Flow icm 2 decimale strippen en posten in ander topic mqtt

krijg deze flow icm berekening maar niet voor elkaar, als ik bij dimmer waarde kijk is het bijv 0.45.
dan wil ik icm logische berekening {{(Dim niveau)* 100}} of {{round (Dim niveau ,2)*100}}


maar krijg maar geen juiste waardes.
heb al een tijdje gezocht op forum maar krijg alleen maar oude voorbeelden etc te zien.

Let op de spaties die automatisch toegevoegd worden , die horen er niet!!
Als je een tag invoegd komt er automatisch een spatie voor te staan, verwijderen.
{{round(dimniveau*100,2)}}
Ook handig om die laatste kaart een delay te geven van 1 seconde zodat hij wel de tijd krijgt om berekend te worden.


ok heb het nu zoals jij zegt maar krijg dan geen waarde,
is er ook een manier om een berekening te testen ? of waarde uit telezen ?
via mqtt explorer kreeg ik net wel een Nan melding

Die staat in je logic? Mobile app /more/logic?
En heb je al een delay toegevoegd in je laatste kaart want die zie ik nog niet staan.
En de naam van je topic bevat dimniveau?
Moet dat niet message zijn? En die moet je even typen ipv een tag nemen denk ik.

chrome_2020-01-17_23-09-04

Dim niveau geeft mijn waardes aan image
en leest dit uit image

dit is de huidige variant


zonder de berekening kan ik alleen aan uit waarde is de 0 of 1

En dan nog de tag weghalen uit je AND kaartje en daar typen wat je wilt?
De berekening lijkt te kloppen? 0,68*100=68?

De AND tag moet toch een variable zijn ? aangezien die continu veranderd is namelijk een dimmer.

Wat is trouwens de reden dat je dat AND kaartje gebruikt? Je laat met de triggerkaart Homey al naar een specifiek topic luisteren waarim slechts de waarde “DIM” wordt verstuurd toch? Dus naar mijn mening kan je de AND kaart net zo goed geheel weg halen.

Ik denk dat je het kaartje in de AND kolom even moet verwijderen en dan op TEST drukken. Dan zal je zien dat de berekening gemaakt word en opgestuurd word. Voor wat je met HA als command moet sturen weet ik niet want dat gebruik ik niet. Je kan wel hier kijken bijvoorbeeld.
Maar begin even met het middelste kaarte weg te halen en op test te drukken om te kijken of het tot zover werkt.

1 Like

Dan zal het denk ik ook niet werken want in de berekening wordt verwezen naar de variabele “Dimniveau” en dat is geen variabele die in in het bericht zit vanuit MQTT. Daar zou je moeten verwijzen naar “bericht ontvangen van topic”

IK stuur bijvoorbeeld vanuit NodeRed een waarde welke ik in een virtuele sensor wil plaatsen, dat doe ik op de volgende manier, zonder AND kaartje

Zoals ik al zei weet ik niks van HA of node red. Maar zoals jij het nu zegt wil hij dus 0.68 van HA/node red ontvangen, dat maal 100 doen , afronden op 2 decimalen en weer terug sturen?
Lijkt mij een vreemd verhaal maar goed, het kan.

Hoewel ik vermoed dat het getal 0.68 hier slechts een voorbeeld getal is ben ik het met je eens dat het bijzonder is dat het getal eerst wordt ontvangen, wordt vermenigvuldigd met 100 en dan weer wordt terug gestuurd. Maar das opzich voor ons ook niet belangrijk toch? Het gaat er om dat het ontvangen en afhandelen van het MQTT bericht niet goed gedaan wordt en dat er verkeerde kaartjes en verwijzingen worden gebruikt.

Correct. Maar het lijkt er hier op dat hij een dim niveau van de staande lamp uit Homey wil halen en die op wil sturen. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.
Vandaar dat ik zei dat hij dat middelste kaartje eens weg moest halen, zoals jij ook al aangaf. We horen het wel weer van hem :wink:

Jah dat was de oplossing heb de and weg en werkt nu wel goed icm berekening bedankt voor de hulp

1 Like