Athom ZigBee stabiliteit vergroten (tips stabiliteit te verbeteren tot de ZigBee core update)

Als ze beloven dat het dan wel werkt stap ik wel over!

Ander vraagje over de Conbee stick, heeft iemand ook wel eens het probleem dat een ikea lamp offline gaat en alleen maar terug online komt als je de lamp even spanningsloos maakt

Ik niet (ik heb ongeveer 10 IKEA lampen in gebruik). Wel vandaag een lamp vervangen die kapot aan het gaan was (begon te knipperen).

Dat knipperen heb ik ook wel eens met E27 lampen gehad (2x in een jaar tijd), even de raspberry opnieuw starten met de Deconz stick en dan is het over.

Yep, daar heb ik ook last van sinds een maand of 2-3.
Soms helpt spanningloos zetten ook niet en dan moet ik Homey opnieuw opstarten.
Spanningloos betekent hier groep spanningloos zetten in de meterkast…
Dan gaan de 5 Ikea lampen allemaal spanningloos, inbouw kom er dus per stuk niet meer goed bij.

Dat gaat vervelend worden, want samen met de opmerkingen die je in je andere post hebt staan over niet meer kunnen pairen en stabiliteitsproblemen neigt het ernaar dat je een volledige Zigbee reset moet gaan uitvoeren.

Ik ben er ook bang voor, zal Athom nog om advies vragen maar alvast gaan zoeken hier voor tips bij de Zigbee reset…
Zigbee reset en back-up terug? ik ga op zoek naar een ander draadje

Haak hier maar aan , al is het een oud topic.

Kennelijk is de grootte en stabiliteit van zigbee nog steeds een probleem voor Atom.

Begrijp ik dat je een min of meer willekeurige zigbee router kan pakken om alles op in te leren en dan koppelen aan homey, zodat je toch meer dan 40 apparaten kan gebruiken?

Nee, zo werkt het niet. Router devices hebben vaak zelf maar een beperkte capaciteit, daarom moet je er een aantal in je netwerk hebben zitten (ik zou richten op 30 tot 50% router devices in je netwerk).

En zo maar beginnen met routers toevoegen lost vaak ook de problemen niet op, eigenlijk moet je een Zigbee reset uitvoeren en helemaal van voor af aan beginnen: beginnen met toevoegen van routers, vanaf de plek waar je wilt gaan gebruiken, en beginnen met de routers die het dichtst bij Homey gebruikt worden, en zo naar buiten toe werken.

Als dat een stabiel netwerk oplevert kun je end devices (sensoren en dergelijke) gaan toevoegen, ook weer vanaf de plek waar je ze gaat gebruiken, en hopen dat het blijft werken.

Soms heb je geluk en kun je zo een stabiel netwerk opbouwen met 40, 50, 60 apparaten, maar soms kun je ook pech hebben en werkt het na 20 apparaten al niet meer goed.

Maar feit blijft dat de huidige Homey Zigbee hardware gewoon erg beperkt is. De nieuwe Homey zou het op dat vlak beter moeten doen.

Tnx, dat deel had ik eigenlijk wel begrepen, maar ik lees dat er ook mensen een philips hue of raspberry met stick gebruiken om het zigbee deel te handelen en dit vervolgens aan homey koppelen.

Ik snap dat ik zo’n “router” / “gateway” (wat is in een naam…) kan gebruiken, maar zie nog niet voor me hoe alle devices van een ander apparaat in homey ook beschikbaar zijn?

Voor plugwise verwarming bestaat daarvoor een app, voor ikåë ook (die ruk werkt), is er een goede combi met … Philips? Aqara? Lidl?

Die gateways kosten weinig, als dat een oplossing is als “externe zigbee handler” zou tof zijn?

Ah, een “controller” bedoel je :slight_smile:

Ja, er zijn wel wat gebruikers die een extern Zigbee netwerk gebruiken en vervolgens de apparaten door Homey laten regelen. Ik weet niet wat op dit moment de beste manier is daarvoor, maar het kan via Home Assistant of deCONZ. Voor beiden moet je dan een Homey app draaien om de apparaten in Homey te kunnen gebruiken, waarvan de deCONZ app alleen via de Homey Community Store beschikbaar is.

Maar alhoewel een extern Zigbee netwerk veel beter werkt dan dat van de huidige Homey is het geen triviale oplossing.

1 Like

Ik gebruik een Porsche om snel te rijden maar laat de afhandeling door mijn Skoda doen … dit is toch niet wat je van een product mag verwachten. Of ZigBee werkt of het werkt niet. Het is 0 of 1, het is zwart of wit …

1 Like

Als je een Porsche hebt die maximaal 50 kan rijden kan de verkoper altijd zeggen “ik heb alleen beloofd dat ie rijdt toen je 'm kocht”.

En veel mensen accepteren dat (net als dat je de Porsche elke paar uur stil moet zetten omdat ie anders onstabiel wordt).

