Athom ZigBee stabiliteit vergroten (tips stabiliteit te verbeteren tot de ZigBee core update)

De Zigbee chip in de huidige Homey is oorspronkelijk in 2008 uitgekomen, dus dat kun je wel “klassiek” noemen ja.

1 Like

Oeps … dat is in IT wel zeer oud … laat ons hopen dat de nieuwe Homey Pro beter is. Die van mijn Fibaro is vrij goed qua sterkte.

Persoonlijk ben ik tegen extra “tentakels” om een product beter te maken ttz. de tekortkoming weg te werken.

1 Like

nog maar te hopen dat ze straks met Matter/thread wel beetje bij de tijd zijn…

1 Like

is er eigenlijk al bekend hoeveel zigbee apparaten de Homey 2023 (gaat) ondersteunen, ik zal vast niet de enige zijn die mogelijk wilt overstappen van Homey pro 2019 naar de 2023 maarja dan moet ik wel zeker weten dat Zigbee nu 100% gaat werken.

In de q&a hadden ze rond de 250 gezegd.
Nu gebruikt sonoff dezelfde chip en die geeft ook hetzelfde nummer aan, dus dat zou het ook wel moeten zijn.

1 Like

De limiet met de oude Homey is vooral de maximale hoeveelheid directly connected devices geweest. Met de oude Homey was dat tussen de 15 en 20, met de nieuwe Homey is dat (afgaande op wat Sonoff zegt op de eWeLink website) 32.

1 Like

Met voldoende routers was hier prima mee om te gaan vond ik. Ik vond het vooral een probleem toen ik meer dan 50 apparaten had. Random gingen lampen niet meer uit of aan.

Dat kan voor een deel ook hebben gelegen aan de manier waarop Homey meerdere apparaten aanstuurt, dat heeft nooit echt goed gewerkt. Misschien dat de nieuwe HP dat beter goed, ik heb te weinig apparaten aan Homey gekoppeld om dat te kunnen testen.

Dat klopt!
Ik krijg binnenkort de hp23 en ben heel benieuwd.

Ik heb 76 zigbee devices en een homey 2023.
Eerst alle routers gedaan en toen alle end devices.
Werkt nu snel en soepel.
Beter dan de homey 2019 pro.
Vooral een stuk sneller

En? De hamvraag, kun je met de Pro 2023 nu meer dan 3 (of meer) zigbee apparaten tegelijk schakelen, zonder dat van dat aantal er random een apparaat af en toe niet reageert?

En ook belangrijk! Blijft het stabiel, vallen er geen devices weg?

Ik heb daar geen last van

Ik schakel hier als ik naar bed ga met een flow alle verlichting uit (+- 30 zigbee lampen en tussenstekkers) en dit gaat 99% van de tijd goed. Het valt me wel op dat homey het in clusters schakelt van een paar lampen tegelijk. Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds last heb van vooral ikea spul dat af en toe niet reageert, maar dat is op te lossen door de spanning er 10sec af te halen of het device te repareren.

1 Like

Hier ruim 50 zigbee devices en dat gaat prima. Mix van Ikea, Hue en Xiaomi spul wat zonder problemen functioneert.

Enige irritante blijf ik wel vinden dat overal een app voor geïnstalleerd moet worden om switches fatsoenlijk te supporten (of ik moet iets gemist hebben, kom van home assistant af).

Misschien dat ik later nog eens alleen de delen welke ik nodig heb uit de diverse apps pluk en zelf een app bouw waarin alleen de devices zitten die ik zelf gebruik, scheelt weer een beetje overhead.

1 Like

Die vraag heb ik ook inderdaad.
Maar ik heb hem vandaag binnen gekregen, dus als ik binnenkort tijd heb ga ik dat even testen.

1 Like

ja klopt ieder merk gebruikt een eigen app maar nadat je het apparaat hebt toegevoegd heb je daar toch geen omkijken meer naar ?

Mja, het is een systeem, met bijbehorende pro’s en con’s.

Maar in HA moet je toch ook voor bijna ieder merk of apparaat een integratie toevoegen of een add-on installeren? Is dat heel erg verschillend met Homey apps dan? Opvallend verschil is wél dat HA het meeste zelf vindt, en de juiste integratie / add-on aanbiedt om het toe te voegen :stuck_out_tongue_winking_eye:

HA heeft duizenden ingebouwde integraties, dus ja, dat is heel erg verschillend met Homey apps.

Jaaaaa :upside_down_face:, je snapt heus wel wat ik bedoel, ik had het meer over de gebruikers ervaring dan over de achterliggende techniek.
Of ze nu klaarstaan/ingebouwd zijn, of je wordt doorgelinkt naar een online store. Dat is technisch inderdaad verschillend, maar verschilt het veel voor de gebruiker?

Anyways, als we het over ingebouwd gaan hebben, Robert, dat is wel een idee.
Bedoel je daarmee dat alle apps op Homey klaar zouden moeten staan, en dat ze dan enkel geactiveerd zouden worden indien je een ondersteund / herkend apparaat aan het toevoegen bent?
Dat zou wel next level zijn, in Athom taal :wink: