Betrouwbare temperatuur en vochtigheid sensoren

Beste,

Iemand bekend met goede kwaliteit temperatuur en luchtvochtigheid sensoren.
Wil er ook een in mijn vriezer en koelkast plaatsen.

Daarnaast in elk vertrek in huis.

Heb al een tijdje de aqara in gebruik 5 stuks maar geven alle totaal verschillende waardes, daarbij dien ik deze regelmatig opnieuw te gaan toevoegen omdat de verbindingen bij regelmaat te wensen overlaat.

Dan werken ze een paar weken en daarna ontbreken weer meetwaardes.
Ook zijn de afwijkingen te groot, je kan een correctie doorvoeren maar lost niet de afwijkingen volledig op, bij 10 graden verschil ontstaat er weer een andere afwijking.

De omvang van de sensor maakt mij niet uit, maar moet wel batterij gevoed zijn.
Graag tips.
Gr

Je kunt de Aqara’s calibreren. Als de Aqara’s uitvallen, dan heb je waarschijnlijk bepaalde zigbee router modellen van Ikea / Ledvance / Osram e.d. in gebruik. Aqara’s kunnen daar niet mee overweg (en dat ligt aan Aqara). Bij mij waren bijvoorbeeld Ikea filament lampen ongeschikt voor Aqara, Ikea smartplug werkte prima met Aqara.
Het gekke is, via zigbee2mqtt spelen deze problemen helemaal niet.
Het heeft dus ook met de gebruikte zigbee controller (Homey) te maken.

Keeping Xiaomi / Aqara Devices Connected

Potential reasons for dropped connections

  • A “weak” Zigbee network mesh (e.g., the device is too far from the hub or a repeater)
  • Interference from another nearby Zigbee hub and/or 2.4GHz WiFi router → https://support.metageek.com/hc/en-us/articles/203845040-ZigBee-and-WiFi-Coexistence
  • The Xiaomi device is connected through a Zigbee repeater device which has an end device timeout which is shorter than the normal Xiaomi check in frequency. (See list of repeaters reported to work / not work with Xiaomi devices below.)
  • Low battery voltage. Even with a relatively “high” reported battery level, some people have reported replacing the battery resolved dropped connection or “lost” message issues.
  • ZigBee Channel. See Changing the Hubitat hub’s ZigBee channel, below, for more information.

Zigbee repeaters reported NOT to work with Xiaomi devices

  • Centralite 3-Series Zigbee Plug (Model 3100)
  • Centralite 3210-L Zigbee Smart Plug (same as Iris 3210)
  • General Electric (GE)
    • Zigbee Wall Switch 45856GE
    • Zigbee Dimming Wall Switch 45857GE
    • Zigbee Dimming Smart Plug 45852GE
  • Iris 3210 Zigbee Smart Plug
  • Ledvance RT RGBW recessed color light
  • Orvibo Zigbee Smart Outlet (see here for more information)
  • OSRAM/LIGHTIFY
    • Most OSRAM ZigBee products appear to be incompatible, based on various reports (see two possible exceptions in the “reported to work” section below.)
  • PEQ 4257050-ZHACP Lamp Module
  • Securifi Peanut Plug
  • SmartThings
    • Zigbee Outlet (any model)
  • Sylvania SMART+ Plug 72922-A (but the non-“A” variant seems to work)

Source: Xiaomi & Aqara Devices - Pairing & Keeping them connected - Devices - Hubitat

Dank voor de uitgebreide toelichting.
Het kalibreren ben ik ook mee bezig geweest, krijg ze dan redelijk in de richting echter als dan de luchtvochtigheid en temperatuur niet teveel zal wijzigen.

Nu kan ik met de temperatuur afwijking nog wel leven, de luchtvochtigheid is meer van belang.

Als ik deze bijvoorbeeld tussen 50 en 60 % acceptabel afstel en de luchtvochtigheid daalt naar 40% of boven de 60% dan weer een enorme afwijking.

Nu begrijp ik dat gezien de prijs van die dingen ik geen top kwaliteit kan verwachten :grinning:

Vandaar ik wil uitzoeken welk product beter is in te zetten hiervoor.

Gr

1 Like

Kom op Ali wat interessants tegen.
De JaaLee sensor temperatuur en luchtvochtigheid.
Groot meetbereik en nauwkeurig.

Enig nadeel is Bluetooth, maar middels een hub van dit merk om te zetten naar wifi.

Ze horen bij de goedkoopste inderdaad, hier doen ze het prima. Maar het gaat mij om een inducatie, niet de exacte waardes, en daar ben ik dan tevreden over.