Beregeningsventiel en katten bij mijn vijver

Momenteel ben ik de happy bezitter van een vijver met vissen. Het worden er echter al maar minder. Vele katten komen een kijkje nemen bij de vijver, inclusief onze eigen. Mijn zwarte sluierstaarten zijn bijna allemaal al verdwenen.

Om de schuldenaar te traceren heb ik gisteren een camera opgehangen. Zoals het nu lijkt kan ik de bewegingssensor van de camera zo instellen dat hij alleen reageert indien er beweging op de vijverkant is. Dit is de voorwaarde voor wat ik wil.

Daarna wil ik de katten, vriendelijk verjagen met water. Ik heb bij de vijver een waterbuis liggen, daar wil ik een beregeningsventiel op aan sluiten. Indien er beweging wordt geconstateerd krijgt Homey via een webhook een melding. Op basis daarvan wil ik het ventiel open zetten.

Ik heb geen idee hoe ik zo’n ventiel aansluit en wat veilig is met water, 230v, 24v, 9v. Heb ik een adapter nodig en welke dan. Ik heb een shelly 2.5 over en wil deze hierbij gebruiken. Moet alles in een waterdichte ventielbox?

Wie oh wie kan mij helpen met deze vragen en hoe ik de shelly aansluit en hoe ik het ventiel van stroom voorzie.

Dit ventiel heb ik gezien; https://www.conrad.nl/p/rpe-direct-bedienbaar-pneumatisch-ventiel-5105-nc-230vac-230-v-ac-g-1-2-1-stuk-s-583032

1 Like

Hallo Marcel,
Zo’n shelly 2.5 is al een 220 schakel relais, dus je zou gewoon je water ventiel open en dicht kunnen schakelen dmv een flow.
Dit soort water ventielen zitten ook in iedere wasmachine dus met gepaste bescherming (behuizing, bedraarding, en aarding). dan heb je zou je katen sproei installatie klaar.
Succes

1 Like

Waarom zou je dat via homey doen? Een direct systeem is veel sneller en accurater.

1 Like

Haha ik zie het al voor mij. Mijn vrouw gaat op de rand vijver zitten met haar hoog blond permanent en…, Baf weg de WAF factor. Toch maar via Homey😉

Plug je power source in een willekeurige smart socket en je bent er. Of mis ik iets :grin: