Geschakelde voeding detecteren en via Homey draadloos verder in/uit schakelen?

Goedendag,

mijn warmtepomp schakelt 230V om bv een externe pomp te laten draaien.

Hoe kan ik die geschakelde 230V van de warmtepomp detecteren en deze draadloos in huis bv een vloerverwarmingspomp op 230V laten schakelen?

Bedankt voor jullie reacties.

Gr. Jeroen

Hoi Roy,

nee niet gezocht want heb geen idee waar naar te zoeken, heb je tips voor me?

aan de vloerverwarmingspomp zit een stekker
op de warmtepomp zit een fase/nul/aarde aansluitconnector

Tussen de stekker en het stopcontact kun je een schakelbare plug zetten die ook de stroom kan meten ( bijvoorbeeld Aeotec Smart Switch 6), deze laat je altijd ingeschakeld staan, de stroommeting kun je dan in een flow gebruiken om, bij een bepaald stroomverbruik, een andere pomp in te schakelen, bij voorbeeld met een zelfde soort plug.

https://www.tercalshop.nl/pompschakelaars/10-tercal-pompschakelaar-type-tpomp3-11e.html

Doet wat jij wenst, maar op een andere manier. In de zomer zet het apparaat de pomp om de zoveel tijd even aan om het ‘los’ te houden.

Hoi,

excuses voor mijn late reactie, even druk geweest met de studie…

Ter verduidelijking, ik krijg uit de warmtepomp wel of geen 230V die ik wil signaleren.
Bij 230V wil ik op afstand de pomp van de vloerverwarming inschakelen, meet ik geen spanning van de geschakelde voeding van de warmtepomp dan hoeft de vloerverwarming niet te draaien.

Mijn inziens valt er dus geen stroom te meten bij de warmtepomp want er zit geen verbruiker achter.

Dus met welk component kan ik de 230V registreren?

Hoi

Dat lost het probleem half op, in de zomer wil ik met de warmtepomp gaan koelen, dan doet een warmtesensor van een pompschakelaar (zit er nu trouwens al tussen) niets…

image

de Qubino plug ZMNHYD heeft ook spannings-meting, de Voltage-tag zou je kunnen gebruiken in een flow. Als de pomp-uitgang niet door een relais maar door een elektronische schakelaar wordt geschakeld, dan zou er op die onbelaste uitgang ook in uitgeschakelde toestand, nog steeds een spanning kunnen staan, even meten met een uni-meter is dus aan te bevelen.

Maar wellicht is het beter om een inbouw-schakel-module te gebruiken en daarvan de Switch-ingang op de betreffende pomp aansluiting aan te sluiten, deze schakelmodules geven (als het goed is, Fibaro modules deden dat niet altijd, is opgelost als ik het goed heb) de aan- en uit-stand ook door aan de Homey.

Aha.
D’r zit een soort stopcontact aan die warmtepomp waar de warmtepomp spanning op zet voor het apparaat moverende redenen? En nu wil je elders in het pand, een pomp aanzetten conform de wens van de warmtepomp?
Je wil geen kabeltje trekken?

Ik ben gewoon geen liefhebber van dit soort dingen via een huisautomatiseringsapparaat te laten lopen, gewoon, ingewikkeld enzo.
Maar misschien jij wel. Succes.
Nou dat klinkt misschien weer wat scherp, zo bedoel ik het ook weer niet. Smaken verschillen en meerdere wegen naar Rome…

Ik zeg een relais er aan en een sensor. In het stopcontact van de pomp van de vloerverwarming een slimme stekker en gaan.

naast de vloerverwarming heb ik ook nog meerdere radiatoren hangen waaronder de https://www.speedcomfort.nl/ hangt om de warmte versneld te spreiden in de woonkamer.

hoef dan niet met kabels door het huis heen maar kan dan deze draadloos schakelen

ook een goeie tip als ik het zo bekijk
wat is de goedkoopste schakelende wcd op dit moment?

Maar de speedcomfort gaat toch automatisch aan naar gelang de temperatuur? Dus pas als er warmte te verspreiden is, dan gaat de speedcomfort aan, dat regelt dat ding zelf zo is mijn begrip van dat apparaat.
Heb ik dat verkeerd?

