Betrouwbare regen melder

Hi, ik had hetzelfde → Regen en Velux dicht.

Ik heb dat opgelost met een eenvoudige temperatuursensor binnen in de nok van mn huis. Wanneer warmer dan 22 graden dan stuurt homey de Velux open.

Bij regen sluit het raam door de velux sensor, maar loopt de temperatuur een beetje op. Dan stuurt homey het raam weer open. Bij regen blijft het raam dicht, maar bij droog weer gaat ie open.
Delay neem ik op de koop toe. Werkt prima bij mij.

Is de winddetector ook snel genoeg om bij windvlagen de luifel te sluiten?

Gaat niet werken, vrees ik.
Wanneer de aqara een melding geeft, moet deze manueel gereset worden.

Hij detecteert windvlagen zonder vertraging, er zijn geen bewegende onderdelen. De grootste vertraging is ook niet de Homey maar eerder de snelheid waarmee de luifel in rolt. Overigens kun je gem. windsnelheid gebruiken of sterkte van windvlagen maar dan gaat ie snel dicht.
Er is in de winter wel een risico omdat bij dalende accuspanning de metingfrequentie lager wordt om de accu’s te sparen.

Dat is niet inherent aan die sensoren, ik heb zelf een aantal van die sensoren die ik regelmatig test, en zodra beide contactpunten niet meer met elkaar verbonden zijn (door water/vocht) verdwijnt de alarmstatus automatisch.

2 Likes

Yep, hier ook.
Geen manual reset nodig

1 Like

Heb je ook enig idee hoe lang dit duurt ongeveer?
Moet de sensor droog gebrand worden door de zon of gaat dit veel sneller?
Mijn sensor (zie link in mijn bericht in dit topic) meldt gelijk zodra het ophoudt met regenen.

Denk dat we het hier over 2 verschillende dingen hebben:

  1. De aqara sensor die automatisch de alarmstatus reset als de contacten niet meer verbonden zij
  2. Het printje/sensor dat aan die aqara zit om regen te detecteren en dus droog moet zijn om weer “geen contact” te melden

de verwarmde versie zal ook sneller droog zijn…

Hoe heb je deze aan homey geknoopt?

Mqtt met een Duino bordje.
En het ging mij inderdaad om het regen bordje ja.

Owkey; dat is goed nieuws!
Ik heb twee waterlek sensoren (lumi.sensor_wleak.aq1) waarvan ik er één gebruikte om te detecteren dat er iemand onder de douche stond. Mijn ervaring was dat het alarm (melding) actief bleef tot op het ogenblik dat het werd gereset. Idem voor een tweede detector die ik gebruikte voor het detecteren van het overschrijden van het waterniveau van een waterput in de kelder van het huis.
Ik kan me niet meer exact herinneren hoe het resetten dan diende te gebeuren. Ik test het vanavond gelijk nog eens.

Dat begrijp ik, maar b.v. Netatmo heeft ook zo’n windsensor, maar de cloudservice heeft daar wat ik heb horen zeggen een updatefrequentie van bijvoorbeeld 5 minuten, en Homey vraagt dan ook weer eens in de zoveel tijd de status op bij Netatmo. Dus dan kan het zo maar 5 minuten duren met harde windvlagen voor Homey kan reageren. Dat is nogal een significant verschil met een rechtstreekse koppeling “Als windvlaag > X trek scherm in”. Is hier ook sprake van een periodieke uitlezing of reageert Homey binnen een paar seconden?

Real time gaat niet lukken, er zit gewoon ook een besparende functie in de Tempest anders werkt een accu met zonnecellen niet. Iedere minuut een tiental meetwaardes uitlezen en versturen naar de hub…
Documenatatie geeft het al aan:

En je kunt het ook zien in de data:

Dus statistisch gezien loop je gem. 30 seconden achter… en dan duurt het nog een poos voor mijn luifel met 4m uitval dicht is…

1 Like

Dat is al redelijk vlot. Ik heb overigens een trillingssensor op het scherm. Die reageert onmiddellijk als het scherm teveel klappert. Maar dat is niet voor alle schermen een goede oplossing.

1 Like

Haha heb een trillingssensor in mijn ouderwetse deurbel, werkt ook onmiddellijk!

Heb eindelijk het sensor plaatje binnen. Aangesloten op de twee polen onder aan de Aqara regensensor, gaat het water alarm aan en niet meer uit… Ik heb het plaatje doorgemeten (wellicht sluiting…) maar ontkoppeld is deze niet kortgesloten.

Doe ik iets fout?

Moeilijk te zeggen. Meet je oneindige weerstand? Dan zou het moeten werken.
Of geeft je meter een waarde?
Mss het printje even goed reinigen.

Oneindige weerstand. Ik zal hem eens schoonmaken!

Ik heb dat eerder ook ervaren.
Nu niet meer; geen idee waarom/niet

Hi,
Heb voor mij de ideale regenmeld oplossing.
Wil namelijk 2 onafhankelijke meldingen krijgen nl.
A) directe melding als de eerste regendruppels vallen. Homey roept dan dat de was naar binnen moet. Op het wasrek zit een lichtsensor → wasrek buiten J/N
B) het heeft voldoende geregend en Homey schakelt de automatische beregening uit.

Voor A heb in VS besteld Hydreon Solid-State Rainsensor (optical gauge) perfect ding!
Voor B een Hunter mini clik

Beide signalen via fibaro smart implant naar Homey

Succes met info