Beginner probleem met flow

Hallo,

Zou er mij iemand kunnen helpen. Ik heb een simpele opstelling met een bewegingsmelder en lamp in mijn wasplaats.Als er een beweging is wil ik dat het licht aangaat voor een bepaalde tijd. Als er tijdens deze tijd (activatie) nog beweging is wil ik dat de timer telkens opnieuw verlengd wordt naar de ingestelde tijd. Met de huidige flow werkt dit niet , erger nog als je beweegt onmiddellijk na dat het licht is uitgegaan gaat het voor 1seconde aan en nadien onmiddellijk uit. Zie ook printscreen vd huidige instellingen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Goede middag;

Je zit er heel dicht bij maar dit gaat idd niet goed werken.

Ik zou adviseren om eerst een timer app te installeren. Bijvoorbeeld: Chronograph App voor Homey | Homey

En vervolgens 2 flows:

  1. Als beweging dan lampen aan en (herstart) timer van X tijd
    (1b: netter is nog, als beweging en lampen uit dan lampen aan en (her)start timer; anders herstart timer)
  2. Als timer leeg (en lampen aan) dan lampen uit

Dan zou het moeten werken :+1:

Hier 2 voorbeelden:


Een ander eenvoudige manier is gebruik maken van Zone activiteit:
image
image

Bij ā€˜Andersā€™ dien je ā€˜Stop timerā€™ of ā€˜pause timerā€™ te doen vlgs mij. Dan kan de timer nooit doorlopen en eindigen.
Bij ā€˜Danā€™ dien je de timer kaart weg te laten

Een flow erbij:
Als beweging is uit
Dan start of herstart timer

Kan ook met zone actief/inactief als trigger

Als er nu beweging word gedetecteerd en de lamp is al aan begint de timer ook opnieuw, bij Anders.
Anders moet je wachten tot de lamp uit is voordat hij aan gaat.

Klopt. Is net wat je voorkeur is. Ik doe het zelf op deze manier. (Alleen wel met meer tijd.). Ik doe standaard ca. 10 min aftellen bij beweging. Maar als de deur dicht gaat dan wordt dit 2 min. Is er vervolgens weer beweging in de ruimte dan start de timer weer op 10 min.

Hey Ranney,

Bedankt, ik wist niet dat je hiervoor een aparte app moet installeren. Heb het juist eens getest. Het licht blijft nu mooi de ingestelde tijd branden en als je onmiddellijk nadat het licht is uitgegaan terug beweegt gaat het terug voor de ingestelde tijd branden. Maar als je tijdens dat het licht aan is beweegt gaat hij de tijd niet verlengen. In uw printscreen staat onder ā€œandersā€ nog eens ā€œstart of vervang timerā€, moet dit? en hoe krijg ik deze onder ā€œandersā€ bij komt de 2de timer mee onder ā€œDanā€ te staan.

Ik heb gewoon:
Als: bewegingsmelde gaat uit
Dan: doe licht uit na 60 seconde.
Werkt prima.
Zodra ik de ruimte weer inloopt gaat hij weer aan.

@Jan_Celis Om het onderste kaartje onder ā€œAndersā€ te krijgen moet je hem verder naar beneden slepen.
Dan komt hij onder ā€œAndersā€ te staan.

Super, zo werkt het nu.

1 Like

Super en sorry voor mijn late reactie!
Ik doe het bewust op deze manier. Door er nu al zo mee om te gaan worden ā€˜advancedā€™ flows straks veel eenvoudiger om aan te vliegen.
Zoals hierboven aangegeven kun je ook met een 3e flow werken waarbij beweging ā€˜stop timerā€™ is en ā€˜geen beweging meerā€™ start timer is.
Persoonlijk kies ik bewust voor deze aanvliegroute. Nu is het namelijk zo dat als de sensor getriggerd is de lamp ook echt aan gaat (en omdat de timer gelijk gaat lopen ook weer uit). In gescheiden ā€˜triggersā€™ gebeurde het toch wel eens (zeker niet vaak) dat ik na uren er achter kwam dat de lamp niet uit was gegaan. Ik zou zeggen, probeer eea uit en bij vragen laat het weten! :+1:

Bedankt voor je hulp Ranney!

1 Like