Ik ben al even aan het knutselen met een flow waarbij ik onze Daikin airco’s wil gebruiken om te verwarmen. (Met Daikin OneCTA app) We hebben beneden vloerverwarming en in de slaapkamers radiatoren met tado X en Daikin airco’s. Nu heb ik een flow gemaakt waarbij ik de tado een ondertemperatuur van 15C°graden laat aanhouden (als achtervanger voor als de airco het niet zou doen) en in deze zelfde flow een temperatuurschema gemaakt voor de airco’s.
Nu merk ik dat de tado een vrij stabiele temperatuur aan geeft en de airco daar meestal een graad of 2-3 boven zit.
Ik zou eigenlijk de airco willen laten verwarmen als de tado temperatuur sensor voelt dat het onder de 16,5 C° komt. De airco moet dan verwarmen en de temperatuur vasthouden op 17C° graden.
het probleem is nu dat de airco’s de kamers vaak op 21C° houden volgens de Daikin app terwijl de airco’s op 17C° ingesteld zijn. In de tado app zie ik dan dat de temperatuur maar 18C° graden is.
kan iemand mij verder op weg helpen?
Ps. Hoe kan ik een screenshot maken zodat de gehele flow te zien is?
welkom op dit forum Kiri, … het is wel handig als je vermeldt welke Daikin app je gebruikt, Daikin Airconditioning, Daikin ONECTA, of Daikin AI. Een “screenshot” van het geheel kan je maken door een aantal screenshots te stichen, of uit te zoomen en een screenshot van het geheel te maken, meestal is de resolutie dan toch nog wel voldoende om de kaartjes te kunnen lezen.
Thermometers zijn niet op elkaar geijkt, dus wat je meet met de een hoeft niet te kloppen met de ander. Daarnaast doe ook de Daikin het niet geweldig. Ik heb hetzelfde “probleem” als ik hem op 20 zet dan verwarmt hij tot 22, terwijl mijn oude referentie thermostaat in de kamer 19 aangeeft.
Ook ik heb me hier maar bij neergelegd. Ik weet hoe hoog ik hem moet instellen om de gewenste temperatuur te krijgen en welke waardes hij daar dan zelf aan geeft boeit me niet.
En dit is hoe ik hem tot nu toe gemaakt heb. Ik heb deze exacte flow per tijdstip onder elkaar met daarbij de benodigde temperaturen.
De eerste is eigenlijk de enige met een “bijzonderheidje” ivm thuiswerken. De rest is eigenlijk allemaal het zelfde op de start tijd en temperatuur van de Daikin na. De hoofdslaapkamer is niet verbonden omdat ik die temp liever zelf regel. Wel alvast klaar gezet indien nodig.
Kiri, je Flows lijken logisch te kloppen, zouden moeten werken en ik begrijp wat je wilt bereiken. Het zijn wel erg veel kaartjes voor een redelijk simpele procedure. Wat JohanP suggereert zou het geheel overzichtelijker kunnen maken. Een script zou overzichtelijker kunnen zijn. Met zo’n script is het ook waarschijnlijk wat eenvoudiger om “on the fly” verschillen te verrekenen.
maar ik heb echt 0,0 verstand van het maken van een script binnen Homey… iemand een voorbeeld of een link waar ik dit kan opzoeken?
Voor nu heb ik zoals @TonS heeft geadviseerd de temp van de airco gewoon lager gezet. Hopelijk kan ik dan een beetje snel de gewenste temp vinden.
@TonS als ik de “stel temp in op” knop gebruik, kan ik bij de ene binnenunit een temp lager dan 18°C instellen en bij andere units kan ik onder de 18 instellen. Heb je hier toevallig ook ervaring mee?
als de unit op “koelen” staat danken je niet lager dan 18. Als hij op verwarmen staat dan kan hij tot 10. Waarschijnlijk staat hij dus op koelen.
V.w.b. homeyscript. Als je nog nooit geprogrammeerd hebt, dan zou ik daar vanaf blijven. Heb je dat wel gedaan: het is “gewoon” JavaScript en chatGPT kan je een eind op weg helpen. Er staan ook al een aantal voorbeelden
@TonS oke van script blijf ik dus af haha. Maar in de foto hierboven zie je bij hoofdslaapkamer dat de modes heating is. Hier krijg ik hem dus niet lager dan 18°C. Dit had ik eerst ook met de andere kamers. Zonder iets te veranderen, lukte het een paar dagen later ineens wel om aan te passen naar een lagere temp. daarom staat het bij de andere kamers ook lager. Maar bij hoofdslaapkamer is dit nog niet gelukt..