Compatibiliteit componenten (nieuwe gebruiker)

Beste Homey gebruikers,

Ik ben compleet nieuw tot homey en ben inmiddels een beetje verdwaald welke mogelijkheden er nu allemaal zijn.

Mijn minimale wens is dat ik in homey pro 2023 de volgende componenten wil aansturen/uitlezen met slimme schemas.

  • Philips hue (onderzocht en zou allemaal moeten werken inc en ex hub)
  • Roller shutter via wifi ( fibaro werkt maar kan niet vinden of deze ook functioneel is)
  • Carrier airco unit ( wel overige merken maar deze kan ik niet vinden)
  • Solar-edge omvormer (deze is aangesloten op wifi maar kan zo gauw niet vinden of dit zonder extra hardware ook werkt, doel schemas starten nav meting)
  • Brel rolluiken bi ( zou moeten werken maar nog niet zonder hub?)

indien bovenstaande mogelijk is om uit te lezen en/of aan te sturen dan is er weer een homey gebruiker bij.

overige wensen zijn d.m.v

  • wind en/of lux de rolluiken open en dicht doen op bepaalde gevels.
  • energie meting wasmachine of vaatwasser starten (toekomst ,salderen)
  • gordijnen openen en sluiten op basis van lux / temperatuur binnen en buiten eventueel in combinatie met de airco starten als iemand bijna thuis is op bovenstaande voorwaarden.
  • zonder mobiel ook div bovenstaande handelingen starten.

Tot nu toe ben ik al een eind met oriënteren maar gezien de prijs wil ik duidelijk hebben of mijn wensen wel mogelijk zijn.

Ik hoor graag jullie mening en tips.

Groeten,

Patrick

Er is ook veel mogelijk :wink:

Deel van je antwoorden:

Philips hue
Werkt

Roller shutter via wifi ( fibaro werkt maar kan niet vinden of deze ook functioneel is)
Fibaro zou moeten werken, heb hier zelf geen ervaring mee → Fibaro App voor Homey | Homey

Carrier airco unit ( wel overige merken maar deze kan ik niet vinden)
Durf ik niet te zeggen, zie → Multisplit airco van Carrier - #7 by LelyBob

Solar-edge omvormer (deze is aangesloten op wifi maar kan zo gauw niet vinden of dit zonder extra hardware ook werkt, doel schemas starten nav meting)
Hier werkend zonder extra hardware, gaat via API met Zonnepanelen App voor Homey | Homey

Wind en/of lux de rolluiken open en dicht doen op bepaalde gevels.
Is mogelijk. Hiervoor heb je wel een LUX meter en Windmeter nodig. Wind kun je ook ‘algemeen’ ophalen met apps, maar is niet 100% actueel en als het om zonnen uitklapschermen gaat zou ik dat niet vertrouwen.

Je kunt ook je zonnepanelen gebruiken als LUX meter. Bij zoveel opbrengst zal de zon namelijk ook heel hard schijnen :slight_smile:. Wat dan voor jou werkt is even uitzoeken en hangt van de opstelling af. De API van Solar edge update elke 15 minuten, dus die vertraging heb je dan wel.

Energie meting wasmachine of vaatwasser starten (toekomst ,salderen)
Kan, moet wel een aparte slimme stekker voor aanschaffen die dit meet en/of slimme wasmachine die op Homey aangesloten kan worden.

Voor de toekomst kun je dan ook met Power by the Hour App for Homey | Homey bepalen wanneer je apparaten moeten starten als de zonnepanelen te weinig opleveren. Helemaal als je ook gebruik gaat maken van variabele tarieven en/of salderen niet/nauwelijks meer mag.

Gordijnen openen en sluiten op basis van lux / temperatuur binnen en buiten eventueel in combinatie met de airco starten als iemand bijna thuis is op bovenstaande voorwaarden.
Mits je gordijnen ook op Homey hebt aangesloten kan dit. Ook hiervoor heb je wel een LUX meter nodig en temperatuur sensor voor binnen en buiten. Of voor buiten gebruik je wederom een weer app. Gebruik hier zelf de zonnestanden app voor (zonsopkomst, zononder) i.c.m. weersverwachting.

Zonder mobiel ook div bovenstaande handelingen starten.
Hoe wil je ze starten? Kan via mobiel, tablet, laptop, kan los knoppen toevoegen, koppelen aan Google Home?

Check ook Apps for Homey Pro voor veeeeeel meer apps waarmee nog veel meer mogelijk is :slight_smile:

1 Like

In de Homey App store kan je alle beschikbare Apps vinden en bij elke App staat een vermelding of deze gechikt is voor Homey Pro 2023
Apps voor Homey Pro

1 Like

wow!..Bedankt voor alle antwoorden, fijn dat alle wensen mogelijk zijn :slight_smile:

De Fibaro shutter 3 werkt via z-wave niet WiFi. Werkt perfect. Heb er 5 in gebruik

1 Like

bedankt voor je reactie dan moet ik een andere variant hebben die van mij werkt via wifi en is geroot zodat deze kon werken ism apple HOME.
dan is dat ook geregeld en werkbaar top :slight_smile:

Wat langer geduurd dan gewenst, maar hij is onderweg :slight_smile: als het goed is zal ik homey vandaag ontvangen.

om nu geen nieuw topic aan te moeten maken en alles een beetje schoon te houden wil ik de vraag hier stellen.
weet er iemand of de P1 energiemeter voor Home Assistant van HAshop ook op homey werkt via de search kon ik dit niet terug vinden hij werkt via WIFI

had ja al gezocht? Homey App Store

Maar je kunt natuurlijk ook een van de vele andere P1 Interfaces kopen : Search results for ‘[APP] P1 Meter order:latest’ - Homey Community Forum

Ik gebruik onder andere deze, (staat niet tussen als zoekt op P1 ) Smart Gateways App for Homey | Homey

Als je deze bedoeld,

dat is zoals ze zelf zeggen een:

Je krijgt er tevens een beschrijving bij hoe deze op te nemen en te configureren in Home Assistant.

  • Wordt geleverd met ESPHome vooraf geïnstalleerd (ESP is zelf aanpaasbaar)
  • Ondersteunde DSMR: 2/3/4/5
  • Aangedreven via P1-poort (parasitair, alleen DSMR 5)

ESPHome Is een zeer veelzijdig een daardoor relatief wat complexer product

kan mogelijk geïntegreerd worden via ESPhome App for Homey | Homey
Ik zie wel een issue gerapporteerd,
[APP][PRO] ESPhome - #16 by Robin_van_Kekem

Zelf heb ik een vergelijkbare ESP maar dan via ESP Easy (ESP Easy App voor Homey | Homey) welke een klant en klaar P1 Device in Homey ondersteund maar die App is nog niet geschikt gemaakt voor de nieuwe Homey Pro (Early 2023)
ESPEasy - Let's Control It

Beide (ESP Home en ESP Easy) zijn m.i. complexer (maar wellicht veelzijdiger met andere Automation systemen ) dan veel van de kant en klare P1 oplossingen met een eigen App in Homey.

Dis van bijvoorbeeld Smart Gateways en enkele andere DSRM / P1 meters zijn een ~95 % zelfde printje maar iets andere software en een kant en klare Homey App.

Die eerste bedoelde ik inderdaad.
uiteindelijk wil ik hem alleen gebruiken als p1 meter en wellicht een water meter erbij.
ik ben aardig nieuw in de wereld van homey. ik denk dat ik de opmerking ten harte neem en deze hoek op ga zoeken. en nog goedkoper ook.

super bedankt voor je reply :slight_smile: