Logica: treshold boiler naar percentage vermogen

Hi, hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik ben een nieuwe oplossing van Elgris aan het testen om boiler element te sturen op basis van vermogen teruglevering in procenten. Het aansturen met Modbus is me al gelukt.

Doel: Element boiler 2200 watt, treshold (minimum teruglevering voor nu 200 watt) berekend in procenten vanuit teruglevering in watt van de Homewizard P1. Waarbij waarde 40% zich uitdrukt in een waarde van 4000 en 60% in een waarde van 6000. De Tag die gevuld moet worden is aangemaakt als nummerieke tag. Ondanks alles in getal waardes is moet je blijkbaar een tekst logica gebruiken om het een en ander als formule mee te geven (voor mij niet logisch maar goed..)
Elders al gelezen dat je nergens spaties mag gebruiken. Ik denk dat het goed gaat, behalve dat de tag net wordt aangepast en je krijgt geen foutmeldingen waarom niet… Thx Tino

Vereenvoudig de formule eens tot alleen een getal, bv 200 en kijk dan of je variable wel de waarde 200 krijgt. En een formule wordt kennelijk als tekst gezien.

Hi, dank, dat had ik zelf ook al geprobeerd met een vaste waarde. Leuke is met vermogen (teruglevering) dat het ook nog een negatieve waarde zou kunnen zijn. Echter is dat binnen Homey helemaal onduidelijk omdat er in mijn ogen helaas te weinig logica uitgewerkt staat met een (i).

Wat ik bedoel is dat je de formule stap voor stap opbouwd. Dus

{{200}}

{{1000-200}}

Etc..

Dan kom je er achter dat er een haakje verkeerd staat en dat round niet ondersteund wordt in deze vorm.

En dan wordt je vraag dus wat er ondersteund wordt in zo’n formule, met name de round functie. In ieder geval zal je bij round een extra parameter moeten opgeven tot op hoeveel decimalen er moet worden afgerond. En dan werkt het wel.

Als ultieme basis heb ik de standaard formule (aangeven bij de (i) ) genomen en dan krijg ik ook melding dat er geen tag is aangemaakt. Bijzonder…

Je moet van te voren een variabele aanmaken in de tab . En die variabele krijgt de waarde van de formule.

Sommige kaartjes maken een tag aan die je vervolgens in het volgende kaartje kunt gebruiken. Deze dus niet. Het is dus een melding, geen foutmelding.

ik neem aan dat jouw variabele wél de juiste waarde krijgt?

1 Like

Thx, hij doet het nu…. echter bij een advanced flow kan je niet kiezen met “gewoon gestart” dan moet je altijd aangeven dat ie gestart is met een tekst, getal flow bijvoorbeeld. Ga nu ff drankje doen! fijne avond.

Je kunt de flow syarten/triggeren met een card ‘Als teruglevering veranderd’ bv.

Maar mis ik niet een ,x decimal in de round functie ? Die zou Round(xxx,2) (afronden op 2 decimalen) oid moeten zijn..

Dat klopt niet. Het equivalent van ‘Deze flow is gestart’ in een Advanced Flow, is the Start-knop:

2 Likes