Betrouwbare regen melder

De Velux sensor wordt constant opgewarmd om condens te vermijden

1 Like

Dank voor het ophelderen @DidierVU . Ik laat die gewoon lekker zetten. Ik heb inmiddels een sensor besteld (dank @Dijker). De Aqara sensor is al aangemeld en ligt buiten op de velux. Omdat deze een gebogen glazen plaat heeft, ben ik eigenlijk wel benieuwd of het gewoon nu al gaat werken. Bij regen zal het water niet op het glas blijven liggen…vraag is alleen of de sensor aan de onderzijde nat genoeg wordt. We gaan het zien!

Dank alleen voor de antwoorden en suggesties!

1 Like

@Eternity ik ben ook wel benieuwd of dit goed gaat werken want buienradar of alarm hebben het ook niet altijd juist. En ik heb bij de vorige bestelling 2 extra besteld dus die ligt nou toch niks te doen.

Ik duim voor regen!

:sweat_smile:

Ik weet niet of je het gezien hebt in de handleiding maar aan de onderkant kan je ook nog draden onder de schroeven klemmen zodat je de 2 contacten dichter bij elkaar hebt zitten zodat hij niet in een plas water hoeft te liggen maar dat enkele druppels vlak bij elkaar al voldoende is. Als ze beide contacten maar verbinden
Dat staat in elk geval in de handleiding.
Aqara watersensor

2 Likes

Ik zat met hetzelfde en kwam op deze. Een relais eigenlijk, dus niet te moeilijk te koppelen. Werkt op 12V DC en sensor netjes verwarmd. Met die 12V kan ik geloof ik ook een Qubino module voeden, desnoods gebruik ik een oude KIKA deurbel zender. Ik ga het eens proberen denk ik.

@DidierVU
Weet jij toevallig welke draadje de voeding bevat en welke de sensor?

Raam gaat dus automatisch dicht als het regent?
→ raam /deur sensor op het raam. Als het raam dicht gaat, regent het…

Dus als je op vakantie gaat hou je het raam open, want dan is het mooi weer :wink:

Als je op vakantie bent, zal het je een worst zijn of het regent, toch? Of heb ik dan de vraag gewoon niet goed gelezen…

Outlook voor Android downloaden

Wat ik bedoelde te zeggen is: je kunt logica niet zo omkeren. Er zijn veel meer redenen dat een raam dicht is. Redeneren dat het regent omdat het raam dicht is gaat niet op.

Veluv gaat inderdaad netjes dicht als het gaat regenen. Maar niet open als het uitgeregend is. En dat betekent dat een buitje van een paar minuten diep in de nacht, betekent dat de rest van de hete zomernacht, de Velux dicht blijft.

Als het stopt met regenen gaat het raam open lijkt me heel handig voor dieven. Gietertje mee, beetje water erop, dan droog maken… en voila. Raam gaat open?

O.T.
De foto een paar post terug laat zien dat het raam beperkt opent. Genoeg voor frisse lucht, te weinig voor een persoon .

Dat is te regelen met flow of extra sensor. Ik weet niet hoe die ramen werken, maar als ze sluiten met Homey flow is dat makkelijk te regelen. Als je ze handmatig sluit, is te te regelen met een bewegingsmelder. Raam dicht terwijl er beweging is, is geen regen.

Hey, hoe heb je die regensensor van Velux verwijdert? Ik lijk niet te vinden welk kabel’tje ik moet los doen….

Bij mij loopt er en kabeltje naar een witte ‘box’ in de rand van de raamopstand. Die box kun je eruit trekken en dan zie je aan de onderzijde een driestekker connector. Die heb ik losgehaald.

Ik gebruik mijn tempest, maar dat is geen voorspelling maar feitelijke regen die wordt gedetecteerd door een haptische sensor… toch handig voor de zonneluifel.

Een voorspelling kan nooit 100% accuraat zijn tenzij de voorspeller een netwerk van sensors relatief dicht om je heen heeft… dus als je bv dicht bij een vliegveld woont kan dat helpen.

Een betrouwbare regenmelder is er en werkt, de Weatherflow Tempest.