Deurslot..... maar welke

Hallo allemaal,

Ik weet het, er zijn meer draadje over deursloten maar kan er niet het antwoord vinden wat ik zoek (of ik zoek verkeerd, dat kan natuurlijk ook :wink:

Omdat ik mijn achterdeur iets te vaak vergeet af te sluiten ben ik op zoek naar slim deurslot zodat ik homey mijn achterdeur op slot kan laten doen, dat is het uitgangspunt.

Ik heb al veel gelezen over Danalock, echter werkt alleen de Z-wave versie met Homey, probleem is dat ik verder helemaal niks met Z-wave doe en dus ook geen routers heb… Gaat dat goed komen qua bereik en betrouwbaarheid?

Dan is er nog de Nuki, echter, met de sleutel in het slot aan de binnenkant kan ik de deur vanaf buiten niet meer openen met de sleutel. Dat vind ik geen prettig idee, zeker als ik ook nog eens de voordeur slim wil gaan maken in de toekomst.

Welk slot heb jij en wat zijn je ervaring daarmee qua gebruiksgemak en betrouwbaarheid? Als het om adviezen gaat is geld geen issue, ik wil een goed systeem als het om de sloten gaat dus ik ga niet met oplossingen werken van Ali (niet lullig bedoeld, heb veel xiaomi en dat werkt allemaal goed maar voor deur sloten heb er toch een minder gevoel bij…) Dwz, als ik de prijzen van Danalock en Nuki zie dan heb ik dat er wel voor over als ik dan maar zeker weet dat het goed werkt en fatsoenlijk is te koppelen met Homey.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Ik gebruik nuki. Je kunt de cylinder vervangen door 1 die wel werkt als de sleutel aan de binnenkant zit. Wel iedere paar maanden de oplaadbare batterijen vervangen. Verder zeer tevreden mee.

Ik was er eerlijk gezegd van overtuigd dat het standaard was dat als er een sleutel in de binnenkant zit dat je dan de deur niet kan ontgrendelen vanaf de buitenkant (al iets te vaak meegemaakt namelijk :rofl:)

Zal dat dan eerst eens gaan controleren… Dan heeft de Nuki namelijk wel een groot voordeel want kan dan alle sloten gelijk sluitend houden (dus ook van de schuur en tuindeur)

Bijvoorbeeld deze https://www.cilinders.nl/cilinder-skg-met-gevarenfunctie-gelijksluitend.html

1 Like

Kan met de Danalock ook.

Bedankt voor jullie reacties, het wordt een Nuki als ik dit zo lees… Ik moet voor de achterdeur sowieso een andere cilinder hebben want heb nu een knop aan de binnenkant. Dus gelijk maar 1 kopen die zowel van binnen als van buiten te bedienen is.

Klopt het dat je ook een bridge per slot nodig bent om hem met Homey te laten werken?

1 bridge kan meerdere nukis koppelen, maar ze moeten wel binnen 10meter van de bridge zitten

Binnen 10 meter… Of was het de danalock waarbij ik die 5 meter had gelezen… Als ze binnen 10 meter moeten zitten bij Nuki dan wordt het een makkelijker verhaal… want dan kan ik het met 1 bridge doen als ik zowel de voor als achterdeur wil automatiseren :grinning:

Het is bluetooth (ble). De 10 meter is de maximaal haalbare. Met muren en en verstoringen kom je in de praktijk misschien wel op de 5 meter.

Edit: in de specs hebben ze het inderdaad over 5 meter

Nuki heeft adapters voor de meest gangbare knopcilinders.

Nuki adapters

Ik had ze gezien… Alleen pfaffenhain staat er helaas niet tussen… Nou is een losse cilinder ook weer geen oneverkomelijk bedrag, zeker als jet afzet tegen de toch al 300 kostende set van slot en bridge :see_no_evil:

Voor de app van @Phuturist heb je de hub alleen nodig om te pairen. Hier is ook een android app voor. Weet niet zeker of het hier ook mee werkt…

Dit is niet correct. Voor zowel de officiele app in de app store als mijn app is een bridge nodig. Het slot heeft namelijk geen internet en communicatie met het slot verloopt daarom altijd via een bridge. Dit kan ook een software bridge zijn. Het verschil tussen mijn app en de app van Athom is dat ik rechtstreeks met de bridge communiceer terwijl de app van Athom via de Nuki cloud gaat. Dus:

Athom: Homey → Nuki Cloud → Bridge → Nuki lock / opener
My app: Homey → Bridge → Nuki lock / opener

1 Like

Ik kas trouwens in de app store bij de app van athom zelf dat bij ontgrendelen van de deur de deur ook gelijk open gaat. Hoe zit dat bij deze app? Ik wil namelijk niet dat de deur open gaat als ik de deur alleen het commando geef om te ontgrendelen…

De actie flow kaart geeft je de keuze om tussen alle mogelijke statussen te kiezen waaronder de deur te ontgrendelen of te openen (in tegenstelling tot de Athom app waarbij je dit alleen op app niveau kan kiezen).

2 Likes

@Phuturist Ecxuus, dan had ik dat verkeerd begrepen😬

Hallo Roy,
Ik ben een nieuwe gebruiker, kan je mij aub vertellen hoe je Nuki en homey heb gekoppeld.
Ben al een jaar bezig om mijn deur automatisch open te krijgen. Ik heb de auto unlock functie in de nuki app uitgezet.
Het probleem is dat ik in een appartement 1 hoog woont,
Als ik mijn auto parkeer dan gaat de deur al open, tegen de tijd dat ik bij de deur bent is de deur alweer dicht.

Thanks Roy,
Nuki werkte perfect in mijn oude huis, ( eengezinswoning) in mijn nieuwe appartement niet.
Ik ga het proberen met een face id camera.
Misschien heeft iemand een oplossing.

Ik heb goede ervaringen met het Duitse Eqiva Bluetooth slot: https://www.amazon.de/Eqiva-Bluetooth®-Smart-Türschlossantrieb. Eqiva maakt ook thermostaatkranen en meer:
https://www.eq-3.com/products/eqiva.html). Deurslot is vergelijkbaar met Nuki en dergelijke. Van binnen te openen door aan knop te draaien of elektrisch met open en sluit knopjes. Kostte vorig jaar nog geen 50 euro, nu 80! Nog altijd relatief goedkoop dus. Ik heb er een slot in waarmee je zonder probleem van buitenaf met de sleutel kan openen. Werkt al een jaar voorbeeldig. BLE verbindt tot een meter of 10. Integratie met Homey???