Athom ZigBee stabiliteit vergroten (tips stabiliteit te verbeteren tot de ZigBee core update)

Ik heb in de keuken 5 Ikea Tradfri spots. Die bedien ik door 2 flows, die voor de zone ‘keuken’ (waar verder niks hangt) de verlichting aan of uit te doen. Nu komt het regelmatig voor dat 1 of meer lampen niet reageren. Dit zijn elke keer andere lampen, en soms is het bij het aan gaan en soms bij het uit zetten.
Heb al verschillende dingen geprobeerd (opnieuw toevoegen, los aanspreken in de flow, WiFi kanaal gecheckt) maar ik kom er niet uit. Heeft iemand nog een gouden tip hoe ik dit zou kunnen verbeteren?

Heb je al een volledige Zigbee reset gedaan? Dat zou misschien verbetering kunnen brengen.

Een radicalere oplossing (maar wel één waar iedereen die het doet heel blij mee is) is om een geheel andere Zigbee implementatie te gaan gebruiken, bijvoorbeeld deCONZ.

2 Likes

Thanks. Zigbee reset heb ik nog niet geprobeerd, vanwege het bekende argument dat dat wel even kost :slight_smile:
Voor wat betreft de andere implementatie, bedoel je dan wel deCONZ via Homey, of überhaupt via een andere controller? Ik zie wel een deCONZ app voor Homey, bedoel je die richting?

Klopt, die werkt heel goed :ok_hand:

5 lampen tegelijk aan/uit zetten gaat vaak mis met Homey. Je zou een vertraging tussen lampen kunnen gebruiken. Dus 2 gelijk uit doen en de andere 3 na 1 seconde ofsow.

Zelf gebruik ik, zoals aangegeven door bijvoorbeeld Robertklep Deconz, dat gaat dan weer perfect.

Maar ik begrijp nu dat homey beetje issues heeft met Zigbee. Ik heb 27 Ikea dingen. Nu op de gateway en ik denk dat ik dat zo laat. En daarbij aan aqara dingen wel op de homey ga aansluiten.
Iemand een idee wanneer je de gateway op de bridge kan aansluiten en kan je ieder Zigbee device aansluiten?

Waarschijnlijk nooit.

Nee, voor de Bridge geldt hetzelfde als voor Homey Pro: voor de meeste devices heb je een specifieke app nodig (waarbij er voor de Bridge een stuk minder apps beschikbaar zijn als voor Homey Pro).

@robertklep Robert, is het niet zo dat sinds kort de Aan/Uit en Dim functie zou moeten werken bij zigbee apparaten, zoals lampen, die zijn toegevoegd als ‘generiek zigbee apparaat’? Zonder bijbehorende app?

Ja, daarom zei ik ook “de meeste apparaten”.

Maar nu ik de post van @HenkFeenstra terug lees vraag ik me af of hij misschien bedoelde of je “ieder Zigbee device” aan de IKEA gateway kunt aansluiten. En nee, dat kan ook niet.

Het ging mij inderdaad om Zigbee devices aan de homey bridge.
Ik heb nu een paar Aqara devices op de conbee zitten die weer aan mijn pi hangt waar ik domoticz op draai.
Aangezien ik begrijp dat de max 30 is en dat er nogal wat issues zijn als je dus veel devices op zigbee op de homey heb had ik het idee om mijn Ikea spullen op de Tradfri gateway te laten en alleen die paar aparte devices via de homey bridge te laten lopen.
Maar omdat de Tradfri gateway niet aan de homey bridge kan zal dit nog een uitdaging worden om alles goed te laten schakelen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :slight_smile:

Ja, ik begrijp het :smiley: Ik ben bang dat de Bridge dan toch een beetje té beperkt is, je kúnt wel proberen om al je apparaten met de Bridge te koppelen, er zijn best wel wat mensen die ondanks de beperkingen van Homey toch aardig wat meer dan die 30 apparaten hebben weten te koppelen.

Nog idealer zou een Homey Pro zijn met de deCONZ app, zodat je alles aan je Conbee kunt laten hangen, want die werkt nog veel beter en is ook veel minder beperkt.

Maar dan heb ik dus nog steeds een pi in gebruik :slight_smile: en dat wilde ik juist niet meer omdat die niet super stabiel zijn ivm sd kaart. Ik ga er niet vanuit dat ik die conbee in de homey pro kan “drukken”.
Leuk man :smiley: uitzoek werkje wat nou de slimste methode is om dit aan te vliegen.

Nee, de Conbee kun je niet in Homey Pro steken :sweat_smile:Maar er zijn best wel wat mensen die toch de kant op gaan van externe oplossingen om de beperkingen van Homey (Pro/Bridge) te omzeilen.

conbee in pc gestoken. Kon appaaten toevoegen. connectie van deconz app met deconz op homey gaf problemen.

na koppeling kon ik geen apparaten meer toevoegen.

Dan heb je vast iets niet goed gedaan.

PI4 met ssd voor boot en data is rete stabiel hier! Extreem blij mee.

“sd” versus “ssd”.

Met SD kaarten moet je zeker opletten, anders gaan ze snel stuk. Koop vooral goede merken en “high endurance” kaarten.

SD zou in mijn beleving alleen voor boot gebruikt moeten worden bij de oudere PI’s, ook voor data bij de oudere modellen kun je SSD’s of andere type USB disks gebruiken. Maar goed, ieder voor zich kan en mag dat bepalen.

Maar het ziet er dus voorlopig niet uit dat we van de Conbee af zijn en Homey de Zigbee knap maakt…

Het allergrootste probleem van Homey is de erg kleine limiet van aantal direct gekoppelde apparaten, en dat is een hardwarelimiet. Dus tenzij Athom met een nieuwe Homey Pro én nieuwe Homey Bridge (die ze dezelfde gelimiteerde hardware hebben gegeven, in 2021…) komt gaat dat probleem niet opgelost worden.

1 Like