Aan/uit schakelaar (Zigbee stekker) met regelmaat wel aan/uit maar toch niet aan of uit

Hallo,

Verwarrende titel? klopt idd ik had zo even geen idee hoe ik het moet melden,

Maar het probleem,
Ik heb een hobbykamer waar ik 4 aan/uit stekkers heb en daar achter stekkerdozen.
Omdat ik overal stroom vanaf wil hebben als ik er niet ben, heb ik een schakeling gemaakt dat de aan/uit stekkers met druk op de knop aan of natuurlijk weer uit gaan.
nu heb ik met regelmaat en ik heb al diverse stekkers vervangen voor nieuwe dat ik bijvoorbeeld de boel uit zet dat de schakelaar wel uit klikt (je hoort het ook letterlijk) maar de spanning blijft erop staan.
Zelfde kan zijn dat die uit is ik zet alles aan de schakelaar klikt wel maar geen spanning op mijn spullen.

iemand een idee hoe ik dit kan oplossen de stekkers moeten 16+ amp kunnen hebben en zoveel trek ik echt niet per stekker. (stekkerdoos)

ik krijg het maar niet opgelost.

mvg

De inschakel stroom kan veel hoger zijn dan die 16 amp nominaal. Zelfs bij led verlichting.

Bij gebruik van bipolaire relais wordt dan ook geadviseerd om de dubbelpoligheid alleen te gebruiken voor het schakelen van de fase draad.
Dan wordt de stroom verdeeld over de 2 schakelcontacten en mag daardoor hoger zijn.

Voor een eenvoudige verdeel stekker doos wordt dat wat lastiger.

Goedemorgen Theo,

Dat klopt idd wat u zegt vandaar ook de verdeling over 4 stekkerdozen.
Ik heb helaas zo geen andere oplossingen gezien, als u een tip heeft hoor ik het graag helaas elk device een eigen schakelaar geven is geen optie.

Zou dit een betere optie zijn bijvoorbeeld:
stekkerdoos

mvg

Je zegt nergens welke aan/uit stekkers je precies gebruikt.

Robert,

ik heb gebruikt

  • Lidl Silvercrest
  • INNR
  • Beowulff

allemaal naar week, 2 weken of maand zelfde problemen

Dus je schakelt een slimme stekker uit, je hoort het relais klikken, maar de stroom gaat vervolgens niet van de stekkerdoos af?

klopt idd Robert,

vandaar ik zit te denken aan :
stekkerdoos

deze kan je per stekker schakelen en zo dus elke device eigen schakeling te geven als dit het probleem is want die losse stekkers achter een stekkerdoos lijkt erop dat de stekker dit niet trekt?

Dat klinkt alsof de interne contacten van de relais vast gaan zitten, wat veroorzaakt kan worden door overbelasting (of hele goedkope electronica die eraan hangt en niet aan “inrush current limiting” doet).

Valt het probleem op te lossen door een paar keer op de smart plug te tikken met bv een schroevendraaier? Om zo de contacten weer los te krijgen.

Zo’n stekkerdoos zal inderdaad wel schelen, daar zitten drie relais in dus dan wordt de load een beetje verdeeld.

klopt idd lijkt het op al hoor ik de stekker wel klikken
maar op tikken, van spanning halen etc niets werkt dan, heel soms als ik naar paar maand eens aanzet en test werkt die spontaan. maar ik heb er ook een aantal die doen niets meer. (in totaal nu 4 stuks. )

oke,
misschien is dit het testen waard een stekker doos, voordeel is idd dat je je per stuk kan schakelen.

Je zou ook eens kunnen proberen een snubber over je belasting te monteren. Zie voorbeeld:

1 Like