Bridge, Homey eller Pro?

Hej!

Jag Àr helt ny pÄ det hÀr forumet och vill skaffa mig en Bridge, Homey alternativt Homey pro. Men jag fattar inte vad som menas med att jag kan koppla upp till fem enheter och skapa obegrÀnsade flöden med Homey Bridge?

Jag anvÀnder lampor, switchar och ljusslingor frÄn:
Osram Lightify 10 lampor, slingor, och switchar)
Philips Hue (2 lampor)
Nanoleaf (4 lampor)

Samt nÄgra andra smartahem produkter:
Google Chromecast
Audio pro wifihögtalare A26
Audio pro wifihögtalare C5
ComHem bredband 50/50

Kan jag styra alla dessa med en Bridge? Eller begrÀnsas jag till 5 st lampor? eller olika mÀrken? SnÀlla förtydliga sÄ jag inte köper fel Homey.

Tack pÄ förhand!

Homey Àr en molntjÀnst, Bridge Àr ett tillbehör denna tjÀnst sÄ den kan styra produkttyper den inte kommer Ät annars (Hue t ex kan sÄvitt jag vet styras utan Bridge).

Om du inte tecknar dig för ett betalt abonnemang sÄ kan du i molntjÀnsten ÀndÄ styra maximalt fem enheter, om de ansluts via Bridge eller ej spelar ingen roll, fler Àn fem blir det inte. Det hÀr skall nog mest ses som ett sÀtt att lÄta potentiella anvÀndare kÀnna pÄ systemet, fem enheter kommer man oftast inte lÄngt med. I ditt fall Àr det inget alternativ och nÀr man betalar mÄnadsavgiften sÄ finns ingen spÀrr för fem enheter.

Homey Pro Àr dÀremot en produkt som i betydligt större grad fungerar fristÄende, du köper hÄrdvaran, laddar ner apparna i den och det mesta jobbar lokalt, utan nÄgra abonnemangsavgifter utom för backup om du önskar det.

Som det ser ut nu Àr det en hel del som inte stöds av Homey, och mycket kommer heller aldrig att stödas i det systemet. Det som kommer avgöra ditt val Àr sannolikt mest om de prylar du vill anvÀnda funkar i Homey. Som exempel funkar varken Nanoleaf eller Chromecast, om de kommer stödas i framtiden vet pÄ sin höjd utvecklaren av respektive app.

Utbudet av appar Àr betydligt större till Homey Pro, men det finns naturligtvis inte stöd för allt sÄ kolla för all del hur det Àr med stöd för just dina produkter.

Tack Henrik!

Du gjorde det tydligare. Mitt val bör bli en PRO.
Synd att den Àr sÄ dyr, men mellandagsrean kanske överraskar i Är :slight_smile:

God jul

Jag tvekade en halv dag och nu verkar det inte att finna nÄgon att köpa nÄnstans?
Är det ny version pĂ„ gĂ„ng, sĂ„ man ska vĂ€nta? SlutförsĂ€ljning av den gamla brukar vara ett sĂ€kert tecken.
Kjell & Co skulle fÄ en skickad frÄn en annan butik, men nÄn verkar ha snott den pÄ vÀgen