CEMM CEDEL Energieverbruik manager

Scherm­afbeelding 2024-01-04 om 14.12.01

Dat ziet er goed uit! Ik weet niet waarom het dan in je widget niet goed wordt getoond…

Ja, stom he. Ik snap er ook niets van.
Misschien moet ik even een nieuwe aanmaken, wie weet helpt het

Ik zal je vertellen, dat heeft geholpen. Opnieuw een GAS aangemaakt en hij staat er nu wel in. Heel vreemd!

Heb je dan alles? Of stoei je nog met #Nummer 8 en #Nummer 9?

Haha, ik stoei nog met alles :slight_smile:
Zo ie zo snap ik nog altijd #Nummer 8 #Nummer 9 niet, maar dat zal vanzelf wel opkomen. Maar alle uitkomen zijn anders in beeld bij Homey dan in Cemm.

Je hebt bij Cemm in beeld:
Elektrisch saldo - Zon - Elektrisch verbruik - Gas - Water

Zo wil ik het eigenlijk ook in Homey, maar dan moet ik, denk ik, gaan werken met optellen en aftrekken om dit in beeld te krijgen?! Heb ik dat juist?

Ja, je moet goed nadenken over welke getallen je wilt zien in je widgets Je CEMM overzicht laat waardes zien op hoog / laag tarief, en bruto verbruik en teruglevering: Dat is in feite t1 t/m t4.

#Nummer 8 en #nummer 9 zijn het verschil tussen verbruik en terug levering voor het hoog en laag tarief.

Oke, ik denk dat ik daar wel uit ga komen. Je hebt me al enorm geholpen en daarvoor mijn dank! Dit had ik alleen nooit voor elkaar kunnen krijgen. Wat een werk is dit zeg. Wel mooi dat het werkt allemaal. Ik hoop dat andere mensen hier ook iets aan hebben.

Nogmaals super bedankt voor de hulp en mocht ik er niet uit komen, ik weet je te vinden :wink: - Wilde ook ooit nog eens mijn Zonneplan dynamische tarieven koppelen maar dat ga ik voor nu even laten want dat is me denk ik nog veel hoger gegrepen.

Top, veel waardevolle energie inzichten toegewenst

1 Like

Hi @MMo
Ik heb toch nog een vraagje. Hoe krijg jij de juiste cijfers in je variabelen?
Je hebt me hier een voorbeeld laten zien met cijfers erin, maar hoe krijg je die erin. Ik neem toch aan dat je die gegevens binnen haalt via CEMM en dat je ze niet zelf hebt verzonnen?!

Ik wil bv T1 en T2 bij elkaar laten optellen en deze cijfers wil ik mijzelf tonen (Afname van het net). En dan T3 en T4 bij elkaar optellen (Teruglevering naar het net).

En het liefst zou ik dagelijks verbruik willen inzien, dat moet ik dan ook optellen en aftrekken van elkaar?! Maar je had het over variabelen aanmaken, als ik het goed heb, en dat lukt me niet helemaal.

Hallo Ed,

je moet eerst de variabelen aanmaken:

Nieuwe variabele

Voor de waarde vul je een willekeurig getal in. Daarna kan je deze variabele als gewenst uitkomst opnemen in je logica:

Logica variabelen

In het " tekst" veld kies je de berekening die je wilt maken. Een berekening doe je als volgt in het tekst vak: {{ + }}. Rechts in het tekstvak zie je een label waarop je kan klikken, dan krijg je alle mogelijke variabelen in beeld met bovenaan degene die in je huidige flow voorkomen:

Alles wat blauw is kan je gebruiken voor een berekening. Als je verder naar beneden scrolt zul je straks ook de variabelen vinden.

1 Like

Yes, het werkt. Ik wist niet dat je daar gewoon een getal in kon zetten. Beetje vreemd wel, maar ik heb het voor elkaar. Zie nu mijn afname en teruglevering, dat begint al op iets te lijken :slight_smile:

1 Like

Mooi topic. Ik had al een tijdje 2 ABB B23 Modbus meters gekocht toen Cedel besloot dat je de CEMM Plus voorlopig niet meer kon kopen omdat ze met een nieuwe versie bezit waren.

Inmiddels is er CEMM 3.0 en kan je hem bestellen (of je oude upgraden voor een kleine vergoeding). Dus ik ga me hier ook eens aan wagen. Moet nog wel een Homey kopen maar leuk projectje!

Heb op het werkt zo een 50 developers zitten van allerlei tools, dus mocht ik ooit wat hulp nodig hebben kan ik daar wellicht ook e.e.a. vragen.

Eerst maar eens de CEMM halen als start punt!

1 Like

CEMM 3.0 inmiddels draaiende hier. P1 poort lijkt echter niks door te geven, maar dat was eerder met een ander plug en play dingetje ook al, dus lijkt niet te werken. Liander maar eens bellen…

Mooi spul day CEMM, Zodra alles werkt ook maar eens aan de slag met Homey en kijken of we wat mooie flows kan maken.

Eind deze week krijg ik ook de Modbus activatie code dus dan word het allemaal wat leuker, mits ik die slimme meter aan de praat krijg dan…

Heb je een update gekocht of een hele nieuwe?
Lijkt me wel stoer om een update aan te vragen, maar dan zit je wel even zonder apparaat.

Hele nieuwe. I’m wilde paar maanden terug een CEMM bestellen maar toen wilden ze niet meer leveren ivm nieuwe versie. Maar die is dus nu net uit, kon hem daardoor bestellen.

Heb inmiddels het meeste werken, moet alleen de Modbus meters nog doen, maar beetje drukke dagen.

1 Like

Ik heb het hier ook even druk gehad en ziek geweest. Heb veel kunnen leren van deze topic maar zit nog altijd te klooien met teruglevering van de zonnepanelen. Water en Gas heb ik kunnen uitlezen en heb ik nu in Homey maar het terug leveren is me nog een hele klus.

Ik zit er zelf ook over na te denken om mijn CEMM terug te sturen en hem te laten updaten naar de nieuwe versie. Is het de moeite waard?