Compressor aanzetten met tussenstekker

Ik wil graag mijn compressor aanzetten met een tussenstekker, maar het lijkt er op dat de tussenstekker dit niet aankan.
Normaal zet je de compressor aan met een knopje op een kastje (ventielschakelaar) waar waarschijnlijk iets in zit om de start van de compressor te vergemakkelijken, maar die gebruik ik nu dus niet.
Wie weet er een oplossing?

Of het is een aan- uitknop die alleen werkt als er spanning op staat. Probeer de compressor maar eens te starten door de stekker in het stopcontact te stoppen. Zal ook wel niet lukken. Zal wel te maken hebben met beveiliging, zodat je de compressor niet op afstand kunt starten.

2 Likes

De compressor krijg ik wel draaiend via de (tussen) stekker, alleen soms krijgt hij niet voldoende spanning om het rond te krijgen, dan valt de tussenstekker uit. Na wat googlen heb ik ontdekt dat de ventielschakelaar er speciaal voor dit probleem op zit, de ventielschakeling zorgt er voor dat er geen compressie op de motor zit zodat hij rond kan draaien.
De tussenstekker valt uit als er teveel gevraagd wordt, en dat is misschien maar goed ook omdat anders de boel doorbrand.
Ik denk dat ik er een andere oplossing voor moet verzinnen…

Dan is die schakelaar (ook) een mechanische schakelaar die een luchtklep omschakelt. Die zal je dus ook mee moeten schakelen. Zal niet eenvoudig zijn.

Er bestaan tussenstekkers die tot 20A zouden kunnen schakelen.
Maar, een motor is een heel andere startbelasting dan een lamp, dus als de tussenstekker niet voor motoren is ontworpen, tja.

De motor krijgt te veel weerstand doordat de compressor te veel belast, waardoor de motor niet op gang komt en gaat doorbranden. De spanning is wel voldoende, maar er wordt teveel vermogen verbruikt. Maar goed dat de boel uitslaat.
De bedoeling van de schakelaar is dat de motor onbelast op gang komt, en pas dan belast wordt.

2 Likes

Switchbot bot het knopje laten bedienen?

2 Likes