Berekenen actief laden van de Homewizard thuisbatterij

Dit is hoe ik het nu doe:

Elke 30 minuren berekent Homey de voorspelde geschat kwh verbruik voor de rest van de dag bij een gemiddeld verbruik (sluipverbruik) bij mij 300 w. Hiervoor start ik om 5 uur met de app chronograph een dagteller zodat homey de resterende tijd van de dag weet.

Wanneer de prijs veranderd (ik gebruik tibber) kijkt Homey of de voorspelde resterende zonopbrengst (app solcast) groter is dan dit geschat kwh verbruik. Of te wel of de batterij actief moet gaan laden. Zo niet dan zet hij de batterij op Zero Mode.

Anders kijkt homey of de stroomprijs een van de 4 laagste is. Dan gaat de battery laden. Tenminste wanneer de laagste stroomprijs keer de efficientie van de batterij lager is dan de hoogste prijs, Is de stroomprijs een van de 3 hoogste gaat hij in zero modus. Bij geen van beide opties zet hij de battery op stand by.

De variabele batterij efficiëntie bereken ik in een andere flow wanneer de battery volledig is opgeladen.

Ik zorg via de app countdown dat de batterij niet binnen een minuut van modus veranderd. Dit doe ik bij mijn boiler ook om te voorkomen dat de batterij gaat pendelen (snel van modus veranderen)

Verder zet ik in een tekst variabele nog de status van de batterij zodar ik die in mijn boiler/batterij dashboard kan tonen.

Alle feedback is welkom

3 Likes