Denderen AWMT-003 inputs

Goedemiddag,

Ik gebruik enkele AWMT-003 inbouw contacten.

Nu lijkt het wel of deze denderen in Homey, mechanisch is er niets veranderd maar het signaal lijkt te denderen.
Ik heb flows gemaakt met “Als deze lamp uit is dan zet die aan anders zet hem uit”
Met als resultaat dat de lampen een aantal keren aan en uit gaan in plaats van Aan als die Uit is en Uit als die Aan is.

Is dit een issue wat meer mensen hebben en is er een oplossing voor?

Bedankt!

Zodra de flow is gestart, schakel dan deze uit en na 2 seconden weer aan (allemaal in de zelfde flow). In dit geval zowel onder “DAN” als onder “ANDERS”.

@JPe4619 Bedankt, dat werkt idd goed! THX!

1 Like

Toch is er denk ik nog iets niet helemaal zoals je verwacht dat het moet werken.

Je beschrijft je flow met bij de “Als” een status: de lamp is aan, de lamp is uit. Maar de “Als” van een flow reageert op een gebeurtenis: De lamp gaat aan, de lamp gaat uit. Wat je beschreef is dus voor Homey: als de lamp uit gaat zet hem weer aan. Dat is denk ik wat je bedoelde met denderen.

Vervolgens gebruik je “anders”. Om dat te kunnen gebruiken heb je iets nodig in de “en” van de flow. De “En” is wel een controle op een status. Als de “en” waar is gebeurt het ene, als de “en” niet waar is gebeurt het andere. Maar heb je niets bij “en” dan wordt de anders nooit uitgevoerd.

Als je een aan-uit knop zou willen programmeren kun je dus een flow maken:
Als op knop A wordt gedrukt EN de lamp is aan DAN zet de lamp uit ANDERS zet de lamp uit.

Het gaat om schakelaars, dus dan kun je er van uit gaan dat de flows zo werken:

  • ALS de schakelaar is ingedrukt
  • EN de lamp staat aan
  • DAN doe de lamp uit
  • ANDERS doe de lamp aan

Het denderen is dat de schakeltrigger meerdere malen wordt aangeroepen bij één mechanische actie.

Tenminste, zo lees ik het.

In dat geval denk ik dat het ook nog weer anders zou kunnen zitten. Is de lamp ook een KAKU device, en luistert de lamp ook rechtstreeks naar de schakelaar? En zo ja, hoe heb je in Homey de lamp aangeleerd?

Want een lamp is een ontvanger zie zelf niets zendt. Als Homey voor de lamp dezelfde code heeft geregistreerd als voor de schakelaar, dan ontstaat er een race-conditie. Afhankelijk van of Homey al heeft geregistreerd of de lamp aan of uit is als de schakelaar flow wordt uitgevoerd, dan ontstaat het hierboven beschreven knippergedrag.

Goedemorgen Heren,

Ik had het niet helemaal netjes omschreven, het is zo als @robertklep aangeeft.

  • ALS de schakelaar is ingedrukt
  • EN de lamp staat aan
  • DAN doe de lamp uit
  • ANDERS doe de lamp aan

De lampen zijn er meer die allen door Homey aangestuurd worden, een Ikea en twee Hue.

Ik heb er nu aan toegevoegd,

  • ALS de schakelaar is ingedrukt
  • EN de lamp staat aan
  • DAN doe de lamp uit

Schakel “flowA” uit
Schakel “flowA” in met een vertraging van 2 seconden

  • ANDERS doe de lamp aan

Schakel “flowA” uit
Schakel “flowA” in met een vertraging van 2 seconden

Dit werkt goed.

Of de schakelaar denderd, deze is voor 230V, niet voor zo’n kleine stroompjes of de Kaku geeft het signaal een aantal keren door naar Homey.

1 Like