Het irritante aan die speedcomforts is dat ze stroom nodig hebben. Wie heeft er nou een stopcontact naast de convector/radiator zitten? Moet je kabels trekken.
Zonder gekheid, dat is (1 van) de reden dat ik die dingen niet gekocht heb, een vloerverwarmingspomp aan de andere kant zit vaak wel in een kast en die extra kabels voor de pompschakelaar heb ik inderdaad wel getrokken. Goed te doen en zie je niets van.

Heb jij een nette oplossing voor de stroomkabels naar die speedcomforts kunnen verzinnen? Een gouden tip paraat?

Hoi Blarp,

Onder de radiatoren in de woonkamer en keuken heb ik https://www.speedcomfort.nl ventilatoren gehangen zodat de warmte sneller verspreid wordt door de ruimte. In de aanbouw van de woonkamer ligt volledig vloerverwarming, ik heb in de (uitgebouwde) woonkamer dus een combinatie tussen radiatoren en vloerverwarming.

Helaas gaan de ventilatoren van de Speedcomfort pas draaien bij 33 graden, deze stoppen weer wanneer de gemeten temperatuur van de warmteaanvoer onder de 25 graden komt.

De pompschakelaar van de vloerverwarming is voorzien van een digitale temperatuurmeter, daar heb ik van de winter vaak lagere temperaturen in de aanvoerleiding afgelezen (rond de 25graden) terwijl het in de woonkamer gewoon 20graden was.

Hierdoor schakelden de Speedcomfort ventilatoren niet in.

Uit het schema en handleiding van de Panasonic warmtepomp lees ik dat er een externe pomp aansluiting beschikbaar is, bij warmtevraag vanuit de thermostaat wordt de warmtepomp aanstuurt en komt er 230V op pomp aansluiting te staan.
Zit er dan ook aan te denken om deze 230V van de warmtepomp uit te lezen en de Speedcomfort draadloos aan te sturen zodat deze bij een warmtevraag altijd gaan draaien.

Mijn radiatoren hangen tegen de buitenmuren onder de raamkozijnen waar (gelukkig) direct een wandcontactdoos naast zit… Inprikken en draaien dus zonder lange kabels…

Nu nog de aansturing van de warmtevraag met de vloerverwarming en radiatoren optimaal krijgen!

Ik begrijp de casus.

Nu heb ik een woning met overlappende eigenschappen als die van jouw. Deels vloerverwarming aangevuld met radiator en in mijn geval een convector. (Anders dan jij heb ik een CV)
Als aanvoertemperaturen zit ik op een winterdag tussen de 30 en 40 graden, als het een erg koude dag is boven de 40. Daarmee krijg ik de CV efficient mee aan het draaien.
Het betekent ook dat ik de temperatuur 's nachts niet laag laat zakken (en ook niet zakt omdat het huis prima geïsoleerd is) en de CV is ingesteld als vloerverwarming waardoor het apparaat eerder aanstalten maakt om de temperatuur te verhogen zodat het op het gewenste tijdstip de gewenste temperatuur bereikt heeft.
1 van de andere redenen dat ik geen speedcomfort heb gekocht is dat de CV precies in z’n efficiënte zone zit èn het huidige comfort uitstekend is. Ik denk niet dat ik hem nodig heb.

En nou vermoed ik dat jij hem ook niet nodig hebt.

Nu heb jij geen CV maar een warmtepomp, maar de lage aanvoertemperaturen zegt dat er of geen grote warmtebehoefte is (goed geisoleerd?) of dat het afgifte-oppervlak groot is (vloerverwarmingslussen in de vloer kort op elkaar?).
De speedcomfort ventilatoren schakelen niet in omdat ze niet nodig zijn.

Wat zegt de handleiding van de Panasonic over de ideale aanvoertemperaturen qua efficiëntie?
Warmtepompen gemiddeld duurt zo’n tien minuten voordat ze op hun vermogen draaien. Dus snel de ruimte warm krijgen is niet ideaal met zo’n ding. Hetzelfde geld voor vloerverwarming, snel een ruimte warm krijgen is dat niet geschikt voor.

Om wel een hoger comfort (een warme ruimte op het moment dat jij dat wil) te krijgen zou ik de tijdschema’s aanpassen. Of de temperatuur minder laten dalen.

ik heb de speedcomforts al draaien voordat we de WP hebben laten installeren
en we merkten een hogere comfort qua temperatuur, ook geen kouval meer bij de ramen
naar ons idee voegt de speedcomfort dus toe aan het comfort in huis

de temperatuur in de woning is continu gelijk, snachts laten we die minimaal met een graadje afkoelen