1 Like

Maar hij rijdt wel … en dat is hier niet het geval …

Zoiets mag je niet accepteren. Een Porsche kan je beter laten draaien als je snel hebt gereden …

mwa, heb er op zich nog niet zo’n moeite mee dat een bepaald onderdeel minder goed is of verbeterd kan worden met externe tentakels. Ik heb wel es in zo’n klassieke porsche gereden, gaat lekker hard, maar de radio is prut, het comfort is prut, … da’s bij de skoda die ik een poosje had allemaal veel beter.

maar het zigbee vermogen van Homey is wel helemaal niveautje fiat 128 / Zastava / lada

“controller” haha… de eerste zinnen van Paul Hibbert over het “nieuwe” protocol “thread” gaan daar over;

triomfantelijk roepen de Thread profeten; het heeft geen gateway meer nodig! (maar wel een “border router” ) … oftewel; een kastje dat het regelt. router, brouter, bridge, …

hmm dat deConz lijkt me ook nog niet zo heel eenvoudig. Ik heb bijvoorbeeld een verwarmingssyteem van plugwise, wat ook de kleppen en termostaten met Zigbee verbind, dat heb ik gekoppeld aan Homey (standaard app) - en ik kan b.v. een flow maken; deur open dan verwarming uit.

Ik vroeg me af of er dus eenvoudiger zigbee verlengstukken zijn. Dat deConz moet je eerst een loader downloaden om een app in developer mode te installeren die dan weer iets anders installeert - nou niet echt plug and play, meer klooi en pray.

overigens; met de restart, nieuwe software ophalen, enz enz doet m’n Homey het nu weer. heb 25 Zigbee apparaten gekoppeld nu, maar heb er nog minstens 20 liggen die ik nog moet installeren… (huis renoveren doe je niet 1,2,3… )

Op zich valt het best mee om een Pi (SD image downloaden) + Conbee stick in te richten, en het is een stuk robuuster en sneller. Je kunt natuurlijk altijd ook nog devices + routers aan Homey koppelen en gecombineerd gebruiken in flows. Helaas is de Homey Deconz App is abandoned dus dat maakt het nu ook weer lastig.

Ik heb zelf ook mijn hoop gevestigd op de nieuwe Homey 2023. Die is vele malen sneller en heeft eindelijk een moderne zigbee chip. Scheelt de extra complexiteit van devices dubbel toevoegen + extra netwerk hop, hoewel ik Deconz misschien wel ga missen vanwege breder en flexibel device support.

1 Like

“deConz app is abondoned”

oftewel; wordt niet meer ondersteund - oftewel; kans dat ie bij een volgende update niet meer werkt?

dan begin ik er niet aan om me er in te verdiepen natuurlijk.

om volgend jaar wéér 400 pleuro uit te geven aan een nieuwe homey is ook zowat.

nog andere opties? :grimacing:

Het was voor mij 2 jaar geleden ook een onaangename verrassing dat Zigbee zo brak was (50+ devices, allerlei vage issues). Heeft me een paar maanden behoorlijk wat effort gekost, en ben toen uiteindelijk op Deconz uitgekomen. De app draait nog prima en is nog steeds via script methode te installeren, maar support voor nieuwe type devices die wel in Deconz verschijnen komen dus niet meer beschikbaar voor Homey. Ik gebruik lampen, plugs en allerlei Aqara sensoren die al jaren uit zijn, dus in mijn geval geen issue. Nieuwe devices kunnen eventueel nog direct aan Homey gekoppeld worden.

Maar ik vrees dat zigbee opties buiten Homey 2023 erg beperkt zijn, zeker als het gewoon moet werken. Misschien een andere zigbee hub uitzoeken die als app supported is, en (een deel van) de devices daar rechtstreeks op aansluiten. Of beginnen met HA + de HA Homey community app, maar dat is zeker geen Plug & Play ervaring voor zover ik weet. Vandaar dus mijn keuze om toch maar voor de 2023 te gaan, voor mij persoonlijk heeft Homey - ondanks de tekortkomingen - de juiste balans tussen configuratie mogelijkheden en gebruikersgemak (en niet te vergeten de unieke mobiele App)! :slight_smile:

Ondersteuning is bij Homey overigens sowieso een ding omdat veel grote apps gemaakt worden door vrijwilligers uit de community die daar heel veel eigen tijd in steken. En als een ontwikkelaar dan stopt en niemand anders de app overneemt dan houdt het dus voorlopig op…

En nu maar hopen dat de Zigbee daarvan wel goed gaat werken, want het is een samenspel van hardware én software.

2 Likes

Tja … je zegt het zelf in een klassieke Porsche, dus dan zeg je dat de Homey klassiek is en verre met zijn tijd mee is. De huidige Porsche’s hebben veel comfort en hun muziekinstallatie functioneert perfect. Maar we kopen geen Porsche voor de muziek, maar wel voor het rijplezier. En als je tegen 250km/u in de remmen moet, dan verwacht ik dat de remmen ook hun ding doen. Om naar goeie muziek te luisteren zal ik een McIntosh kopen.