Berekening tussen 0% & 110%

Ik ben wat aan het prutsen om PV omvormer te sturen. Voorlopig even met de hand via de app want communicatie werkt (nog) niet.
De omvormer wil het maximale vermogen in procenten weten. Daar heb ik een formule voor gemaakt. Maar ik wil eigenlijk dat het resultaat tussen 0 en 110% blijft. Las in een ander topic wel:

max(CALCULATION, 0)

Maar hoe moet ik dat in de berekening verwerken?
Mijn berekening is nu als volgt:

{{round(((P1_Stroomverbruik/2500)*100),0)}}

2500 is het nominale vermogen van de omvormer

Werkt het volgende?

{{ math.Min(UITKOMST VAN JOUW FORMULE, 1.1) }}

Zolang jouw berekende waarde kleiner is dan 110% (= 1.1), pakt hij jouw berekende waarde, anders 1.1 (= 110%).

Voor de ondergrens kun je eventueel iets vergelijkbaars doen maar dan met de math.Max-functie.

1 Like

Hier nog een voorbeeld, met een minimale en een maximale waarde als resultaat:

2 Likes

Begrijp ik het dan goed dat ik er dit van moet maken?

{{min(max(round(((P1_Stroomverbruik/2500)*100),0),0),110)}}

Ik denk het wel. Je kunt het testen door P1_Stroomverbruik tijdelijk te vervangen door een variabele, die je vult met een testwaarde. De uitkomst van de formule kun je bijv. op de tijdslijn laten plaatsen of naar jezelf sturen in een pushbericht.

1 Like

Even zitten prutsen. Kaartje maar even gekopieerd. Het lijkt inderdaad te werken. iPad waarop een dashboard mee draait is handig. Nu nog de waarde naar de omvormer kunnen schrijven. Dat lijkt iets lastiger. Kan wel lezen maar niet schrijven.
.

Biedt de omvormen een flowkaart waarmee je die waarde kunt instellen? Anders weet ik niet hoe je die waarde via een flow kunt instellen.

Overigens werken de de meeste flowkaarten, als het percentages betreft, doorgaans met de numerieke representatie van een percentage. Vandaar dat ik eerder in mijn voorbeeld 1.1 gebruikte i.p.v. 110%. Mocht dat het geval zijn, dan zul je ook de factor *100 uit je formule moeten halen.

Ik heb een Solis. In de huidige Homey app zit helaas niet de mogelijkheid. Na enig speurwerk kwam ik er achter dat je het ook via Modbus kan doen. Het uitlezen van de instelling heb ik werkend. Krijg keurig de waarde terug als ik het via de Solis app verander. Maar schrijven wil niet lukken. Dat is blijkbaar beveiligt. (read only) Als je het Solis vraag krijg je terug dat het kan via de API. Maar hoe stuur je dan weer een API aan in Homey? (helemaal geen ervaring mee)

Ah helder. Daar kan ik je helaas niet mee verder helpen. Wellicht dan andere leden in het forumdeel over de Solis-app je verder kunnen helpen: [APP][Pro] Solis Cloud Inverter - Receive realtime data from your Solis Inverter