Ik maak gebruik van een Fibaro bewegingssensor om het licht op de eerste verdieping aan te zetten zodra iemand de trap oploopt. Het is een deels open trap die midden in de woonkamer staat. De sensor reageert echter heel gevoelig en slaat ook aan als iemand langs de trap loopt. In de instellingen heb ik de gevoeligheid al zo laag mogelijk gezet. Ook richt ik de sensor deels naar boven. Dit laatste gaat echter ten koste van de snelheid van de detectie als je de trap op stapt. Want hoe verder ik de sensor omhoog richt, hoe later deze aanslaat (lees: meer treden omhoog voordat ie aanslaat), wat ik eigenlijk niet wil.
Ik zoek dus een oplossing om het aantal foutpositieven te verkleinen en de nauwkeurigheid van de de goedpositieven te behouden. Is het bijvoorbeeld mogelijk om met 2 bewegingssensoren te werken, elk aan 1 kant van de trap, waarbij het licht pas aan mag gaan als deze allebei ongeveer tegelijk beweging detecteren? Of is er een andere slimme manier om dit te bereiken?
Kan je ook niet een klein gedeelte aan de zijkant afplakken met een stukje tape?
Als je 2 bewegingsmelders hebt zou je het volgende kunnen proberen.
Je zou een flow kunnen maken dat als de bewegingsmelder beneden beweging detecteerd dat er een timer moet gaan lopen van bv 3 seconden.
Als de andere bewegingsmelder boven beweging detecteerd en de timer loopt, zet dan de lamp aan.
En vice versa.
Afplakken zou misschien ook kunnen. De scene die je aangeeft zat ik ook aan te denken. Ook leuker om te maken⦠Ik ga daar eens mee aan de slag. Thx.
Met 2 sensoren en bovenstaande flow werk het tot nu toe vrij aardig. Er zijn nog geen foutpositieven voorgekomen. Door met de timer te spelen kan je nog tweaken. Zal nog wel langer moeten proefdraaien zodat alle situaties (looppaden rond de trap) een keer voorbij zijn gekomen.
Beetje finetunen kan inderdaad geen kwaad.
Maar een vraagje, waarom gebruik je de countdown app voor de lamp die na een kwartier uit moet?
Dit kan ook net zo makkelijk met de Chronograph app gedaan worden.
De kaart met Stop zandloper - Zandloper trapgat, die kan je ook weglaten. Als de lamp aangaat begint de zandloper weer overnieuw, hij hoeft niet gestopt te worden.
Klopt, is een oude methode die ik voorheen nog gebruikte. Wat overigens prima maar n.a.v. je tip heb ik het omgezet naar een chronograph timer.
1 Like