Aqara FP300 flow koppel vraag

Haha… uh, en nu in een flow voorbeeld?
Ik snap hier niet heel veel van. Wel heel erg bedankt voor informatie maar ben nog niet zo ingeburgerd om dit te snappen.

Daar hangen nog log kaartjes achter, had ik bewust even weggelaten.

Timer voorbeeld

Nieuwe timer aanmaken:

• voeg een timer kaartje in

• klik in het “Pick” of “Kies” veld, en type vervolgens een verzonnen timernaam in;
    deze zie je dan in de keuzelijst eronder/erboven verschijnen

• hier moet je dan op klikken om de nieuwe timernaam te selecteren

• sla nu de flow op

• de nieuwe timer is nu aangemaakt

1 Like

Ik gebruik het zelf niet. Ik zou misschien zelf met een timer werken die opnieuw opstart als er weer beweging is.

Ik laat zelf mijn hal, overloop enz regelen door hue, daar heeft homey niks mee te doen.

1 Like

Deze is wel lekker korter :grin:

Niet dat dat nu zo belangrijk is. Gaat natuurlijk ook om de stroom verbruik van de sensor.

Misschien hangen ze niet goed maar wanneer bij ons de poes omhoog komt, of naar beneden gaat dan gaat het licht gewoon aan. Dus deze sensor ziet bij ons de dieren wel :weary_face:. Is niet zo erg hoor, daarom die tijd erin gemaakt. Ga eens opzoeken bij aqara of er daar iets over staat.

Je moet de FP300 inleren, het werkt beter via Zigbee, en daarom moet je presence gebruiken en niet de beweging. Bij ons schakelt de hond de bewegingsmelder wel in, de presence (menselijke detectie) blijft uit. Dus de hond zet geen lichten aan.

Dit is een instelling die de FP300 gebruikt om de cyclus om een mens te detecteren af maakt. Die moet je alleen veranderen als de fp300 niet detecteert dat iemand de ruimte heeft verlaten. De settings van de fp300 luisteren erg nauw voor een goede werking en de AI heeft een paar dagen de tijd nodig om in te leren. Deze setting op 10 houden tenzij de presence niet goed werkt.

Detectie van menselijke aanwezigheid is één van de key features van de fp300. Als je daar geen gebruik van maakt kun je beter goedkopere bewegingssensoren kopen….. Dat scheelt minstens de helft van de prijs.

In mijn badkamer bijv schakelt de bewegingsensor het licht aan (reageert een halve seconde sneller) en het licht gaat direct uit als er geen menselijke aanwezigheid wordt gedetecteerd. Gewone bewegingssensoren wilden het licht nog wel eens uitschakelen terwijl er toch iemand aan het douchen was. Scheelde wel energie..

Thanks. Dan wordt dit denk ik de volgende upgrade hier in huis.

In de log in Homey van de fp300 kun je zien hoe deze reageert.

Om 9:24 verliet ik de kamer. Presence gedeactiveerd. De lichten kunnen uit. Een aantal keren daarna doet de hond de bewegingsmelder aan. De lichten kunnen uit blijven. Om 9:39 kom ik de kamer binnen, wordt de bewegingsmelder geactiveerd en een seconde later wordt de presence (aanwezigheidswaarschuwing) geactiveerd. Lichten kunnen dan aan. Het nadeel is dat de presence altijd iets later reageert dan de bewegingsmelder, daarom maak ik soms gebruik van een combinatie van deze twee in de flows. Het grootste voordeel is dat de presence van menselijke detectie aan blijft (bij menselijke aanwezigheid) , ook als de bewegingssensor geen bewegingen detecteert. In ruimtes waarin je alleen met bewegingen werkt heeft het gebruik van een (dure) presence sensor geen enkele toegevoegde waarde.

Als je het doet zoals jij omschrijft dan moet ik het doen zoals mijn eerste voorbeeld maar dan aanwezigheid sensor aanzetten en niet de beweging sensor??

Dan moet ik niet de zone instellen zoals ik de laatste keer heb? Want ik heb hem op Zigbee staan en direct aangesloten op mijn homey.

Niet beginnen met het aanpassen van de flow. Ik zou eerst testen of de aanwezigheid werkt. Gewoon met je foon en het statusschermpje door de gang lopen, zelf en daarna de kat de trap opjagen.

Dit zie ik als de hond door de kamer loopt.

Dit krijg ik als ikzelf door de kamer loop.

Als het niet goed werkt, dan eerst goed de settings instellen. Gevoeligheid voor een gang moet bijv op laag staan.

Als je dus per se wil dat de kat de lamp niet aanzet, dan niet werken met zonedetectie van Homey. Deze maakt geen onderscheid tussen beweging en aanwezigheid. Dan zou de flow er zo moeten uit zien:

Als sensor 1 aanwezigheid detecteert Òf sensor 2 aanwezigheid detecteert Dan zet lamp aan.

Op zich gaat het uitzetten in je flow goed. Dat gaat alleen fout als jij de gang verlaat en de kat daar blijft rond wandelen. Zone blijft dan actief

1 Like

De laatste januari firmware (versie 5841) gaat overigens iets anders om met bewegingsdetectie. Bij mij blijft die nu aan samen met de aanwezigheid. In oudere firmware gaat bewegingsdetectie uit en blijft aanwezigheidsdetectie aan zolang er iemand aanwezig is. De laatste firmware werkt beter.

1 Like

Die laatste firmware heb ik erop zitten, want die moest hij eerst downloaden toen ik hem op aqara app had geïnstalleerd. Pas daarna heb ik de FP300 op Homey geplaatst. Hij is dus actueel :slight_smile: