Ventilatie, timing in mijn flow

Tijd voor mijn eerste topic. Ik ben nu een tijdje bezig met Homey en kom er even niet meer uit bij het maken van een flow voor de verlichting en ventilatie van de WC. Het kleinste kamertje leek mij wel een eenvoudig begin.

Ik heb een Shelly gemonteerd die de ventilatie regelt. Hue lampen aangebracht en daarbij ook een Aqara motion sensor. Zodra iemand de WC binnen komt gaat het licht aan en stopt een timer (die weer start zodra de beweging ophoudt). De verlichting blijft nog 60 sec aan nadat de laatste beweging is gedetecteerd.

Waar ik niet goed uitkom is de timing voor ventilatie. Die laat ik bij voorkeur aangaan als er na 3 minuten nog iemand op de WC is. Homey mag er dan vanuit gaan dat het een grote boodschap betreft. Ik heb van alles geprobeerd met timers die aan of uitgaan wanneer het licht aangaat of de bewegingsmeter uit. Probleem is dat dit niet werkt omdat telkens bij beweging de timer opnieuw begint te lopen/uitgaat.

Weet iemand een logische flow om er voor te zorgen dat na een paar minuten de ventilatie inschakelt, tenzij er niemand meer aanwezig is (en het dus om een kleine boodschap gaat)?

1: [ALS] beweging gedetecteerd
[EN] de timer loopt niet
[DAN] start een timer van 3 minuten
Op die manier zal de timer zich niet herstarten.

2: [ALS] beweging gestopt
[EN] timer loopt (optioneel)
[DAN] stop timer

3: [ALS] timer leeg
[DAN] start ventilator

1 Like

Het werkt! En zo simpel, het gebruik van [ALS] nog niet ontdekt. Veel dank voor je snelle reactie.