Automatiseren vloerroosters luchtverwarming

Goedenavond!

Sinds enkele weken mag ik mijzelf ook de gelukkige eigenaar van een Homey noemen.

Inmiddels ben ik bezig met het slim maken van de verwarming en koeling in ons huis.

Wij hebben een centrale luchtverwarming met een thermostaat in de woonkamer. Hiervoor ben ik aan het kijken voor een Tado systeem.

Omdat we gebruik maken van luchtverwarming hebben we geen radiatoren, maar overal vloer- of wandroosters die je handmatig open en dicht kan zetten. Ik ben opzoek naar mogelijkheden om deze roosters slim te maken en via homey aan te sturen (open/dicht). Op internet kon ik nog niets vinden, maar wellicht dat hier ervaringen of ideeen zijn?

Alvast bedankt!

Gr. Michael

Hallo Michael,

Kant en klare oplossing denk ik nog niet maar wellicht met wat hobby werk (moet toch onder ons groot zijn).
Je zou kunnen kijken naar dit soort dingen :


Hier dan een paar shellys om een wissel werking te krijgen.
Tuurlijk zullen er ook andere oplossing zijn maar ik dacht gelijk even hier aan.

Hoi Johan,

Bedankt voor de tip, aan dat soort producten had ik nog niet gedacht.

Bedoel je met meerdere shelly’s dan ook meerdere shelly’s per rooster of meerdere shelly’s, omdat ik ook meerdere roosters heb? Op dit moment ligt er ook nog geen stroom in de buurt van de roosters, dus dat moet ook nog geregeld worden.qq

Zeker een idee om in te duiken. Aangezien ik voor minimaal 8 roosters dit zou willen doen ook gelijk een beste investering. Eerst maar eens 1 werkend krijgen.

Gr. Michael

Lijkt mij ook, om eerst eens te spelen/bouwen van 1 als POC (Proof off Concept).
Dit soort motoren zijn DC dus als je wilt draaien moet je ± omdraaien, dit kun je doen door middel van een dubbele relais met wisselcontacten. En deze aan sturen met een een wireless shelly contact bv of wat een andere shakeling. Wil je goedkoper (en wil je er dieper induiken) dan zou je nog aan ESP32 WiFi boardjes kunnen denken.
Ik ben er niet heel diep ingedoken maar wellicht kom je toe iets wat voor je werkt en dat het ook nog wordt gewaardeerd door je huisgenoten.
Jammer genoeg hier geen luchtverwarming meer, anders was ik er wel verder ingegaan.
Succes en we horen je verhalen. vragen wel

Deed nog een snelle google search kwam dit nog tegen:


Deze wellicht bedienbaar via Zigbee.


Die laatste staan standaard dicht maar zet je er spanning op gaan ze open, op zich dan makkelijk toe te passen.