ga ik naar ‘integraties’ en kopieer daar de matter code. Vervolgens ga ik naar de homey app en kies voor ‘nieuw apparaat-matter’ en plak de code. In bijgevoegde afbeelding de foutmelding die dan verschijnt.
Voor zover ik kan nagaan wordt deze fout getoond als een andere Matter hub, in dit geval de Dirigera, al een lid is van de “Matter fabric” van Homey.
Ik vermoed dat er het volgende (is) gebeurd:
Homey moet in dat geval niet zeuren en maar gewoon aannemen dat het klopt dat het apparaat al lid is van z’n fabric. Het zou dus als een “soft error” behandeld moeten worden, niet (zoals nu) als een “hard error”.
Wat wel vreemd is, is dat ik zou denken dat Homey na een factory reset een geheel nieuwe fabric maakt, met een nieuw certificaat en alles. Ik weet niet precies hoe er bij Matter wordt gecheckt of een apparaat al onderdeel is van een fabric (of dat op basis is van een unieke naam, of op basis van encryption keys) maar als na een factory reset precies dezelfde gegevens gebruikt worden als voorheen doet dat vermoeden dat er ergens hardcoded waarden gebruikt worden.
@Henk_Grol hoe heb je precies die factory reset uitgevoerd?
Ik heb de reset gedaan door een pinnetje in het gaatje aan de onderkant te duwen. Volgens mij is dat de enige manier.
Zoals jij het uitlegt zit het probleem dus kennelijk bij de dirigera en niet de homey. Ik vraag me af of de dirigera matter qr code ook ‘hard-coded’ is en dus een factory reset van de dirigera óók niet gaat helpen. Ik blijf het raar vinden dat je nergens een optie lijkt te hebben om eea te ontkoppelen.
En dan “Factory Settings” via de USB-tool, neem ik aan?
Nee, ik vind niet dat het probleem bij de Dirigera zit, die heeft namelijk nooit van Homey te horen gekregen dat ie de informatie over Homey moet weggooien. En bij het maken van een nieuwe verbinding zou Homey gewoon moeten doorgaan als de Dirigera zegt “ik ken je al”, want ik vind dat geen error situatie.
Offtopic, ik ben ook pas sinds enkele weken begonnen met Homey Pro.
Is er een reden waarom de Dirigera hub is gekoppeld aan de Homey Pro? Ik wil de Ikea devices eigenlijk direct koppelen aan de Homey Pro zonder gebruik te maken van de Tradfri/Dirigera hub. Het nadeel is wel dat ik geen firmware updates kan uitvoeren.
Je zegt het zelf ![]()
Overigens is Homey’s Zigbee implementatie nogal beperkt, bij de IKEA gateway kun je bijvoorbeeld remotes aan (meerdere) lampen/plugs koppelen die op die manier direct met elkaar communiceren, en dat kan met Homey niet (daar kun je wel flows voor gebruiken, maar daarmee kun je zaken als traploos dimmen niet lekker mee in elkaar zetten).
Wat bedoel je met de USB tool?
Inderdaad vanwege de firmware updates maar ook omdat ik de dirigera net wat slimmer vind in pairen. Ik heb 15 lampen in mijn achtertuin en als ik de dmv de aardlekschakelaar alle lampen in pair mode zet vind homey al deze lampen als 1 lamp terwijl dirigera ze als losse ziet.
Oh nee sorry, ik zie dat je ook alleen een factory reset kunt doen via die methode (als je het knopje maar lang genoeg ingedrukt houdt met de pin).
Yep. Dus mijn opties zijn zo’n beetje op helaas. Kennelijk geen andere tips…
Dus ga ik de dirigera van m’n schoonzoon halen en kijken of het daarmee lukt. Zo ja dan wordt het een swap.
De Hue Bridge heb ik (nog) wel gekoppeld met Homey Pro, alle devices zijn daarmee in één keer aan te sturen vanuit Homey Pro en de Hue app blijft ook gewoon werken; nadeel het eigen Zigbee netwerk. De reden dat ik de Ikea Zigbee devices niet meer wil aansturen via een Tradfri/Dirigera hub is dat ik meer verschillende merken wil koppelen zoals Aeotec, Eve en Aqara. De Ikea lampen (altijd onder spanning) en slimme stekkers direct gekoppeld aan Homey Pro zorgen nu voor een breed ingezet algemeen Zigbee netwerk waar de andere merken op mee kunnen gaan draaien. Zie ik dit als newbie verkeerd?
Nee, dat zie je goed, hoe meer “router” devices in je Zigbee netwerk, hoe beter ![]()
Dat wilde ik horen ![]()
Al ben ik hier nog maar kort, dank voor je vele reacties op alle vragen die hier gesteld worden, zeer gewaardeerd!
Ik heb uiteindelijk de dirigera ook helemaal gewist. Nu bijna alles weer aangesloten en de matter koppeling is ook gelukt.
Nu krijg ik echter met geen mogelijkheid mijn hue playbar in pairing mode.?
Help.
Hmmm dat is interessante data;
Dit houdt dus in dat deze melding
verschijnt,
omdat de Dirigera vindt, en doorgeeft dat ie nog gekoppeld is met Homey.
Wat dan weer jammer is, is dat de “Opnieuw proberen” knop niet vanaf nul met de procedure begint, en dan zou moeten komen met:
“Apparaat zegt dat het al is gekoppeld. Apparaat tóch opnieuw koppelen dan maar?”
Ik heb nl. veel post voorbij zien komen met dezelfde vraag:
"hoe ontkoppel ik een Matter apparaat dat niet meer in Homey staat? Als ik opnieuw wil koppelen zegt Homey “is al gekoppeld” ".
Antwoord zou dan zijn:
reset betreffende apparaat vóór het koppelen.
Wat het lastige is in deze situatie is dat de Dirigera een border router is, en niet een los apparaat. Een afzonderlijke lamp resetten is geen probleem, een border router resetten wel, want alle daarmee reeds verbonden apparaten moet je dan vervolgens ook weer opnieuw toevoegen.
Kortom, Athom heeft nog wel wat werk om de Matter-basis te fatsoenen (maar hey, we kunnen binnenkort in ieder geval meer soorten LG-apparaten via Matter toevoegen!).
Heb mijn dirigera hub weer opnieuw aangesloten om aansturing via matter uit te proberen en firmware updates op de devices uit te kunnen voeren. Liep tegen hetzelfde probleem aan en vooralsnog lijkt de enige optie:
1 alle Ikea devices toevoegen via de Ikea Smart Home app
2 daarna via matter koppeling toevoegen aan Homey Pro
apparaten toevoegen lijkt niet te lukken en alleen door via de matter node op 1 device alle IKEA apparaten te verwijderen kun je dezelfde koppeling opnieuw gebruiken.
inderdaad nog wel wat werk aan de winkel… ![]()