Ik probeer de verlichting in de badkamer, waar ook de ventilatie op zit, na 1,5 uur uit te laten zetten.
Eerst op deze manier, maar is is best lomp, bovendien, als je wél binnen 1,5 uur het licht uitdoet, en weer ergens in die 1,5 uur de badkamer inloopt en het licht weer aanzet kan de flow je zo ineens in het donker zetten. De flow loopt dan immers nog.
Ik kan alleen maar delen van de flow testen en niet de hele flow.
Dus de vraag : gaat dit werken, vergeet ik nog iets, of kan iets nog beter (uitgezonderd wellicht een luchtvochtigheidsmeter, die echter de flow weer veel gecompliceerder maakt.)
Hieronder het basis principe. Het gebruik van de timers is anders.
Je wilt dat de ventilator nog 1,5 uur draait nadat iemand de schakelaar uit gezet heeft. Dus dàn start je een timer. Zet iemand binnen 1,5 de schakelaar aan, dan stop je dus de timer.
Uit je schema is trouwens onduidelijk hoe je hardware er uit ziet: gebruik je een sensor om de schakelaarstand te dedecteren en een actuator om het licht+ventilator te schakelen? Of is dat een gecombineerd device, waarbij je zowel met de hand als met Homey het licht+ventilator aan en uit kunt zetten?
Uit je flow blijkt niet hoe licht+ventilator aangaan.
Geen zone, geen sensor, gewoon een slimme schakelaar en een draadloze knop (knop is rechtstreeks gekoppeld aan de schakelaar)
En ook niet ‘Je wilt dat de ventilator nog 1,5 uur draait nadat iemand de schakelaar uit gezet heeft.’
Verlichting blijft juist aan en wordt dus niet uitgezet. Voorheen moest ik er aan denken na ca 1,5 het licht, en dus de ventilatie, uit te zetten. Ik wil dat dat nu automatisch gaat. Met dit verschil, dat als ik na 1 uur de badkamer inga, en bij vertrek deze alsnog uit doe de regeling stopt.
Want als ik na 20 minuten weer de badkamer inga zou hij (in mijn eerste flow) alsnog na 10 minuten (want 60+ 20+10) het licht uitdoen, terwijl ik dan misschien nog wel in de badkamer ben…
Maar ik krijg de logica van hoe de countdown te gebruiken niet in m’n vingers…
Ik gebruik Chronograph App voor Homey | Homey hiervoor.
Je kan dan een timer maken en steeds als die geactiveerd wordt begint hij opnieuw te lopen.
In jouw situatie zal dus wel het licht aan moeten zetten wanneer die al aan is om de trigger te hebben dat de timer opnieuw start.
De flow zal dan de schakelaar hebben als trigger die de timer actief maakt op 1,5 uur.
De tweede trigger is dat als de timer afloopt dat het licht uitgaat.
Omdat je de schakelaar niet uitzet als je weggaat, en dus ook niet aanzet als je binnen 1,5 uur weer binnen gaat, ziet het systeem dus niet dat er iemand weer binnen is gekomen. Dus is je probleem onoplosbaar. Tenzij je bij binnenkomst het licht uit- en weer aandoet.
Het ging me niet om binnenkomen terwijl het licht nog aan is, het ging erom dat als ik binnenkom, het licht uit doe en daarná nog een keer binnenkom en het licht weer aandoe.
Als dat binnen de 30min van de oude flow zou gebeuren ziet die niet dat ik al een keer het licht uit heb gedaan.
heb hem inmiddels getest met 30 ipv 5400 sec. en het licht gaat keurig na 30 sec uit, en de countdown teller gaat naar -1 als ik hem zelf uitzet.
Het simpelste zou zijn om een bewegingsmelder in de badkamer te plaatsen. Dan kun je simpelweg het licht uit laten schakelen als de zone ‘Badkamer’ langer dan 1,5 uur inactief is.
En je kunt het licht ook vanzelf laten aangaan als er iemand in de badkamer komt.
Een simpele bewegingsmelder van bijvoorbeeld Ikea op batterijen is al voldoende.
Zo doe ik het met alle ruimtes in huis waarvan ik het licht niet onbeperkt wil laten branden.
een bewegingsmelder heb ik overwogen, maar het is geen recht-toe-recht-aan badkamer, ik zou er 2, misschien zelfs 3 moeten hebben om zeker te zijn dat beweging opgevangen wordt.
De douchecabine is ook afgesloten en ik durf niet te zeggen of een bewegingsmelder daar ‘doorheen’ ziet…
Die tweede flow met countdown lijkt echter te werken, eerst maar eens de praktijk afwachten…
Maar als je met de nieuwe flow de badkamer binnenloopt terwijl het licht al aan is, heb je dus kans dat het licht uitgaat als je dan onder de douche gaat.
Ik zou dus de ventilator op een eigen slimme schakelaar zetten. En het licht gewoon aan- en uitzetten. Dan gebruik je het feit dat het licht aan is als signaal dat er iemand in de badkamer is. En laat je de ventilator nog een tijdje draaien nadat het licht uit is. Wel zo begrijpelijk voor mede badkamergebruikers.
Dat zou kunnen, maar alleen als er korter dan 1,5 uur ervoor iemand gedoucht heeft (anders laten we het licht/ventilatie niet aan).
En dat komt letterlijk nooit voor.
Ventilator op eigen stroomvoorziening zou ideaal zijn, maar ergens boven het plafond zit alles op elkaar aangesloten en ik ga hier geen plafond voor slopen
En we zijn een huishouden van 2 personen, dus zo vreselijk is het niet als een van ons een bezette badkamer binnenloopt. (en we zijn te praktisch ingesteld om gezamenlijk die 1,5 uur vol te maken in een douchecabine )
Effin, zodra het plafond ooit eruit moet komt de ventilatie idd. op een eigen aansluiting.