Berekenen actief laden van de Homewizard thuisbatterij

Ik heb vandaag bericht gekregen van Homewizard dat mijn P1 meter nu in beta 6.02xx draait. Nu kan ik actief mijn homewizard thuisbatterij aansturen.
Ik heb niet al teveel zonnepanelen en mijn plug in batterij gaat niet elke dag naar 100%.
Ook heb ik een boiler draaien op een dimmer op basis van de zonneopbrengst.
Nu wil ik graag de data gaan verzamelen om op basis van Solcast zonopbrengst te gaan voorspellen hoe lang ik de thuisbatterij actief moet laden tijdens de goedkope stroommomenten. Ik schrijf de data weg in een google sheet. Dat doet homey om 2345 uur. Maar de thuisbatterij fluctureert in level.
Hoe kan ik nu het hoogste percentage vinden dat de homewizard op een dag is geweest?

Level opslaan in een variabele bv var-level en dan een flow :

Als #level veranderd en #level groter dan var-level zet var-level naar #level

Var-level wordt steeds hoger (of wordt niet bijgewerkt als #level lager is dan var-level)

Eind van de dag var-level uitlezen en daarna op 0 zetten.

Naast de tip van Johan om een variabele steeds op te hogen, kan het bijv. ook met een app, Insight Trends reloaded

Deze flow berekent dagelijks o.a. de hoogste waarde tussen 0:00u tot 23:59.59u

Hier zie je de keuze die je hebt uit de trends, waaronder Maximale waarde:

1 Like

Ondertussen is de firmware live, en dus kan iedereen er gebruik van maken. Voor de winter periode of slechte dagen wil ik aan het zelfde idee werken. Heb je ondertussen iets weekends? Dan ben ik benieuwd hoe je dit gemaakt hebt.

Ik heb nu Solcast en Forcast Solar draaien en zie daar dan toch wel weer een verschil tussen zitten. Op mooie zonnige dagen klopt Solcast redelijk, terwijl op een bewolkte dag Forcast Solar dichter in de buurt zit. Dus ik denk dat ik ook de KNMI ga mee pakken in de flow. (welke van de twee voorspellingen gebruiken)

Ook ik ben begonnen met Het laden te automatiseren , in combinatie met een dynamisch kontrakt . Ik wil dus , als de zonnepanelen te weinig vermogen hebben , gaan bijladen van de accu’s tijdens de “ goedkope uren “ . maar kan dit wel ?, ik draai met de Homey pro en 2xHW accu’s plus de HW kilowattuur meter . Omdat ik een newbie ben in de flow’s , ben ik benieuwd hoe Paul dit heeft gedaan , of dit iemand mij daar kan helpen ….

Alvast bedankt

Dit is hoe ik het nu doe:

Elke 30 minuren berekent Homey de voorspelde geschat kwh verbruik voor de rest van de dag bij een gemiddeld verbruik (sluipverbruik) bij mij 300 w. Hiervoor start ik om 5 uur met de app chronograph een dagteller zodat homey de resterende tijd van de dag weet.

Wanneer de prijs veranderd (ik gebruik tibber) kijkt Homey of de voorspelde resterende zonopbrengst (app solcast) groter is dan dit geschat kwh verbruik. Of te wel of de batterij actief moet gaan laden. Zo niet dan zet hij de batterij op Zero Mode.

Anders kijkt homey of de stroomprijs een van de 4 laagste is. Dan gaat de battery laden. Tenminste wanneer de laagste stroomprijs keer de efficientie van de batterij lager is dan de hoogste prijs, Is de stroomprijs een van de 3 hoogste gaat hij in zero modus. Bij geen van beide opties zet hij de battery op stand by.

De variabele batterij efficiëntie bereken ik in een andere flow wanneer de battery volledig is opgeladen.

Ik zorg via de app countdown dat de batterij niet binnen een minuut van modus veranderd. Dit doe ik bij mijn boiler ook om te voorkomen dat de batterij gaat pendelen (snel van modus veranderen)

Verder zet ik in een tekst variabele nog de status van de batterij zodar ik die in mijn boiler/batterij dashboard kan tonen.

Alle feedback is welkom

3 Likes