Best een lastige vraag om hier een juiste topic kop voor te vinden.
Maar wie kan mij helpen met het volgende: Ik heb een trap met een hoek en nu heb ik beneden een Aqara FP300 hangen en boven ook. Ik geef dus bij beiden informatie dat als er beweging is, dan moet die reageren en zodra die beweging er niet meer is, uitgaan (het licht). Maar nu komt het, boven ziet mij al niet meer en doet het licht uit, maar ik loop nog op de trap. Zelfde, maar dan andersom. Als ik van beneden naar boven ga, eerst ziet beneden mij maar als ik boven ben ziet boven FP300 me wel maar omdat die van beneden me niet meer ziet, zet die het licht al uit.
Is er iemand die mij helpen helpen met een juiste flow? Dit is mijn laatste flow die ik heb geprobeerd, maar het gaat niet zoals ik wil. De bedoeling is dat beide FP300 mij ziet maar dat het licht pas uit moet gaan als beide FP300 geen beweging meer detecteert. Wanneer 1 van de twee nog wel een detectie heeft, dan moet het licht aan blijven. Kan dit of doe ik dan iets fout?
1 ophangen is lastig want dan ziet die beneden niet (dat is om een hoekje, waar je de trap op komt). Daarom beneden ook eentje opgehangen, die ziet mij dan eerder en doet het licht dan al aan. En boven idem.
Als ik het goed begrijp werkt de automatisering wel al, maar is er een plek op de trap waar beide sensoren jou niet zien?
Dan zou ik een delay (wacht) instellen bij het moment waarop de lamp wordt uitgeschakeld. Daarmee is er enige vertraging (kun je zelf instellen, bijvoorbeeld 20 seconden) voordat de lamp wordt uitgeschakeld.
Haha, ik snap dat de tijd verwarrend is @Wim_Post
Maar wij hebben poezen in huis en daar deze ook op af (tenminste, bij onze oude aqara sensoren wel). Daarom in de nacht maar uitgezet want anders dan blijft het aan/uit gaan.
Ik ga het idee wat je hebt gemaakt proberen en zien of dat goed werkt, bedankt!
Uh, even denken of het zo is wat je zegt @Anoniemand
Er is boven een plek, wanneer ik naar beneden wil, dat boven FP300 mij wel ziet, maar beneden niet. Dan ga ik naar beneden en dan ziet FP300 mij boven niet meer (althans soms wel en soms niet) en dan ziet FP300 mij beneden wel en denkt boven dat ik al weg ben van de trap (maar dat ben ik dus nog niet want ik loop naar beneden). Omdat ik dan boven al de opdracht heb gegeven om uit te gaan, gaat het licht uit en of nu FP300 beneden mij nog ziet, of niet, dat maakt niet uit, boven geeft aan dat ik er niet meer ben dus dan moet het uit
Als er altijd een melder is die je ziet, zou ik met een zone gaan werken (ervan uitgaand dat beide sensors in een zone zitten).
Als zone actief, licht aan
Als zone niet actief, licht uit
Het maakt dan niet uit of een of beide melders je zien. Zolang als de zone actief is blijft het licht aan.
Ik denk het⊠ik denk nog steeds dat een kleine delay (wacht) op de uitschakeling geen kwaad kan. Dan blijft de lamp aan op het moment dat beide sensoren je niet zien en je nog wel op de trap staat. Na de delay moet je dan nog wel een verificatie doen dat er niemand in de zone is anders gaat de lamp alsnog te vroeg uit
Offtopic: Ben overigens wel nieuwsgierig of de FP300 (of een soortgelijke mmWave sensor) inderdaad niet triggert op huisdieren. Dat zou voor mij wel meerwaarde hebben om hetzelfde probleem (lampen sânachts aan op de hal) op te lossen.
Wie weet zit er in die zonedetectie al iets van een delay
Voor het testen, even zonder tijden, heb ik nu deze flow aangemaakt. Dat is wel een stuk kleiner en makkelijker dan wat ik zelf had. Dit moet het dan denk ik gaan worden.
Ik dacht eerst om bij de instellingen een aanpassing te maken bij alarm after en dan niet 10 seconden maar 60 seconden. Maar dat is me afgeraden omdat dan de batterijen van deze FP300 harder moeten werken en sneller leeg zijn. Beter om gewoon standaard instellingen te laten.
Maar alle hulp echt van harte welkom want het werkt, daar gaat het om Als ik iets meer weet of hij de dieren ziet dan laat ik het nog wel even weten
Andersom, als je de blindtijd op 60s zet, dan gaat de batterij theoretisch langer mee dan dat deze op 10s staat â de sensor mag dan minder vaak een update verzenden. Tenzij,
tenzij er maar een paar x per dag beweging is, dan maakt het weer niets uit.
Hieronder zie je mijn voorkeurs flow om verlichting aan te sturen, zonder dat je in het donker komt te staan;
Maak voor de trap een aparte zone, waar je beide sensors in plaatst.
.
Ik gebruik in deze functionaliteit bewust de ingebouwde delay niet, want dat kan hele vreemde effecten wanneer je dat in een ruimte gebruikt met veel detectie;
Een delay kun je nl. niet pauzeren cq. cancellen.
.
Deze kaart werkt(e) bij mij onbetrouwbaar (lamp ging soms nooit meer uit).
Maar wellicht is dit inmiddels verleden tijd.
IMHO hoef je hiermee geen aparte timer te gebruiken zoals @Peter_Kawa doet.
Met deze 2 sensoren zou ik een zone âhal & overloopâ maken. Daaronder een zone âhalâ en een zone âoverloopâ.
Als zone âhalâ actief wordt zone âhal & overloopâ ook actief. Idem voor zone âoverloopâ. Als zone âhal & overloopâ actief wordt>> traplicht aan. Enz.Enz.
*) bij een blindtime van 10s en een alarmtijd van 60s zal een een nieuwe beweging na 10s de alarmtijd van 60s opnieuw starten. Geen idee of de fp300 deze mogelijkheid ook heeft.
Het aanmaken van een timer met de Chronograph app gaat soms wat moeizaam. Ik begin met het WHEN-kaartje âstart timer XXâ. Vul de gewenste naam in in het âkiesâveld. De naam zal nog niet bestaan dus klik op nieuw. Save de flow en start de flow vanaf vanaf het kaartje. Controleer in de Chronograph app (tandwieltje>app-instellingen) of de timer daadwerkelijk gestart is. Daarna voeg ik de âtimer endsâ- en âpauzeer timerâ-kaartjes toe. In het âkiesâ-veld zal meestal aangemaakte timer in de lijst staan. (Zoniet gebruik exact de dezelfde naam en klik op nieuw)