Bij laag tarief een stopcontact aanspreken

Ik wist nog niet dat dat zou mogen / mogelijk zou zijn :woozy_face: Heb mijn contract niet goed gelezen vermoed ik.

Maar met een storing/issue in die orde van grootte, komt dat wel in het nieuws, en dan denk ik wel dat ik zelf de prijsgrafieken een tijdje monitor voordat ik de wasdroger start :wink:
M.a.w. voor mij veel te ingewikkeld om met zulke tijdelijke prijsaanpassingen rekening te houden in prijsgestuurde flows.

@Bram_C Afgelopen nacht werkte het hoor, het licht in de slaapkamer ging aan :rofl:. Uiteraard niet laten weten in huis dat ik dit aan het testen was, maar ik wist dus dat de prijs lager was.

Gisterenavond ging die ook een keer aan, waar? Hij moest niet de prijs van gisterenavond hebben maar de prijs van de volgende dag. Zou dat komen omdat er nu staat “De prijs is veranderd”? Want de prijs past zich aan om 13:00 uur in de middag (tenminste, dan krijg ik een nieuwe lijst met prijzen te zien).

Voor het opladen van de fiets is dat natuurlijk geen probleem :slight_smile:

Ik denk dat je logging toe moet voegen aan de script om beter inzicht te krijgen in wat er nu echt gebeurd.
WHEN “New prices received for this day” en WHEN “The priced has changed” triggeren bij mij elk uur.

Hoe voeg ik logging toe aan mijn script? :slight_smile:

Het eenvoudigst met een time line kaartje. Dan in ieder geval direct nadat de flow gestart is met een duidelijke tekst en de prijzen.

1 Like

Ed,

Je geeft niet aan welke stroom leverancier je hebt/wilt hebben.

Zelf zit ik bij Tibber. Die hebben een eigen app voor de [Homey], waarin een groot aantal kaarten beschikbaar m.b.t. de stroomprijs (Tibber App voor Homey | Homey).

Mijn wasmachine gaat middels een slimme plug aan als de stroomprijs het laagste van die dag is.

Als de wasmachine klaar is krijg ik een WA-berichtje en gaat (als ik thuis ben) het licht in de badkamer (plek wasmachine) aan.

Je kunt dir natuurlijk uitbreiden met voorwaarden (zoals “als de stroom prijs de laagste is, maar niet hoger dan…”), enz.

Maar de basics zijn gewoon schakelen op stroomprijs, aangeleverd door de leverancier.
Tibber - prijs

Wat vreemd dat ik nog geen 1x heb aangegeven welk stroom ik heb. Dat is natuurlijk geen geheim :slight_smile: - Ik gebruik Zonneplan

Ik weet niet of ik dan ook de Tibber Homey app kan gebruiken?

Ik vond hier interessant (en ingewikkeld) leesvoer over de diverse markten die er blijken te bestaan, zoek naar het punt “Handboek verdienmodellen batterij” nadat je dit linkje hebt geopend:
https://www.stratergy.nl/kennisdeling

Nee, want dan heb je een Tiber account nodig. Aangezien er maar één markt is waar de Nederlandse prijzen bepaalt worden voor de volgende dag, kun je gewoon PBTH gebruiken.

Hier kun je je helemaal uitleven😁

Ja, “één markt is waar de Nederlandse prijzen bepaalt worden voor de volgende dag”
maar waar je in de tweede post naar verwijst is niet de Day Ahead,

Dat ( jouw Hier ) zijn niet de Day Ahead prijzen welke de meeste Netherlanders met een dynamisch contract hebben. Dit gaat specifiek om de onbalans markten. Bij de systeembalans gaat het om regelvermogen, snel meer of minder kunnen leveren of gebruiken.

In de meest recente Homey nieuwsbrief stond over NeoWatt, welke dat voor Noorwegen doet. Ze gebruikte ~150 Homeys om 1 MW regelvermogen te realiseren.

In Nederland is TenneT verantwoordelijk voor de balanshandhaving en bedrijven als ZonnePlan kunnen dat met Thuisaccus en Frank Energy kan dat via een Sessy bij jouw thuis. (Handelen op de onbalansmarkt met SessyConnect - Sessy thuisbatterij) en mogelijk zijn er meer.

Zover ik heb gevonden kan dat bij TenneT vanaf 5 MW, en een dergelijke aansluiting is niet vrijblijvend, als een partij een bod doet moet het ook direct kunnen leveren.

Als NeoWatt in NO representatief is voor de situatie in NL zouden ze (balanspartijen) m.i. minimaal ~ 750 thuisaccu’s moeten aansturen om die 5 MW te kunnen leveren.

En ik vraag me alf als Homeys daar tussen zitten en je in de Flow zegt “Nu even niet” dan moet het aantal aangesloten deelnemer nog groter zijn om te kunnen voldoen.

Maar even terug On-Topic,
De vraag van @EdNL : “om bij een laag dynamisch tarief …”
gaat volgens mij niet over de onbalans markt?
of wel want hij schrijft “EdNL> Ik gebruik Zonneplan”

Ik denk dat er nu twee zaken door elkaar lopen in dit Topic, dynamisch tarief (Day Ahead) vs Automatisch verdienen aan netstabilisatie (ZonnePlan + PowerPlay)

Ik vraag me af welk deel voor berekening van Balans gebruikt wordt (P1 meter of Rapportage uit ThuisAccu?) en tegen welk tarief je eigen gebruik uit het Grid berekend wordt dat lijkt me anders dan de Day Ahead prijs.

1 Like

Klopt, dat is de onbalansmarkt. Maar als je een paar niveaus omhoog klikt, dacht ik ook info over de day ahead markt te vinden, maar dat is nogal weinig bij nader inzien. Ik moet het zelf ook allemaal nog even doorlezen en verwerken. Het is nogal veel.:grin:

En handelen op de onbalansmarkt is inderdaad niet vrijblijvend, minimaal 5 MW en voorwaarden aan de snelheid van bij en afschakelen en aan het regelmechanisme. En de prijzen worden per kwartier bepaalt, afhankelijk van de geconstateerde onbalans. Daar kun je als particulier niet aan meedoen, tenzij je je aansluit bij een energieleverancier.
Voor de stroom die je van het netwerk gebruikt gelden denk ik de day ahead prijzen. Voor het inzetten van je accu ontvang je voor elk kwartier de prijs zoals bepaalt op de onbalans markt. Vergelijk het maar met de situatie dat je zelf een flinke generator zou hebben, en toch ook nog hier en daar een lampje hebt branden, zoals tuinders. Daarnaast kun je op de onbalansmarkt natuurlijk ook afspraken maken over het afschakelen van vermogen, bv tuinders die hun kasverlichting uitzetten. De onbalansmarkt bestaat dus eigenlijk uit twee delen.
Ik vraag me wel af wat er gebeurd als Zonneplan vermogen wil bijschakelen en de batterijen leeg zijn doordat de zon al een aantal dagen niet schijnt. Ik denk dat ze dan niet bieden op de onbalansmarkt.

Ik wilde bij een laag, duidelijk op dat moment tarief van Zonneplan, mijn fiets laten opladen of juist mijn boiler aan laten zetten. Dat is me inmiddels gelukt en het ziet er goed uit. Afgelopen weekend heb ik mooi voor 0,00 euro kunnen wassen en de vaatwasser aangehad, samen met mijn boiler en het laden van mijn fiets :slight_smile: